- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

خودکشی دختر افغان به دلیل ناکامی در کنکور

یک دانش آموز دختر در ولایت غزنی در جنوب افغانستان به دلیل اینکه نتوانست در کنکور ورودی دانشگاه نمره قبولی بیاورد، خود را به دار آویخت.

به گزارش بی بی سی ، مقامهای محلی در ولایت غزنی تایید کرده اند که این دختر شامگاه روز سه شنبه، ۸ فروردین پس از آن که خبر ناکامی خود در امتحان کنکور را شنید، اقدام به خودکشی کرد.

در کنکور سراسری ۹۱-۱۳۹۰ نزدیک به ۱۵۰ هزار دانش آموز شرکت کردند که از آن جمله تنها حدود ۴۰ هزار تن برای ادامه تحصیل در دانشگاهها پذیرفته شدند.

ظفر شریف،  فرماندار جاغوری در ولایت غزنی به بی بی سی گفت که این دختر سال گذشته هم در آزمون کنکور رد شده بود.

شریف افزود که این دانش آموز در خانه اش در ولسوالی جاغوری با روسری (چادر) اش خود را حلق آویز کرد.

جاغوری یکی از مناطقی است که آموزش و پرورش در آن رشد قابل توجهی داشته و آموزش دختران در این منطقه برخلاف بیشتر مناطق روستایی افغانستان، مورد حمایت ویژه مقامهای محلی و مردم قرار دارد.

منطقه جاغوری در ولایت غزنی در سالهای اخیر شاهد رشد آموزش و پرورش بوده است

در سالهای گذشته معمولا شمار زیادی از دانش آموزان این منطقه در آزمون کنکور پذیرفته می شدند، اما بر اساس گزارشها، در کنکور سال ۱۳۹۰ شمار کمی از داوطلبان کنکور جاغوری در دانشگاهها پذیرفته شده اند.

در سالهای اخیر وزارت تحصیلات عالی افغانستان همواره مورد انتقاد بوده که نتوانسته سطح پذیرش دانش‌‍‌آموزان در دانشگاههای دولتی را متناسب با تقاضاها بالا ببرد.

دانش آموزانی که در کنکور سراسری رد می شوند، عمدتا شانس ادامه تحصیل را از دست می دهند و به جمع بی کاران می پیوندند.

هر چند در سالهای اخیر دهها دانشگاه خصوصی هم در شهرهای مختلف افغانستان تشکیل شده، اما هزینه تحصیل در آنها بالا است و بسیاری از دانشجویان توانایی مالی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های خصوصی را ندارند.

با پخش خبر خودکشی این دختر دانش آموز در جاغوری، احتمال آن وجود دارد که انتقادهای بیشتری در این مورد علیه مراجع تحصیلات دانشگاهی افغانستان وارد شود.