- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

اعلام آمادگی مصر برای رابطه با ایران و واکنش تهران

وزیر امور خارجه مصر گفت: قاهره در سیاست خارجی خود صفحه جدیدی را با همه کشورها و از جمله ایران باز خواهد کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری رسمی مصر، نبیل العربی در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود در قاهره اضافه کرد: دولت مصر ایران را کشور دشمن خود نمی داند بلکه معتقد است ایران نیز یکی از کشورهای منطقه است که میان دو طرف روابط تاریخی دراز مدتی در مقاطع مختلف زمانی برقرار بوده است.

وزیر خارجه مصر ادامه داد: در سال ۱۹۸۸ هنگامی که در سوئیس، سفیر بودم تماس هایی با ایران داشتم. مقامات ایرانی از من خواسته بودند تا با آنها به گفت وگو بنشینم تا اینکه این مذاکرات به امضای توافقنامه های ۱۹۹۱  میان ایران و مصر منجر شد. براساس این توافقنامه ها ، ایران و مصر دفتر حفاظت از منافع در پایتخت دو کشور ایجاد کردند که تاکنون نیز وضعیت به همین گونه است.

وی در پاسخ به سوالی درباره امکان افزایش سطح روابط میان تهران و قاهره به سفارت گفت: این موضوع به موضع طرف ایرانی بستگی دارد. ما پیشنهاد می کنیم که صفحه جدیدی از روابط میان دو کشور گشوده شود. منتظر واکنش ایران می مانیم.

واکنش ایران

وزیر امور خارجه کشورمان از آمادگی همتای مصری برای برقراری روابط با جمهوری اسلامی ایران استقبال و ابراز امیدواری کرد که در فضای جدید ایجاد شده شاهد ارتقای روابط باشیم.

به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص اعلام آمادگی «نبیل العربی» وزیر خارجه مصر برای برقراری روابط با جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: مردم مصر با حرکت به سمت تحقق خواسته‌های عدالت طلبانه خود برگ جدیدی را در تاریخ این کشور ایجاد کردند که مجدداً این پیروزی را به آنها تبریک می‌گویم.

وزیر خارجه کشورمان افزود: روابط تاریخی دو کشور علی‌رغم فراز و نشیب‌های خود همواره تداوم داشته و امیدواریم در فضای جدید ایجاد شده شاهد ارتقای این روابط بین دو کشور و دو ملت بزرگ ایران و مصر باشیم.

روابط دیپلماتیک ایران و مصر

ایران بیش از ۳۰ سال پیش به دلیل توافقنامه صلح مصر و اسرائیل ، روابط دیپلماتیک خود را با قاهره قطع کرد. هم اکنون روابط  میان دو کشور در سطح دفتر حفاظت از منافع ایران و مصر در قاهره و تهران است.

هم اکنون رابطه دیپلماتیک ایران با چهار کشور آفریقایی مصر, مراکش, گامبیا و سنگال قطع است.