- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

توضیحات بنیاد شهید بوشهر در ارتباط با تخریب گلزار شهدای درودگاه

روابط عمومی بنیاد شهید بوشهر به اخبار رسانه‌ها در ارتباط با تخریب گلزار شهدای درودگاه واکنش نشان داد.

خبرگزاری فارس: توضیحات بنیاد شهید بوشهر در ارتباط با تخریب گلزار شهدای درودگاهروابط عمومی بنیاد شهید استان بوشهر در ارتباط با تخریب گلزار شهدای درودگاه که خبر آن در برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها منعکس شد توضیحاتی به خبرگزاری فارس ارسال کرده که این توضیح به همراه پاسخ خبرگزاری فارس در ادامه می‌آید.

در توضیحات بنیاد شهید بوشهر آمده است: شهدای عزیز گوهرهای ماندگاری هستند که همه مردم وظیفه دارند با پاسداشت نام و یاد آنان و حفظ ارزش‌های والای شهادت دین خود را به آنان ادا کنند؛ در ساختار اداری نظام مقدس جمهوری اسلامی به همین منظور و به فرمان امام راحل (رحمهالله علیه) نهاد مقدس بنیاد شهید شکل گرفته که به صورت ویژه و تخصصی و بر طبق قانون و مقررات وضع شده وظیفه رسیدگی به امور مربوط به شهید و شهادت را به عهده دارد؛ در این بین ساماندهی گلزارهای مطهر شهدا نیز یکی از وظایف مهم و حساس بنیاد شهید است که با توجه به حساسیت موضوع و اهمیت ماندگاری یادمان‌های شهدا و عمل به فرامین مقدس حضرت امام خمینی (رحمه‌الله علیه) و مقام عظمای ولایت، خوشبختانه در سطح استان شاهد همدلی و همکاری بسیار مناسب همه مسئولان محترم استان هستیم به گونه‌ای که با پشتوانه عظیمی که بنیاد شهید استان از آن برخوردار است اکنون در زمینه ساماندهی گلزارهای مطهر شهدا حایز رتبه برتر کشوری می‌باشد؛ حضرت امام راحل (رحمهالله علیه) می‌فرمایند؛ «همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود» حتی همین یک سخن مقدس می‌تواند اتمام حجت بر همه ما باشد که به بهترین شکل وظیفه خود را ادا کنیم.

در ادامه این توضیح آمده است: هر گلزار مطهر به نسبت وضعیت جغرافیایی موجود و بسیاری عوامل طبیعی می‌طلبد که شکل کار با نظر متخصصان امر متشکل از مهندسان متعدد به صورت خاص اجرا شود، علیرغم وظیفه و تعهدی که دولت بر عهده بنیاد شهید مبنی بر ساماندهی گلزارها گذاشته، بنیاد شهید قبل از اجرای پروژه، خانواده‌های معظم شهدا را در جریان کار قرار می‌دهد و شکل کار برای آنان تشریح می‌شود و به نوعی با اجازه این عزیزان پروژه را آغاز می‌کند.

در موضوع مورد بحث یعنی گلزار مطهر شهدای درودگاه نیز با توجه به وضعیت موجود یعنی وجود رودخانه در یک طرف و نخلستان در طرف دیگر، و رطوبت بالای منطقه لزوم بنای پروژه‌ای مستحکم و با پی‌ریزی قوی بسیار احساس می‌شود؛ ضمن اینکه گذرآب‌های سطحی نیز از یک طرف به گلزار نزدیک است و بدتر از همه به دلیل شوره‌زار بودن خاک قطعا خوردگی بنا در صورت قوی نبودن پی ساختمان در آینده‌ای نزدیک خود را نشان خواهد داد. لذا بر طبق نظر مهندسان محترم لزوم استحکام زیاد کف بنا غیر قابل تردید است و باید کف بنا بیش از یک متر از سطح موجود بالاتر بیاید و همانگونه که واضح است این ارتفاع به وسیله بتون محقق خواهد شد و قبور فعلی همگی در دل این بتون قرار می‌گیرند و حتی چه با این وضعیت شرح داده شده و یا حتی اگر کف بنا هم بالا نیاید در ساماندهی، سنگ مزار شهدا تعویض می‌شود و همه قبور مطهر به شکل یکسان، یکدست و شکیل در خواهند آمد؛ اما هیچکدام از این دلایل هیچ گاه باعث نمی‌شود که هنگام ساماندهی خدای نکرده کوچکترین بی‌احترامی به مزار شهدا صورت پذیرد.

