- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

از تنزیل غیرقانونی LC تا ناکامی سلطان رشوه در گرفتن ۲۰۰ هزار تومان

مشروح سومین جلسه رسیدگی به پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی
از تنزیل غیرقانونی LC تا ناکامی سلطان رشوه در گرفتن ۲۰۰ هزار تومان

خبرگزاری فارس: از تنزیل غیرقانونی  LC تا ناکامی سلطان رشوه در گرفتن 200 هزار تومان

سومین جلسه رسیدگی به پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی با حواشی روبرو بود یکی از این موارد ناکامی سلطان رشوه برای گرفتن ۲۰۰ هزار تومان بود.

 

به گزارش خبرنگار قضایی فارس سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی ۳ هزار میلیارد تومانی صبح امروز در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ناصر سراج برگزار شد.

در زیر مشروح این دادگاه را می خوانید.

پرونده‌ متهمان هم از «گیت» عبور داده شد

پرونده‌ متهمان فساد مالی اخیر که به دادگاه منتقل شده بود، از «گیت امنیتی» عبور داده شد.

سومین جلسه محاکمه تعدادی از متهمان پرونده فساد مالی اخیر، از ساعتی دیگر در شعبه اول دادگاه انقلاب آغاز خواهد شد.

در ساعت ۸:۲۰ صبح امروز بخشی از پرونده این فساد و متهمان آن به دادگاه منتقل شد که بنابر دلایلی و با نظر مسئولان، این پرونده‌ها نیز مانند افراد حاضر در دادگاه، از «گیت امنیتی» عبور داده شد.

متهمان وارد دادگاه شدند/ ۱۵ متهم به دادگاه نیامدند

لحظاتی بعد ۱۷ متهم پرونده فساد مالی اخیر در دادگاه حاضر شدند و این در حالی است که ۱۵ متهم دیگر در جلسه امروز حضور نخواهند داشت.

همچنین تا زمان مخابره خبر در ساعت ۸:۴۰ حدود ۱۰ نفر از وکلای مدافع متهمان نیز در دادگاه حضور یافته‌اند.

“ریاحی” وکیل جدید مه‌آفرید امیرخسروی در دادگاه

 

وکیل جدید مه‌آفرید امیرخسروی متهم ردیف اول پرونده فساد مالی در دادگاه حاضر شد.

غلامعلی ریاحی، وکیل جدید مه‌آفرید امیرخسروی متهم ردیف اول پرونده فساد مالی، دقایقی قبل در دادگاه حاضر شد.

این وکیل دادگستری پیش از این در تاریخ ۲۲ آذر، پس از انصراف بهرام بهرامی از وکالت امیرخسروی و پیش از پذیرش این مسئولیت توسط شعبانی آمادگی خود را برای دفاع از امیرخسروی اعلام کرده بود.

ریاحی می‌گوید که با پذیرش وکالت امیرخسروی توسط شعبانی، وکیل سابق امیر خسروی موضوع وکالت وی مسکوت ماند اما اکنون با استعفای دومین وکیل و بر اساس خواست متهم ردیف اول اختلاس بزرگ و خانواده او، وکالت نامبرده را پذیرفته است.

غلامعلی ریاحی پیش از این وکالت فائزه هاشمی را هم برعهده داشته است.

نماینده دادستان: متهم ردیف دوم کاسه داغتر از آش شده بود/ تهدید کارمندان گروه آریا به اخراج

نماینده دادستان با بیان اینکه متهم ردیف دوم کاسه داغ‌تر از آش شده بود گفت: او در برخی موارد کارمندان گروه آریا را هم تهدید به برکناری کرده بود.

«س.ک» متهم ردیف دوم پرونده فساد مالی اخیر از دقایقی قبل برای ادای توضیحات درباره نحوه گشایش ال‌سی‌ها در جایگاه قرار گرفت.

متهم در پاسخ به سوال قاضی سراج مبنی بر اینکه آیا نمی‌دانستید این کارتان به کشور ضربه می‌زند، گفت: نمی‌خواستیم به اقتصاد کشور ضربه‌ای وارد کنیم.

همچنین وکیل مدافع متهم در این‌باره گفت: گشایش اعتبارات اسنادی توسط متهم، قانونی بوده است و او خلافکار نیست هرچند سقف گشایش‌ها را رعایت نکرده است.

