- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

رونمایی از پژو ۲۰۶ گازوئیل‌سوز/ آغاز عرضه گازوئیل یورو ۴ از تابستان

206قائم‌مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با اشاره به رونمایی از خودرو پژو ۲۰۶ پایه گازوئیل‌سوز در کشور، از عرضه گسترده گازوئیل یورو۴ تا تابستان سالجاری خبر داد و اعلام کرد: سهم بنزین در سبد سوخت کاهش می‌یابد.

عبدالله جلالی در گفتگو با مهر درباره برنامه‌های دولت برای افزایش سهم دیزل در سبد سوخت خودروها، گفت: بر اساس سهم مصوب سوخت خودروها برای گازوئیل و بنزین ۷۰ درصد، سی.ان.جی و ال.پی.جی ۲۵ درصد و سایر سوختها همچون هیبریدی و الکتریکی حدود پنج درصد سهم تعیین شده است.

قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اعلام اینکه دولت قصد دارد در یک برنامه زمان‌بندی بلندمدت حدود ۱۵ درصد سهم سبد سوخت خودروها را به گازوئیل اختصاص دهد، تصریح کرد: بر این اساس همزمان با آغاز تولید گازوئیل کم گوگرد و با استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا در پالایشگاههای نفت، امکان تولید داخلی و یا واردات خودروهای سواری دیزلی به داخل کشور فراهم شده است.
 
این مقام مسئول با اشاره به آغاز تولید پژو ۲۰۶ پایه دیزلی توسط خودروسازان داخلی، اظهار داشت: همچنین تولید وانت‌ نیسان پایه دیزلی هم در داخل کشور آغاز شده است که به زودی خط تولید انبوه این وانت‌ها، راه‌اندازی خواهد شد.
 
وی با تاکید بر اینکه بر خلاف خودروهای بنزینی، تکنولوژی به کار رفته در خودروهای دیزلی به مراتب پیچیده‌تر است، بیان کرد: دولت به منظور افزایش سهم دیزل، قصد حمایت از تولید خودروهای سواری پایه دیزلی را در دستور کار خود قرار داده است.
 
جلالی با اشاره به راندمان و میزان پیمایش بالاتر خودروهای دیزلی در مقایسه با خودروهای بنزینی، تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری تعرفه واردات خودروهای سواری دیزلی کم‌مصرف، کاهش یابد.
 
این مقام مسئول با اعلام اینکه تا خردادماه امسال زمینه توسعه ناوگان خودروهای دیزلی فراهم شود، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه شرکت ملی پالایش و پخش نفتی تا پیش از تابستان سالجاری امکان تولید گسترده گازوئیل با استاندارد یورو ۴ و ۵ اروپا در پالایشگاه‌های نفت فراهم می شود.
 
به گفته قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با افزایش سهم دیزل به همین میزان سهم بنزین در سبد سوخت خودروها کاهش می‌یابد.
 
عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت پیش‌تر در گفتگو با مهر با اشاره به افزایش سهم گازوئیل در سبد سوخت خودروها، گفته بود: بر اساس هدفگذاری‌های انجام گرفته، سهم گازوئیل در سبد سوختی تا پایان برنامه پنجم باید به ۵ درصد و تا پایان چشم انداز ۲۰ ساله به ۱۷٫۷ درصد افزایش یابد.
 
وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای تولید موتور پایه گازوئیل‌سوز در وانت نیسان‌های ۲۴۰۰ و ۲۸۰۰، تبیین کرد: پیش‌بینی می‌شود به زودی اولین وانت نیسان گازوئیل‌سوز توسط یکی از شرکت‌های خودرو ساز به بازار عرضه شود.