مادران عسلویه سر دو راهی…
تاريخ ارسال خبر : 12 مارس 2018 | ساعت 8:32 | کد خبر: 36464 | sv510 | چاپ این مطلب

“عسلویه نیوز” عدم اطلاع رسانی از سوی دانشگاه و کتمان احتمالی حقایق کمکی به حل مشکل نخواهد کرد و لازم است هر چه سریعتر در این خصوص روشنگری شود. چرا که یکی از گام های مهم در انجام اقدامات پیشگیرانه و کاهش خطرات ناشی از بیماری ها و عواملی که سلامت انسان را به خطر می اندازد، شفافیت در اطلاع رسانی و آگاه سازی است.
صفری

تغذیه از شیر مادر بنا به توصیه پزشکان بهترین و مغذی ترین غذا برای نوزاد می باشد، اما مسئله مهم این است که شیر مادر چه ویژگی هایی باید داشته باشد.

طبق گفته محققان؛ شیوه های مختلف و یا نا سالم تغذیه با شیر مادر در سال ۲۰۱۶ موجب مرگ و میر ۸۲۳ هزار کودک زیر پنج سال در سراسر جهان شده است. امری که ساکنان شهرستان های جنوبی استان بوشهر بویژه مادران شهرستان عسلویه را نگران و سر دو راهی قرار داده است. مستند به برخی شواهد حضور طولانی مدت در این مناطق، آلوده شدن شیر مادر به فلزات سنگین از جمله سرب را محتمل می سازد.

این موضوع برای اولین بار دو سال پیش (شهریور ۱۳۹۴) و پس از گزارش چند مورد مشکوک به افزایش میزان سرب در شیر برخی از مادران ساکن مناطق پیرامونی صنایع نفت و گاز مطرح شد که متعاقب آن؛ دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بر حسب وظیفه ذاتی در زمینه پایش موضوعات مرتبط با سلامت، اقدام به نمونه گیری از شیر مادران شهرستان عسلویه بعنوان جامعه هدف نمود.

در پی رسانه ای شدن موضوع مبنی بر نگرانی اهالی عسلویه و لزوم روشنگری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دکتر استوار معاون پژوهشی وقت دانشگاه اعلام داشت که نتایج آزمایشات و نمونه گیری صورت گرفته محرمانه نیست و پس از نهایی شدن به اطلاع شهروندان خواهد رسید ، اما با گذشت بیش از ۲ سال از این موضوع نگرانی های مردم همچنان پا برجاست و اطلاعی از نتایج بدست آمده در دست نیست.

عدم اطلاع رسانی از سوی دانشگاه و کتمان احتمالی حقایق کمکی به حل مشکل نخواهد کرد و لازم است هر چه سریعتر در این خصوص روشنگری شود. چرا که یکی از گام های مهم در انجام اقدامات پیشگیرانه و کاهش خطرات ناشی از بیماری ها و عواملی که سلامت انسان را به خطر می اندازد، شفافیت در اطلاع رسانی و آگاه سازی است.

لذا با عنایت به اینکه در آستانه برگزاری اولین مجمع عمومی سلامت استان با محوریت تشکل های مدنی و غیردولتی هستیم، انتظار می رود این موضوع در کنار سایر موضوعات مهم حوزه سلامت مطرح و در خصوص اطلاع رسانی و ارائه راهکارهای مناسب اقدام مقتضی صورت پذیرد.

نمونه‌گیری از مادران شیرده عسلویه برای بررسی میزان آلودگی احتمالی و نمونه گیری از مادران شیرده عسلویه که نگرانی همیشگی را بوجود آورده است و بیشتر از همه اینکه نباید نتیجه تحقیقات محرمانه باشد را به اطلاع مردم رساند.

یوسف صفری

/انتهای پیام.

🌐با عسلویه نیوز همراه باشید
http://t.me/assalouehnews


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