این توضیح می‌افزاید: در هنگام ساماندهی گلزار مطهر شهدای درودگاه به دلیل وجود دیوار در کنار گلزار و استحکام دیوار و لزوم برداشته شدن این دیوار پیمانکار ناچار می‌شود با لودر قسمتی از دیوار را تخریب کند که متاسفانه به دلیل نزدیکی دیوار با چند مزار شهید مقداری از نخاله‌ها دیوار بر روی سنگ مزار شهید فرو می‌ریزد و باعث شکستگی سنگ مزار می‌شود؛ این مزار شهید علاوه بر سنگ اصلی در سال‌های بعد یک سنگ قبر دیگر نیز روی سنگ اصلی گذاشته شده بود و با شکسته شدن سنگ دوم این سنگ برداشته می‌شود و همان سنگ اولیه با تمام مشخصات حک شده روی سنگ به صورت سالم نمایان است؛ در مورد دو مزار دیگر نیز با آسیب دیدن سنگ مزار شهید سنگ جدید آماده و بالافاصله جایگزین شده است؛ متاسفانه وجود لودر در برداشته شدن دیوار باعث پخش شایعه‌ای بسیار نامناسب و خلاف واقع می‌شود اما بهترین گواه ما برای عدم تخریب مزار شهدا با لودر وجود زمین نرم کنار مزار شهدا است که در صورت رد شدن لودر در آنجا باید چرخ لودر در زمین فرو برود و یا حداقل ردی از خود به جا بگذارد.

هم‌اکنون نیز به حول و قوه الهی و با دعای خیر مادران شهدا که بهترین پشتوانه خدمتی ما است کار به قوت و جدیت در حال پیگیری است و طبق وعده داده شده و در صورت تامین اعتبار پروژه ساماندهی و برای نگهداری تحویل دهیاری روستا می‌شود.

اما در این بین گلایه‌هایی هم هست که علیرغم میل باطنی و به واسطه حجم بزرگ تبلیغاتی خلاف واقع این روزها علیه بنیاد ناچار به طرح آنها می‌باشیم.

در مطلب منتشره در تاریخ ۲۴/۱۲/۹۰ در آن خبرگزاری آنقدر اشکال و اشتباه وجود دارد که جواب به همه آنها مجال زیادی می‌خواهد مثل اینجا که نوشته‌اید: «بازسازی یادمان‌های شهدا از رویکردهای جدید بنیاد است» که برای آشنایی شما عرض می‌شود این امر چندان هم جدید نیست و سال‌های زیادی است که بنیاد در ساماندهی گلزارها فعال است. 

عزیزی خود را مدیر کانون تخصصی شهدای روستا معرفی کرده و مصاحبه‌های متعدد داشته است؛ اول اینکه این برادر عزیز بفرمایند چگونه و چرا فعالیت خود را از این بنیاد که باید بر طبق وظیفه‌ای که دولت بر عهده آن گذاشته متولی رسیدگی به امور شهدا باشد تاکنون مخفی نگاه داشته بوده‌اند؟  این عزیز چرا مطالب خلاف واقع به ذهن خانواده‌های شهدا و مردم جامعه وارد کرده و پندارهای ذهنی خود را به عنوان واقعیت القا کرده‌اند؟ در مطلب منتشره در تاریخ ۲۴/۱۲/۹۰ در آن خبرگزاری ایشان فرموده‌اند؛ «متاسفانه در روستای درودگاه در روز کلنگ‌زنی پروژه هیچکدام از خانواده شهدا در جریان امر نبوده‌اند» برای اطلاع باید گفت این پروژه در دهه مبارک فجر با حضور مسئولان و مردم کلنگ‌زنی شد. قبل از مراسم کلنگ‌زنی به تک تک خانواده‌های معظم شهدا اطلاع‌رسانی شده و از آنان برای شرکت در مراسم نیز دعوت شد. حال چگونه از سوی کسی که خود از خانواده شهدا نیست ادعا می‌شود به خانواده‌های شهدا اطلاع رسانی نشده؟

در ادامه مطلب با چند عزیز از اهالی روستا گفتگو شده؛ این کاملا قبول که شهدا متعلق به همه هستند و برای همه مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند اما کاش در بین افرادی که از آنها نظر خواسته‌اید و مصاحبه کرده‌اید حداقل نظر یکی از خانواده‌های شهدا را هم می‌گرفتید؛ چه ایرادی دارد در موضوعی که مرتبط با شهدا و خانواده‌های شهدا است نظر خود خانواده‌ها هم گرفته شود؟ چرا فقط دیگران متولی خانواده‌های شهدا شده‌اند؟ مگر خود خانواده‌های عزیز شهدا نمی‌توانستند از جانب خودشان نظرشان را بگویند که شما فقط از طرف دیگران نظر آنها را نوشته‌اید؟

(خوشبختانه صورتجلسه نظرخواهی از خانواده‌های معظم شهدا و موافقت این عزیزان با نحوه ساماندهی همراه با امضای این عزیزان موجود است)

این توضیحات در ادامه می‌افزاید: یکی از عزیزان گفته‌اند؛ «تنها ویرانه‌هایی از قبور مطهر شهدا باقی مانده است» خدمت این عزیز باید عرض شود انصافا شما گلزار را دیده‌اید؟ واقعا آنجا تخریب شده و تنها ویرانه‌ای باقی مانده؟ پناه بر خدا! ظاهرا جز این نمی‌توان سخنی گفت.

