- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

آشفتگی در بازار ارز و سکه از چه سالی آغاز شد؟

وقتی تورم بالا می رود مسئولان اقتصاد باید نرخ بهره های اسمی بالا برده شود. در غیر این صورت هیچ آدمی نمی آید پولش را در بانک بگذارد و این پول در گذر زمان ذوب شود و در نهایت ارزش آن به قدری برسد که نتوان چیزی با آن خرید.

خبرآنلاین: استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اعتقاد دارد ریشه آشفتگی بازار ارز و سکه را باید در سال های پیش از سال ۹۰ بررسی کرد.

مهدی تقوی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با پیدایش آشفتگی در بازار ارز و سکه گفت: « ریشه آن به پیش از سال ۹۰ باز می گردد. در هر کشوری برای اینکه بانک ها سپرده مردم را جمع کنند باید نرخ بهره واقعی مثبت را ارائه کنند.

وقتی تورم بالا می رود مسئولان اقتصاد باید نرخ بهره های اسمی بالا برده شود. در غیر این صورت هیچ آدمی نمی آید پولش را در بانک بگذارد و این پول در گذر زمان ذوب شود و در نهایت ارزش آن به قدری برسد که نتوان چیزی با آن خرید. به هر حال مردم عقل دارند. بر این اساس نرخ هایی که برای بانک و اوراق قرضه مشخص کردند سبب چنین رویدادی شد. »

تقوی افزود: «  طی سال ۸۹ و ۹۰ تورم به قدری بالا رفته بود که بانک ها نرخ های بهره منفی به مردم می دادند. شما وقتی که پول پس انداز داشته باشید و نخواهید در بانک سرمایه گذاری کنید با آن چه می کنید؟ پاسخ این سوال واضح است. این پول به بورس اوراق بهادار برده می شود. از آنجا که بورس و مسکن اوضاع خوشایندی نداشت پول به بازار ارز و سکه رفت. پس می توان گفت که ریشه آشفتگی بازار ارز و سکه به نیمه ابتدایی سال ۹۰ باز نمی گردد و می توان علت آن را پیشتر از سال ۹۰ مورد بررسی قرار داد. »