- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

انتقاد از عدم دفاع لاریجانی از مجلس در برابر اظهارات رئیس جمهور

در فضای متشنجی که پس از ترک صحن علنی از سوی رئیس جمهور ایجاد شد برخی از نمایندگان نسبت به اظهارات رئیس جمهور و اهانت‌های انجام گرفته گله کردند و تاکید کردند که انتظار داشتند لاریجانی از مجلس در برابر اظهارات احمدی نژاد دفاع می کرد.
در فضای متشنجی که پس از ترک صحن علنی از سوی رئیس جمهور ایجاد شد برخی از نمایندگان نسبت به اظهارات رئیس جمهور و اهانت‌های انجام گرفته گله کردند و تاکید کردند که انتظار داشتند لاریجانی از مجلس در برابر اظهارات احمدی نژاد دفاع می کرد.

به گزارش مهر، در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس که به سئوال از رئیس جمهور اختصاص داشت، در فضای به هم ریخته صحن علنی پس از خروج احمدی نژاد از صحن، عباسعلی نورا طی تذکری اظهار داشت: رئیس جمهور در برخی موارد خارج از دستور بحث کرد و به طور غیر مستقیم به نمایندگان اتهام وارد کرد و حتی گفت برخی با فشار دادن دکمه فوق لیسانس می گیرند حتی در پایان صحبت نیز به شکلی به ما توهین کرد.

وی خطاب به لاریجانی گفت: زمانی که آقای احمدی نژاد فوق لیسانس نداشت من دکترا داشتم. آیا اینکه می‌گوید با شاسی فوق لیسانس گرفته ایم را می پذیرید؟

لاریجانی در پاسخ به نورا گفت: نه این حرف رئیس جمهور، حرف خوبی نبود.

نورا ادامه داد: آقای رئیس جمهور به صورت غیر مستقیم هم مجلس و هم قوه قضائیه را زیر سئوال برد. این جمله که نگران نباشید برایتان کمپوت می آورم معنایش در مجلس چیست؟ رئیس جمهور مفهوم همه ارکان را زیر سئوال بردند؟ آیا شما می پذیرید؟ آیا حق نبود جلوی رئیس جمهور پاسخ می دادید؟ نه اینکه زمانی جلسه را ترک کردند اظهار نظر کنید.

وی ادامه داد: این صحبت رئیس جمهور یعنی اینکه شما به زندان می روید و قوه قضائیه عدالت را رعایت نمی کند. فقط ایشان است که عدالت را رعایت می کند.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به نورا گفت: سئوال در منظر عمومی مطرح و پاسخ داده شده است، حال شما می گویید پاسخ ها را درست نمی دانید. ما طبق آیین نامه اجازه نداریم پاسخ دهیم برخی حرف ها مثل کمپوت آوردن و برخی شوخی ها محلش اینجا نبود.

کاظم جلالی نماینده شاهرود نیز در تذکری گفت: اصل این جلسه به لحاظ شکلی خوب برگزار شد سئوال کنندگان با متنانت سئوالاتشان را مطرح کردند.

وی افزود: یک مسئله مشکل آیین نامه ای است که باید به کمیسیون آیین نامه ارجاع داده شود.

منظور جلالی بلاتکلیفی در طرح سئوال از رئیس جمهور است که طبق آیین نامه هیچ روندی برای پس از پاسخ رئیس جمهور در نظر گرفته نشده است.

وی ادامه داد: در خانه ملت و در جمع نمایندگان مسائلی مطرح شد که باید پاسخ داده شود.

جلالی خطاب به لاریجانی گفت: حتی جملات بصیر و کوتاه شما هم کفایت نمی کند. به این اظهارات باید پاسخ متقن داده شود. یک بخش این بود که قوانین غیر دقیق و غیر کارشناسی است.

لاریجانی در پاسخ به این صحبت جلالی گفت: خیر، قوانین غیر دقیق نیست اگر هم غیر دقیق باشد یا دقیق نباشد باید در کشور اجرا شود اصلاح قانون مسیر دارد کسی نمی تواند به میل خود جلوی قانون را بگیرد.