وی ادامه داد: کمیته عالی اعتبارات بانک صادرات درباره ۸۸ مورد گشایش اعتبار معادل ۳۳۰ میلیارد تومان را صادر کرده بود و در اسفند سال ۸۸ نیز هزار میلیارد تومان گشایش اعتبار دیگر صادر کرد.

در گزارش‌های حرفی از جعلی بودن اسناد نشده

این وکیل ادامه داد: در گزارش‌ دیوان محاسبات حرفی از جعلی بودن گشایش‌های اعتبار اسنادی به میان نیامده است. اداره حراست بانک صادرات هم هیچ دلیلی برای جعلی بودن نیاورده است و مشخص هم نکرده است اگر اینها جعلی بوده چگونه برخی از آنها در بانک صادرات از او پول گرفته شده و به خزانه واریز شده است.

وکیل «س.ک» گفت: در گزارش سازمان بازرسی کل کشور هم هیچ حرفی از جعلی بودن گشایش‌ها نشده و فقط عنوان شده که برخی مقررات رعایت نشده است.

وی افزود: بند دوم کیفرخواست اشاره به مشارکت در اداره یک شبکه را داشته است در حالی که هیچ جای بازجویی‌ها درباره این شبکه حرفی به میان نیامده است.

وی افزود: همچنین موکلم به هیچ عنوان درباره عضویت یا نحوه آشنایی با این شبکه تفهیم اتهام نشده است و بخش سوم هم درباره علم به ضرر رساندن به نظام است هم تاکنون به متهم تفهیم نشده است.

نماینده دادستان: تناقض‌گویی وکیل باعث تعجب موکلش شده است

فراهانی، نماینده دادستان تهران در ادامه در جایگاه قرار گرفت و گفت: این اظهارات وکیل مدافع متهم ردیف دوم مغایر با محتویات پرونده است که حتی متهم نیز از این مغایرت تعجب کرده است.

در این لحظه قاضی سراج خطاب به وکیل متهم که میان حرف‌های نماینده دادستان می‌آمد گفت: لطفاً ساکت باشید تا نماینده دادستان اظهاراتش را تمام کند. شما یک ساعت حرف زدید و او ساکت بود.

در تمام گزارش‌‌ها جعلی بودن مجوز گشایش‌ها مطرح شده است

فراهانی در ادامه اظهارات خود گفت: در تمام گزارش‌ها عنوان جعلی بودن مجوز گشایش‌ها بیان شده است و شخص متهم نیز اقرار کرده که بدون مجوز، گشایش اعتبار کرده است آنگاه چگونه وکیل وی می‌گوید که ال‌سی‌ها قانونی بوده است.

قاضی سراج خطاب به نماینده دادستان گفت: خطاب شما باید دادگاه باشد.

متهم کاسه داغ‌تر از آش شده بود و کارمندان را تهدید می‌کرد

فراهانی در ادامه با بیان اینکه آیا دریافت ۲.۴ میلیارد تومان از سوی متهم از عواید باند و شبکه نیست گفت: این متهم خودش کاسه داغ‌تر از آش شده بود. او در برخی موارد کارمندان مه‌آفرید را تهدید می‌کرد که اگر نامه‌ها را ندهند، آنها را برکنار خواهد کرد.

کیفرخواست متهم ردیف سوم؛فساد فی الارض و دریافت رشوه از مه‌آفرید

نماینده دادستان ضمن قرائت کیفرخواست متهم ردیف سوم، اتهامات او را فساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی و دریافت رشوه از مه‌آفرید امیرخسروی عنوان کرد.

فراهانی، نماینده دادستان دقایقی قبل متن کیفرخواست صادره علیه «س.م» متهم ردیف سوم که رئیس بانک ملی شعبه کیش بود را قرائت کرد.

نماینده دادستان در قرائت اتهامات متهم گفت: افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی با علم به ضرر رساندن به اقتصاد و اخذ رشوه از مه‌آفرید امیرخسروی اتهامات این متهم است.

وی ادامه داد: در این زمینه بانک ملی موظف به اعتبارسنجی بوده تا بعد از آن، کار تنزیل را انجام دهد اما این کار انجام نشده است.

فراهانی گفت: در عین حال عدم احراز حقیقی بودن دیون در هنگام تنزیل گشایش‌ها و تنزیل گشایش‌ها در زمان خارج از وقت اداری از اقدامات غیرقانونی این متهم بوده است.

