- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

نیمی از فیلم‌های نوروزی تلویزیون ایرانی بود‌

مدیر روابط عمومی معاونت سیما گفت: در نوروز ۹۱ سهم فیلم‌های خارجی تلویزیون به شدت کاهش یافت و امسال برای اولین بار نیمی از فیلم‌های نوروزی تلویزیون ایرانی بود.

خبرگزاری فارس: نیمی از فیلم‌های نوروزی تلویزیون ایرانی بود‌/ کاهش سهم فیلم‌های خارجی

«امیر محمدی» مدیر روابط عمومی معاونت سیما در تشریح عملکرد تلویزیون در نوروز ۹۱ در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس گفت: ما امسال چهار محور معنویت، جذابیت، شاد بودن و آموزش را داشتیم که این‌ها هر کدام در چند بخش تعریف شد.

وی ادامه داد: یک بخش مربوط به تحویل سال، یک بخش مربوط به مجموعه‌های تلویزیونی، یک بخش برنامه‌های مستند ویژه نوروز، یک بخش فیلم‌های سینمایی، یک‌سری هم برنامه‌های ترکیبی اعم از مسابقات، جنگ و برنامه‌های تفریحی بود.

وی ادامه داد: در تقسیم‌بندی که صورت گرفت، با یک رویکرد مخاطب‌محوری به لحاظ جذب مخاطب پیش رفتیم و امسال بعد از اذان مغرب روز ۲۹ اسفند، تا اذان ظهر یک فروردین ویژه‌برنامه‌های سال تحویل را روی آنتن بردیم. در این برنامه‌ها بیش از ۱۵۰ بازیگر، نویسنده، کارگردان، هنرمندان در حوزه‌های مختلف، چهره‌های ماندگار، علما و روحانیون نیز وجود داشتند و لحظات شاد و معنوی در لحظات تحویل سال برای مردم ایجاد کردند. به ویژه مقطع تحویل سال که همه شبکه‌ها فضای معنوی را برای مخاطبان رقم زدند.

محمدی در ادامه به فارس گفت: ما در حوزه فیلم‌های سینمایی از بازه زمانی سه‌شنبه آخر سال تا پایان ۱۳ فرودین‌ماه سال ۹۱ بیش از ۱۲۰ فیلم سینمایی پخش کردیم که بیش از ۴۰ درصد از آن‌ها سهم سینمای ایران بود که آن هم با تدبیری که شد، شبکه‌های سیما و سیمافیلم فیلم‌های تلویزیونی طنز ویژه نوروز پخش کردند و با همت و همکاری وزارت ارشاد و تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینمای ایران نیز ما توانستیم فیلم‌های شاخصی را در حوزه سینمای ایران خریداری کنیم. این حجم از تولید برنامه‌های خودمان و سینمای ایران باعث شد تا حجم فیلم‌های خارجی به شدت پایین بیاید.

وی تصریح کرد: در حوزه مجموعه‌های نمایشی، مجموعه‌های چک برگشتی (شبکه یک)، سیر و سرکه (شبکه دو)، دست بالای دست (شبکه سه)، فراموشی (شبکه تهران)، یکی بود، یکی نبود (شبکه چهار) برای اولین بار پخش شدند و در کنار آن‌ها ما مجموعه‌های دیگری نیز مانند مرد هزار چهره، جابربن حیان و … را هم بازپخش کردیم.

مدیر روابط عمومی معاونت سیما توضیح داد: برنامه‌های طنز ترکیبی مثل خنده‌بازار، کسی خوابه، لبخند بدون لهجه و … را هم در حوزه طنز داشتیم که فضای شاد و مفرحی برای بینندگان داشته باشیم. در حوزه برنامه‌های ترکیبی نیز برنامه «سین مثل سریال» و خانمی که شما باشی با حضور هنرمندان و چهره‌های برتر هنری، به مسائل مختلف اجتماعی و هنری پرداختند که برای مخاطب جذابیت ویژه‌ای داشته است.

وی تصریح کرد: در حوزه مستند نیز مستندهای خوبی پخش کردیم، مثل پرواز (شبکه سه)، انسان و صخره (شبکه یک)، مستند خانه که جزو ده مستند برتر جهان است و در حوزه مستندهای ایران نیز مستند ایران را داشتیم. مستند عروسی اقوام نیز در حوزه افزایش امید و نشاط بود و مستند مثبت ۷۰ که با موضوع توجه به سالمندان بود.

محمدی گفت: در حوزه برنامه‌های انیمیشن و کودک توجه ویژه‌ای به آموزش و نیازهای کودکان و نوجوانان داشتیم. مثل میریم مسافرت و .. که مربوط به نوروز بود. انیمیشن‌های کودک ویژه مانند شکرستان که محصول صباست و برنامه‌های آموزشی نیز نظیر اینک بهار را داشتیم که با حضور ۷ تن از علمای خطیب بود که به صورت کوتاه راجع به مسائل اسلامی و اخلاقی نوروز برای مردم صحبت کردند. 

وی ادامه داد: ویژه برنامه‌های دکتر سلام نیز بود که حاوی پیام‌های بهداشتی بود. بحث برنامه راهیان نور نیز با احترام ویژه‌ای مورد توجه همه شبکه‌ها قرار گرفت و به هر حال خانواده‌ها در عید نوروز از این فضای معنوی استفاده کردند.

محمدی اظهار داشت: مسابقات هم که از ساختارهای جذاب برنامه‌سازی است، مسابقه از کی بپرسم در شبکه تهران، مسابقه سینمایی یک، دو سه، چهار و مسابقه بین دانشگاهی چهار در چهار را داشتیم. برنامه‌های گفت‌وگو محوری نیز داشتیم مانند رادیو هفت که بحث‌های خوبی در آنها مطرح شد. برنامه‌های روتینی که حال و هوای آنها نوروزی شد.توجه به خانواده و اهمیت ویژه‌ای که ما به این حوزه داشتیم، ایجاد نشاط، شادابی و معنویت در خانواده‌های ایرانی بود که در ساختارهای مختلف به آن توجه شده.

وی افزود: بحث مربوط به برنامه‌های بازپخش در شبکه نمایش نیز مورد استقبال بسیاری قرار گرفت و پخش فیلم‌های جذاب شبکه‌ها از شبکه نمایش مورد استقبال بسیار مخاطبان قرار گرفت.