وی گفت: مسئله بعدی در ارتباط با خود مجلس است در قالب شوخی یا جدی مسائلی توسط رئیس جمهور مطرح شد که می تواند انعکاس وسیعی درباره مجلس داشته باشد. مردم ماجرای شاسی و مدرک را نمی دانند در حالی که اصل موضوع برای انتخابات بود که عده ای از نمایندگان نیز با آن مخالف بودند اما قانون شد.

لاریجانی در پاسخ به این بخش از صحبت جلالی گفت: نخیر چنین نیست که کسی با زدن شاسی نماینده شود.

جلالی خطاب به لاریجانی گفت: شما بر اساس قسمی که یاد کرده اید موظف به پاسخ متقن نسبت به این اظهارات هستید. لازم نیست وارد فضای هیجانی شوید. بهتر است به این اظهارات منطقی پاسخ داده شود.

لاریجانی مجددا پاسخ داد: قوانینی که در مجلس می گذرد با همکاری کارشناسان به نتیجه می رسد. اگر مشکلی هست باید پیشنهاد رفع نقص قانون داده شود.

وی ادامه داد: از باب طرح مسائل دیگر از جمله عبارت زدن دکمه شاسی و یا ماستی جایگاهش اینجا نیست.

لاریجانی این اظهارات را با خنده شوخی بیان کرد.

جهانگیرزاده نماینده ارومیه نیز طی تذکری گفته جلالی در خصوص نقص آیین نامه در طرح سئوال از رئیس جمهور را تکرار کرد و گفت: باید بپذیریم که این برای اولین بار است که سئوال از رئیس جمهور در صحن مجلس مطرح شده است. اما رئیس جمهور از مجموع سئوالات پرسیده شده به یک سئوال هم پاسخ نداد و در واقع این فرار از سئوالات بود.

وی گفت: اظهارات شوخی مابانه رئیس جمهور نه در شان مجلس و نه در شان ملتی است که از رادیو این اظهارات را گوش کردند. مردم انتظار دارند مسائل جدی در مجلس مورد بحث قرار گیرد اگر به شوخی طی شود چنین می شود که سئوالات مغفول می ماند. رئیس جمهور هیچ اشاره ای به رشد اقتصادی نکردند در حالیکه انتظار این است رئیس جمهور پاسخ دهد که ما باید به چه رشد اقتصادی می رسیدیم. موضوع آمارهای متناقض که از سوی نهادهای مرجع بین المللی مورد تایید قرار نمی گیرند بحثی است که باید به آن پرداخته شود.

نماینده ارومیه ادامه داد: شوخی کردن منعی ندارد اما اگر این عبارت نامردی و بی انصافی درباره دولت گفته شود درست است؟ این ادبیات رئیس جمهوری است که باید فاخر صحبت کند.

وی خطاب به لاریجانی گفت: شما باید از مجلس دفاع کنید این وظیفه شماست و وظیفه ای است که قانون بر عهده شماگذاشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: اگر وزیر خارجه به گفته رئیس جمهور، پس از پایان همکاریش با دولت سفر رفته است این چه کشورداری و اداره دولت است؟ مگر وزیر خارجه بدون اذن رئیس جمهور می تواند برای رئیس جمهور کشور دیگری پیام ببرد؟ مردم اینها را می شوند آیا به ما نمی خندند؟ آقای رئیس جمهور می گوید دولت ضعیف ترین قانون را اجرا می کند که برای مردم تبعاتی نداشته باشد آیا مجلس مقابل مردم است؟

وی گفت: من جزو سئوال کنندگان از رئیس جمهور نبودم اما معتقدم حرمت نمایندگان باید حفظ شود.

وی گفت: در موضوع ۱۱ روز خانه نشینی رئیس جمهور حتی نمایندگان علاقه مند به رئیس جمهور هم به سراغ ایشان رفتند اما رئیس جمهور همه را به شوخی سپری کرد.

لاریجانی در پاسخ به جهانگیرزاده گفت: رئیس جمهور برای طرح سئوال اینگونه پاسخ دادند حال شما می گویید این اظهارات را درست نمی دانید. خوب این چه چیزی را حل می کند. شما می گویید مجلس جای شوخی نیست این حرف درست نیست.

به گزارش مهر پس از خروج از رئیس جمهور از مجلس بیش از ۴۵ دقیقه از وقت مجلس به اعتراض نسبت به اظهارات وی و آنچه که نمایندگان به توهین از آن یاد کردند، سپری شد.