قاضی سراج: “جعبه سیاه” پرونده را هم پای میز محاکمه می‌کشانیم

قاضی سراج گفت: عده‌ای می‌گویند جعبه سیاه پرونده فراری است اما با قاطعیت می‌گویم افراد فراری هم پای میز محاکمه می‌آیند.

سومین دادگاه علنی پرونده فساد مالی در حالی صبح امروز آغاز شد که قاضی پرونده از وجود یکصد متهم در ارتباط با این پرونده خبر داد.

 

سراج با بیان اینکه این دادگاه ۳۲ متهم دارد اما پرونده فساد مالی بزرگ ۱۰۰ متهم دارد ادامه داد: عده‌ای مدعی هستند افرادی متهمان را وادار به اعتراف نکردن، کرده‌اند. برخی از متهمان می‌گویند جعبه سیاه پرونده فراری است اما با اطمینان می گویم افراد فراری پای میز محاکمه می‌آیند.

وی افزود: از پلیس اینترپل هم خواستار شناسایی و دستگیری متهمان شده‌ایم.

متهم ردیف سوم: اتهامات را قبول ندارم اما خواستار رأفت اسلامی هستم

متهم ردیف سوم در دفاعیات خود گفت: اتهامات را قبول ندارم اما از دادگاه می‌خواهم با رأفت اسلامی با من برخورد کند.

«س.م» متهم ردیف سوم پرونده فساد مالی بعد از اینکه در جایگاه قرار گرفت، در مقابل تفهیم اتهام از سوی قاضی اظهار داشت: اتهامات را قبول ندارم اما از دادگاه خواستار رأفت اسلامی هستم.

وی ادامه داد: من یک اشتباه کردم و آن این بود که مبلغ ۱۰۰میلیون تومان به عنوان قرض‌الحسنه دریافت کردم.

طبق کیفرخواست قرائت شده توسط نماینده دادستان، افسادفی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی و اخذ رشوه از اتهامات این متهم است.

دادستان تهران در دادگاه حاضر شد

دادستان عمومی و انقلاب تهران در سومین جلسه دادگاه فساد مالی حاضر شد.

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران دقایقی قبل در سومین جلسه دادگاه فساد مالی اخیر حاضر شد.

پیش از این، ۱۸ نفر از متهمان که یکی از آنها زن است در دادگاه حاضر شده و حدود ۱۰ نفر از وکلای مدافع آنها نیز به دادگاه آمده‌اند.

متهم ردیف سوم:ارکان بانک ملی از موضوع باخبر بودند/بارها ما را از خانه به بانک کشاندند تا LCها را تنزیل کنیم

متهم ردیف سوم با بیان اینکه تمام ارکان بانک ملی از موضوع باخبر بودند گفت: آنها بارها ما را از خانه به بانک کشاندند تا کار تنزیل ال‌سی‌ها (حسابهای اعتباری) را انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، «س.م» متهم ردیف سوم پرونده در ادامه دفاعیات خود با بیان اینکه خاوری الان گوشه‌ای نشسته و به ریش سفید من می‌خندد گفت: همه ارکان بانک ملی از موضوع با خبر بودند.

قاضی خطاب به متهم گفت: فقط درباره خودت حرف بزن و کاری به بقیه نداشته باش که متهم گفت: فکر می‌کردم اگر دستورات را اجرا نکنم از کار برکنار خواهم شد. نمی‌خواستم با گفتن نه، توبیخ شوم ولی اگر می‌دانستم سرانجام کارم این می‌شود همان اول مخالفت می‌کردم حتی اگر به اخراجم منتهی می‌شد.

وی با بیان اینکه به هیچ‌ عنوان از مخل بودن این کار( برای اقتصاد کشور) باخبر نبودم گفت: آن زمان گفته بودند که این شرکت به اشتغال کمک می‌کند و سی‌وپنجمین شرکت بزرگ کشور است. سال ۸۴ من برای انجام کاری در کانادا اقدام کردم که حدود ۱۳ میلیون هزینه برجا گذاشت. من را نباید به خاوری چسباند زیرا موضوع سفر من به کانادا مربوط به سال ۸۴ است اما موضوع اختلاس در سال ۸۸ رخ داد.

متهم در پاسخ به این سوال قاضی که بانک ملی ۱۱ تریلیون ریال را برگشت نداده است و چرا شما تنزیل ال سی‌ها را ساعت ۱۰ شب انجام می‌دادید، گفت: من این کار را تا ساعت ۳ و نهایتا ۴ انجام می‌دادم و هیچ‌وقت به ساعت ۱۰ شب نکشید.

