«عسلویه» در آغوش «بوشهر» می‌ماند
تاريخ ارسال خبر : 16 مارس 2014 | ساعت 12:00 | کد خبر: 30809 | sv165 | چاپ این مطلب

در سال‌های اخیر چند بار صحبت‌هایی مبنی بر اتصال استان فارس به خلیج فارس به گوش رسیده و صحبت‌هایی نیز مبنی بر الحاق عسلویه به این استان به گوش می‌رسد.ساحل

به گزارش “عسلویه نیوز” به نقل از فارس شهرستان عسلویه در جنوبی‌ترین قسمت استان بوشهر قرار گرفته که هم‌مرز با استان‌های هرمزگان و فارس است و از سمت جنوب نیز به خلیج فارس متصل شده است.

در سال‌های اخیر صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در عسلویه توسعه بسیار زیادی داشته است و ظرفیت‌های بسیار خوبی را در زمینه اشتغال و تولید و توسعه اقتصادی داشته است و این منطقه را به قطب اقتصادی و انرژی کشور تبدیل کرده است که بخش زیادی از درآمد کشور از این بخش حاصل می‌شود.

تبدیل شدن عسلویه به شهرستان؛ فرصت یا تهدید

وجود این ظرفیت‌ها باعث شد تا عسلویه تبدیل به شهرستان شود؛ شهرستانی که اغلب اهالی این شهرستان را کارکنان صنایع موجود در پارس جنوبی تشکیل می‌دهند و دارای دو شهر عسلویه و نخل تقی است.

سال گذشته که قرار بود عسلویه به شهرستان تبدیل شود، مقاومت‌های بسیار زیادی در مقابل این تصمیم از سوی مردم این مناطق به‌ویژه کنگانی‌ها و البته بسیاری از مردم و خواص استان بوشهر صورت گرفت چرا که احساس می‌شد که تبدیل شدن عسلویه تهدیدی برای استان است و ممکن است این شهرستان از استان بوشهر جدا شود.

تلاش فارسی‌ها برای اتصال این استان به خلیج فارس

طی سال‌های اخیر هر از چند گاهی صحبت‌هایی مبنی بر اتصال استان فارس به خلیج فارس به گوش می‌رسد و در دولت دهم این موضوع جدی‌تر از گذشته به نظر می‌رسید ولی محقق نشد.

راه‌های مختلفی نیز برای این اتصال پیشنهاد می‌شد که البته تهدیدی برای دیگر استان‌های جنوبی است؛ اتصال استان فارس به خلیج فارس از طریق شهرستان پارسیان و یا از طریق شهرستان عسلویه به عنوان راه‌های مطرح شده است.

در حالی که اتصال فارس از طریق استان هرمزگان جدی به نظر می‌رسید، در جریان سفر دولت به استان هرمزگان، مردم این استان با در دست داشتن بنر و تراکت و پارچه‌نوشته، مخالفت جدی خود را با این تصمیم اعلام کردند.

در هفته‌های اخیر صحبت‌هایی مبنی بر تلاش برخی از افراد با نفوذ کشور برای الحاق شهرستان عسلویه به استان فارس به گوش می‌رسد و در مقابل این تصمیم‌ها، مردم استان بوشهر و به ویژه عسلویه و مسئولان نیز مقابل این تصمیم، واکنش‌های شدیدی را داشته‌اند.

نارضایتی شدید مردم از الحاق عسلویه به فارس

حسین زاهدپور از شهروندان عسلویه در گفتگو با خبرنگار فارس در عسلویه اظهار داشت: این روزها هر جا که می‌نشینیم صحبت‌هایی مبنی بر الحاق شهرستان عسلویه به استان فارس به گوش می‌رسد و این موضوع به شدت ما را نگران کرده است.وی افزود: عسلویه متعلق به استان بوشهر است و فارسی‌ها حق ندارند که برای آن نقشه بکشند و ما مردم عسلویه به هیچ وجه اجازه جدایی عسلویه از استان بوشهر را نخواهیم داد.

حمید جعفری نیز به خبرنگار فارس گفت: عسلویه دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است و همین باعث شده تا افراد زیادی چشم طمع به این شهرستان را داشته باشند و شاید هدف فارسی‌ها از گرفتن عسلویه از استان بوشهر دستیابی به این صنایع باشد و رسیدن به خلیج فارس بهانه است.

وی افزود: خلیج فارس متعلق به همه ایران است و اینکه استان‌های بوشهر و هرمزگان با خلیج فارس همسایه هستند دلیل نمی‌شود که فارس هم بخواهد همسایه خلیج فارس شود و می‌توانند از سواحل استان بوشهر و هرمزگان استفاده کنند ولی صحبتی از الحاق بخشی از این استان‌ها به فارس نباید باشد.

مهدی باقری حقیقی نیز در این زمینه اظهار داشت: مسئولان استان بوشهر باید هوشیار باشند و نباید اجازه دهند که عسلویه از استان بوشهر جدا شود و ما اهالی این شهرستان مخالفت شدید خود را با این موضوع اعلام می‌کنیم.

این برای نخستین بار نیست که صحبت‌هایی مبنی بر جدایی عسلویه از استان بوشهر و الحاق آن به فارس مطرح می شود و هر بار که این موضوع مطرح می‌شود، موجی از نگرانی را می‌توانیم در صحبت‌ها و اظهار نظرهای مردم ببینیم.

این روزها که موضوع الحاق عسلویه به فارس مطرح شده است، در همه محافل به ویژه محافل سیاسی این موضوع مطرح می‌شود و نگرانی مردم و مسئولان از این موضوع را می‌توانیم ببینیم.

یک وجب هم از استان بوشهر انتزاع نمی‌شود

نماینده مردم شهرستان‌های عسلویه، کنگان، جم و دیر در مجلس شورای اسلامی در این زمینه به فارس گفت: هیچ صحبتی در این زمینه نیست و همه مسائلی که مطرح می‌شود مسائل سیاسی است و مبنای قانونی ندارد.

حجت‌الاسلام موسی احمدی ادامه داد: در مورد انتزاع عسلویه از استان بوشهر هیچ خبری مطرح نیست و افرادی که این مسائل را مطرح و دنبال می‌کنند تنها به دنبال مسائل سیاسی هستند.

وی تصریح کرد: این قضیه به صورت صد درصد منتفی است و هیچ موردی در این زمینه مطرح نیست و برخی افراد که به این موضوع دامن می‌زنند فقط دنبال مسائل سیاسی هستند.

حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: اتفاقی در این منطقه نمی‌افتد و به مردم این منطقه و استان بوشهر قول می‌دهم که یک وجب از خاک استان بوشهر و شهرستان عسلویه جدا نمی‌شود.

————————–

گزارش از سعید رضائی


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