عزیزان دیگر نیز به نوبه خود حجم وسیعی از تخریب را در ذهن خواننده مطلب تصویر کرده‌اند و متاسفانه خبرگزاری فارس نیز بر روی مطلب تاریخ ۲۳/۱۲/۹۰ (مصاحبه با رئیس شورای اسلامی درودگاه) تصویر یک لودر که دارد چند خانه را تخریب می‌کند و هیچ ارتباطی با موضوع گلزار ندارد گذاشته تا فهم تخریب گلزار را در ذهن خواننده بیشتر جا بیندازد که متاسفانه باید گفت این عمل بسیار غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای است؛ در این مصاحبه رئیس محترم شورا گفته‌اند؛ « مسئولان بنیاد شهید با لودر نسبت به تخریب مزار شهدای عزیز اقدام کردند» جناب رئیس بزرگوار! اگر قرار بود با لودر قبور مطهر شهدا تخریب شوند چرا فقط یک گوشه سنگ مزار شهید شکسته؟ چرا اصل برآمدگی مزار مطهر شهید آسیبی ندیده؟ آیا جز این است که متاسفانه همان ریزش دیوار باعث شکستن سنگ مزار شده؟

شکستگی سنگ مزار شهید هیچ توجیهی ندارد و بنیاد شهید استان رسما از خانواده شهید، از مردم و از همه مهم‌تر از شهید و خدای شهید طلب عفو و بخشش دارد و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی بعدی به عمل می‌آورد اما ذکر این نکته ضروری است که در کار ساماندهی گاه ناخواسته آسیبی به مزار شهید وارد می‌شود و به هیچ عنوان بنیاد سعی در انکار یا پوشاندن موضوع ندارد ولی جوسازی خلاف واقع و ذکر اینکه با لودر قبور شهدا تخریب شده دور از انصاف و متاسفانه آب به آسیاب دشمن ریختن است.

به عنوان آخرین کلام خدمت همه عزیزان عرض می‌شود هم اکنون کار ساماندهی در جریان است اما به دلیل نزدیک شدن به نوروز و زیارت قبور مطهر شهدا همه قبور مطهر شهدای گلزار درودگاه آماده پذیرایی از خانواده‌های معظم شهدا و مردم بزرگوار روستا هستند و در زمان تحویل سال نیز محوطه گلزار تا جایی که کار ساماندهی اجازه بدهد برای زیارت‌کنندگان آماده خواهد بود.

از خدای شهیدان می‌خواهیم همه ما را در راه خدمت به شهدا، فرهنگ شهدا و خاندان معظم و مکرم شهدا سربلند بدارد و اگر خدمتی انجام می‌شود آن را توشه آخرتمان کرده تا در محضر شهدا سرافکنده نباشیم. ان‌شاءالله.

توضیحات فارس:

این خبرگزاری در نخستین واکنش به تخریب گلزار شهدای درودگاه با مدیرکل بنیاد شهید استان بوشهر مصاحبه کرد و نخستین خبر از خروجی خبرگزاری در این مقوله مصاحبه جناب حاجی‌زاده است که توضیحات ایشان کاملا در آرشیو خبرگزاری موجود است.

 این خبرگزاری هیچ گونه موضع‌گیری در بحث تخریب گلزار شهدا نداشته و با مسئولان روستای درودگاه و مردم این روستا و خانواده‌های شهدای این روستا گفتگو کرده است و سخنان مردم و مسئولان را بدون تحریف و با حفظ امانت‌داری آورده است.

عکس لودری که مورد اشاره روابط عمومی بنیاد شهید است یک عکس تزئینی است که رویه‌ای معمول در این خبرگزاری و سایر خبرگزاری‌های داخلی و خارجی است و به هیچ وجه تشویش اذهان را متبادر نمی‌کند.

در توضیحات روابط عمومی بنیاد شهید به استفاده از لودر در تخریب این گلزار اشاره شده و صراحتا اعلام کرده‌اند که از لودر در این امر استفاده شده لذا مشخص نیست اصرار این نهاد در نشان دادن عکس لودر به چه دلیل است و اصل ماجرا که از لودر در تخریب گلزار شهدا استفاده شده مورد تایید خود بنیاد شهید است.

در بیانیه بنیاد شهید از مصاحبه‌شوندگان انتقاد شده و احتمالا از نظر بنیاد شهید برای مصاحبه‌های مربوط به گلزار شهدا باید از بنیاد شهید استعلام کنیم.

آنچه مسلم است اقدام بنیاد شهید در تخریب گلزار شهدا اقدامی مناسب و در شان شهدای عزیز نبوده و حتی در جوابیه بنیاد شهید به خاطر این اقدام ناشایست عذرخواهی شده و معلوم نیست چرا اطلاع‌رسانی خبرگزاری فارس در تخریب این گلزار شهدا موجب برآشفتگی مسئولان این بنیاد شده است.

عکس‌‌ها و فیلم‌های بسیار زیادی از زوایای مختلف تخریب گلزار شهدای درودگاه در آرشیو این خبرگزاری موجود است که برای جلوگیری از سوءاستفاده معاندان از انتشار بسیاری از آنها خودداری کردیم و عکس‌های منتشر شده تنها بخش کوچکی از عکس‌های موجود است.