- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

سفر نخست وزیر اسبق ژاپن به تهران برای حل مسئله هسته ای ایران

نخست وزیر اسبق ژاپن قصد دارد با هدف میانجیگیری در مسئله هسته ای ایران به تهران سفر کند.

به گزارش عصر ایران [1] به نقل از خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، ” کوئیچیرو گمبا ” وزیر خارجه ژاپن به خبرنگاران گفت “یوکیو هاتویاما” نخست وزیر اسبق این کشور در اقدامی “شخصی” برای حل مسئله هسته ای ایران، راهی تهران می شود تا با مقامات ارشد ایرانی ملاقات کند.

وزیر خارجه ژاپن ادامه داد: قرار است سفر نخست وزیر اسبق ژاپن به تهران از روز جمعه آینده آغاز شود. او چهار روز در ایران باقی می ماند و برنامه ملاقات های وی با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور و دیگر سران سیاسی ایران تنظیم شده است.

وزیر خارجه ژاپن تاکید کرد تلاش های نخست وزیر اسبق این کشور برای حل مسئله هسته ای ایران، تلاش های شخصی هستند و بیانگر مواضع رسمی توکیو نیست.

در همین حال “اسامو فوجیمورا” دبیر هیئت دولت ژاپن هم گفت سفر هاتویاما نخست وزیر اسبق ژاپن به ایران به درخواست کابینه توکیو صورت نمی گیرد.

وی افزود : هاتویاما که بین سال های سپتامبر ۲۰۰۹ تا ژوئن ۲۰۱۰ مسئولیت نخست وزیری ژاپن را برعهده داشت به همراه موتوهیرو اونو نماینده حزب حاکم در پارلمان و کارشناس مسائل خاورمیانه به ایران سفر خواهد کرد.

ژاپن با وجود اینکه در پنج سال گذشته واردات نفت خام خود را از ایران به میزان ۴۰ درصد کاهش داده است ولی با این حال در جایگاه چهارم بزرگترین واردکنندگان نفت خام ایران قرار دارند.

ژاپن اخیرا با کاهش ملموس واردات نفت خام از ایران توانست معافیت آمریکا از تحریم های ایران را کسب کند.