قاضی از متهم پرسید که ۱۱ تریلیون ریال را شما دادید یا خاوری که متهم در پاسخ گفت: همه این کارها با دستور روسا انجام شده است.

قاضی سراج به متهم گفت چرا وقتی سقف پرداختی به مشترک حقوقی ۳ میلیارد است، اقدام به پرداخت ۱۱۰۰ میلیاردی کردی که متهم در جواب گفت: روال کار را از بالا به ما گفته بودند و ما فقط پرداخت را انجام می‌دادیم.

قاضی از متهم پرسید: شما که می‌دانستید خسروی ذی‌نفع است چرا اقدام به پرداخت کردید که متهم گفت: از اداره منطقه آزاد به من نامه داده بودند که پرداخت کنم. بانک ملی در زمان خاوری مانند ارتش بود و سلسله مراتب داشت. اگر نامه‌ای می‌آمد باید اجرا می‌شد.

سراج گفت: هزار بار عنوان شده که برای وام تنها یک کارمند نیاز است اما شما بانکی‌ها اصلاً آن را اجرا نکردید.

متهم هم در پاسخ گفت: اما من به این کار عمل می‌کردم. من این کارها را عالمانه انجام نمی‌دادم که اگر این گونه بود هیچ‌وقت با گرفتن ۱۰۰ میلیون تومان راضی نمی‌شدم.

قاضی گفت: برای ما هم باورکردنی نیست شاید هم بیشتر بوده است. شما می‌دانستید که اعتبارات باید در سرزمین مصرف شود آیا این گونه شده بود که متهم در جواب گفت: من اول این را نمی‌دانستم.

سراج در واکنش به اظهارات متهم گفت: شما در مقابل خبرنگاران و اهالی رسانه خیلی مظلوم‌نمایی کردید در حالی که از آبدارچی تا رئیس، همه باخبر بودید و می‌دانستید که چه کار می‌کنید.

متهم در جواب گفت: با فشار و زور از ما می‌خواستن این کارها را بکنیم. ما را بارها از خانه به بانک می‌کشاندند تا ( ال سی ها را) تنزیل کنیم. از اول هم با تحکم از ما می‌خواستند کار را انجام دهیم.

نماینده دادستان: سوءمدیریت در بانک ملی غوغا می‌کند/ هنوز درخواستی برای بازگرداندن پولها نشده است

نماینده دادستان تهران با بیان اینکه سوءمدیریت در بانک ملی غوغا می‌کند گفت: ۸ ماه از این موضوع گذشته و آنها هنوز نه شکایتی از کارمندان خود کرده‌اند و نه درخواستی برای بازگرداندن منابع داده‌اند.

در ادامه محاکمه متهم ردیف سوم در دادگاه انقلاب، نماینده دادستان برای بیان توضیحاتی در جایگاه قرار گرفت.

فراهانی، نماینده دادستان تهران خطاب به دادگاه با بیان اینکه چرا این افراد برای تنزیل‌ ال سی‌ها قرارداد نبسته‌اند گفت: سوءمدیریت در بانک ملی غوغا می‌کند. بعد از گذشت ۸ ماه، هنوز مدیریت بانک ملی یک فقره شکایت از کارمندان خود نداشته است و حتی هنوز برای بازگشت منابع هم درخواست نداده است.

وی ادامه داد: متهم عنوان می‌کند ۱۰۰ میلیون تومان را برای کار خیر گرفته است اما مانند بقیه متهمان رفته و با آن کار دیگری کرده است. متهم برای همسرش خانه خریده و آن را هم از طریق واریز به حساب یک شرکت دیگر انجام داده است.

نماینده دادستان گفت: آقای قاضی! متهم می‌گوید هیچ منبع رسمی، صوری و جعلی بودن مجوزها را تأیید نکرده است اما این در حالی است که ۸ مرجع مانند سازمان بازرسی و دیوان محاسبات، این موضوع را تأیید کرده‌اند.

فراهانی خاطرنشان کرد: متهم عنوان داشت که موضوع سفر وی به کانادا مربوط به سال ۸۴ بوده است اما از کجا معلوم او هم مانند خاوری خیز بلندی برنداشته بود تا برود.

در ادامه جلسه، وکیل متهم، برای دفاع از او، در جایگاه قرار گرفت.

