- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

کربکندی: دروازه‌بان‌های ما راحت‌طلب شده‌اند

رسول کربکندی معتقد است افت دروازه‌بان‌های ایران دلایل مختلفی دارد و تنها یکی از آنها خود دروازه‌بان‌ها هستند.


   کربکندی درباره افت دروازه‌بان‌های ایران در چند سال اخیر و مشکلاتی که در این زمینه پیش‌روی فوتبال کشور قرار دارد، اظهار کرد: وقتی می‌گوییم که در موضوعی در کشور کمبود داریم، باید ببینیم که برای آن چه کاری انجام داده‌ایم. باید برای مشکلی که داریم هزینه و برنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که بعد از عابدزاده ما دیگر ثباتی در دروازه‌ تیم ملی نداشته‌ایم و دروازه‌بانی نبوده که سالیان متمادی را با قدرت درون دروازه‌ بایستد. هر چند در چند سال اخیر رحمتی ویژگی‌های خوبی از خودش نشان داد و در دوره کوتاهی به ثبات رسید، اما می‌بینیم که رحمتی هم نوسان دارد و او در حال حاضر در دوران بد خود قرار دارد.

کربکندی با اشاره به این که باید برای رفع این مشکل برنامه‌ریزی کنیم، گفت: یادم می‌آید زمانی در کلاس مربیگری، یک مربی آلمانی با ما هم کلاس بود که می‌گفت فردا می‌خواهیم با مربیان بوندسلیگا جلسه‌ای بگذاریم و ببینیم علت این که تعداد مهاجمان سرزن در فوتبال آلمان کم شده چه چیزی بوده است. ما باید همه مسایل را کنار هم بگذاریم و ببینیم علت این موضوع چه بوده است؟ حالا سوال من اینجاست که ما برای مشکلی به اسم “نبود دروازه‌بان خوب” چه کاری کرده‌ایم؟ آمده‌ایم حضور گلرهای خارجی را ممنوع کرده‌ایم، که این کار تا حدی برای دروازه‌بان‌های داخلی مفید بود چرا که فرصت بیشتری به آن‌ها داده شد اما از سوی دیگر قیمت آن‌ها بالا رفت.

وی ادامه داد: فدراسیون فوتبال به عنوان متولی این ورزش چقدر برای رفع این مشکل و ایجاد انگیزه و پیشرفت در میان دروازه‌بانان کلاس توجیهی و برنامه‌های مناسب برگزار کرده است. به نظر من ما هیچ کار مثبتی برای پیشرفت دروازه‌بان‌هایمان نکرده‌ایم. البته دروازه‌بانی کار سختی است. اگر تیمی در این پست مشکل داشته باشد، شاید به هیچ عنوان نتواند مقامی به دست بیاورد.

رسول کربکندی در ادامه گفت‌وگویش با ایسنا با بیان این که مسئولان بهتر است تظاهر به خدمت نکنند، گفت: اگر رییس فدراسیون می‌گوید ما به کارمندمان ماهی ۴۰۰ هزار تومان حقوق می‌دهیم و کارمندان ما همه افتخاری کار می‌کنند، پس چرا پیشرفتی در فوتبال دیده نمی‌شود؟ یک مشکلی که مسئولان مملکت ما همیشه با آن روبرو بوده‌اند، این است که می‌گویند ما به جای پژو، پیکان سوار می‌شویم. آخر چه دلیلی وجود دارد که ما تظاهر کنیم. من می‌گویم شما در بنز بنشینید، اما کارتان را هم انجام دهید. نه این که با این حرف‌ها فقط عوام فریبی کنید. می‌گویند در امارات شیخی هست که از همه پولدارتر است و می‌تواند هر چیزی را بخرد با این حال کارش را درست انجام می‌دهد و همه او را قبول دارند.

وی افزود: ما باید هر ساله یکی از برنامه‌هایمان این باشد که یک مربی خارجی دروازه‌بان‌ها را به ایران بیاوریم و کلاسی توجیهی برای دروازه‌بان‌هایمان برگزار کنیم. البته این همه کاری که باید انجام دهیم نیست و در عرض دو، سه روز نمی‌توان حل کرد. زمانی که من دروازه‌بان بودم، هر هفته‌ بهترین بازیکن می‌شدم، اما با این وجود به تیم ملی دعوت نمی‌شدم، در حالی که امروز یک دروازه‌بان با دو، سه بازی خوب می‌شود دروازه‌بان پرسپولیس و بعد از آن هم خیلی زود سیر می‌شود و به فکر کسب منافع خود از موقعیتی که دارد می‌افتد.

دروازه‌بان دوم ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین گفت: در این موضوع که دروازه‌بان‌های ما در حال حاضر وضعیت چندان خوبی ندارند، هم سیستم‌ فوتبال ما مقصر است و هم خود دروازه‌بان‌ها. یادم است زمانی که عابدزاده مربی دروازه‌بان‌های چند تیم شده بود، گلرهای آن تیم‌ها به تمرین‌های عابدزاده اعتراض می‌کردند و می‌گفتند که این تمرین‌ها خیلی سنگین است. متاسفانه همه راحت طلب شده‌اند و دوست دارند که در وان شیر باشند و همه موفقیت‌ها هم به سمتشان بیاید.

کربکندی همچنین درباره وضعیت دروازه‌بان‌های پرسپولیس در فصل جاری گفت: زمانی که حقیقی در پرسپولیس بود، اگر معمارزاده نیمکت نشین می‌شد، اعتراض می‌کرد، اما وقتی که او به دروازه‌بان اول تبدیل شد، از فرصتی که در اختیارش قرار گرفت به خوبی استفاده نکرد. حالا هم که پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا بازی می‌کند، می‌بینیم که دنیزلی در هر بازی دروازه‌بان خارجی را به دو دروازه‌بان ایرانی ترجیح می‌دهد. او هم مثل هر مربی دیگری به موفقیت خودش فکر می‌کند و برایش مهم نیست که اگر دروازه‌بان‌های ایرانی بازی نکنند، وضعیت آن‌ها در خطر می‌افتد. بنابراین گزینه مناسب‌تر برای خودش را که استفاده از آن گزینه خارجی است، انتخاب می‌کند تا جایگاه خودش را در پرسپولیس بهتر کند، در حالی که بازی کردن این دروازه‌بان خارجی برای دو گلر ایرانی دیگر این تیم گران تمام می‌شود.