نماینده دادستان: از برخی فقها استفتا کردیم نظر آن‌ها بر فساد بود

نماینده دادستان تهران با بیان اینکه از برخی فقها درباره اینکه این اقدام متهمان فساد فی‌الارض بوده یا خیر استفتا کردیم گفت: نظر آنها این بود که این اقدام فساد بوده است.

در ادامه دفاعیات متهم ردیف سوم پرونده و وکیل مدافع وی، فراهانی نماینده دادستان تهران از قاضی اجازه صحبت  گرفت و گفت: اعتبار اسنادی در کشور ما سابقه زیادی ندارد و بانک ابلاغ‌کننده باید از بالادستی‌های بانک گشایش‌کننده استعلام بگیرد.

وی ادامه داد: وکیل متهم می‌گوید بانک صادرات، «سوئیفت» نداشته‌ است و ما هم می‌گوییم قبول؛ اما می‌توانستند از ارکان بالادستی بانک صادرات استعلام کنند.

فراهانی با بیان اینکه شتر را با بارش برده‌اند گفت: ما هیچ‌جا نگفته‌ایم متهمان ضدنظام بوده‌اند اما کاری که کرده‌اند باعث ضرر به نظام و مردم شده است.

نماینده دادستان اظهار داشت: بنابر احتیاط، از تعدادی از فقها استعلام گرفتیم و خلاصه پرونده را برای آنها توضیح دادیم و استفتاء کردیم که این کار آیا فساد فی الارض است یا خیر که فقها گفتن فساد است.

ریاحی، وکیل مدافع متهم ردیف اول در واکنش به این اظهارات نماینده دادستان گفت: وقتی که از آیات‌نظام حرف می‌زنید یعنی حکم صادر شده است. آیا به فقها گفته‌اید که این شرکت ۱۷ هزار کارگر و کارمند دارد؟

در ادامه، قاضی با بیان اینکه حکم را ما صادر می‌کنیم، سراج خطاب به ریاحی و فراهانی از آنها خواست به بحث خود پایان دهند و در نهایت ختم رسیدگی را اعلام و جلسه بعد را ۸ فروردین سال آینده تعیین کرد.

 

چهارمین جلسه محاکمه دادگاه فساد بانکی ۸ فروردین ۹۱

سومین جلسه محاکمه متهمان فساد مالی به پایان رسید. جلسه بعدی دادگاه ۸ فروردین برگزار می‌شود.

سومین جلسه محاکمه تعدادی از متهمان پرونده فساد مالی اخیر دقایقی قبل در شعبه اول دادگاه انقلاب تهران به پایان رسید.

بر اساس گزارش خبرنگار فارس، جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده ۸ فروردین برگزار می‌شود.

وقتی سلطان رشوه در رسیدن به ۲۰۰ هزار تومان ناکام ماند

در انتهای سومین جلسه دادگاه فساد مالی، برادرهمسر مه‌آفرید خسروی قصد داشت به او مبلغ ۲۰۰ هزار تومان را برساند که با دخالت مأموران امنیتی ناکام ماند.

سومین جلسه محاکمه تعدادی از متهمان فساد مالی اخیر دقایقی قبل در شعبه اول دادگاه اتقلاب تهران به پایان رسید و  جلسه بعدی در تاریخ ۸ فروردین سال آینده برگزار خواهد شد.

 

* در پایان این جلسه یکی از بستگان یک متهم حاضر در دادگاه قصد داشت با او دیدار کند که با ممانعت مأموران امنیتی روبه‌رو شد.

* برادر همسر مه‌آفرید امیرخسروی نیز که در دادگاه حضور داشت با نزدیک شدن به وی قصد داشت مبلغ ۲۰۰ هزار تومان وجه‌نقد به او برساند که این کار او هم با دخالت مأموران امنیتی مواجه شد و مه‌آفرید از دستیابی به این پول بازماند.

* همسر یکی از متهمان این پرونده که در دادگاه حضور داشت، در طول جلسه، در حال قرآن و دعا خواندن برای متهم بود.

* همچنین مادر یکی دیگر از متهمان، در خلال اظهارات نماینده دادستان تهران، به این اظهارات وی واکنش تندی نشان داد که قاضی سراج از او خواست اعتراضاتش را پایان داده و در جایش ساکت بنشیند و روند دادگاه را مختل نکند اما این زن دست از اعتراض خود برنداشت تا اینکه شوهر وی او را مجاب به سکوت کرد.