- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

کدخدامنشی لاریجانی به داد بودجه رسید

خبرگزاری فارس: لایحه بودجه سال ۹۱ کل کشور که روز گذشته در رای گیری یک باره و دوباره در تلفیق رد شده بود، سرانجام با حضور لاریجانی در کمیسیون تلفیق بودجه و کدخدامنشی وی تصویب شد.

خبرگزاری فارس: کدخدامنشی لاریجانی به داد بودجه رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، کلیات بودجه سال ۹۱ که قرار بود چهارشنبه هفته گذشته در تلفیق به رای گذاشته شود، پس از کش و قوس فراوان و با ۴ روز تاخیر سرانجام عصر دیروز به رای گذاشته شد اما در رخدادی بی‌سابقه کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق رد شد، اقدامی که به زبان ساده به معنای رد کل لایحه بودجه دولت بود.

اعضای تلفییق دلایل رد لایحه بودجه که باید تا قبل از پایان سال به تصویب می رسید و با تاخیر در سال جدید در حال بررسی است را عدم پیش‌بینی منابع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌‌ها، پیش‌بینی‌های غیر متعارف برای درآمدهای ارزی و مشخص نبودن سقف درآمدی بودجه، مخالفت برخی احکام با قانون برنامه پنجم، نامشخص بودن درآمدهای اوراق مشارکت و همچنین واگذاری ها و به گفته نمایندگان مجلس دفاع ضعیف دولتی ها و عدم حضور ابراهیم عزیزی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در تلفیق عنوان کردند.

این وضعیت سبب شد مجلس چاره‌اندیشی کند و شب گذشته بار دیگر در تلفیق کلیات بودجه را به رای بگذارد، اما بار دیگر کلیات بودجه با نیم رای اختلاف تا حد نصاب لازم رد شد و نتیجه این شد که علی لاریجانی برای سومین رای گیری که انجام آن نیز نیازمند موافقت دو سوم اعضای تلفیق با رای گیری مجدد بود در کمیسیون تلفیق حاضر شود.

اگرچه از محتوای مذاکرات لاریجانی با اعضای کمیسیون تلفیق بودجه هنوز خبری در دست نیست، اما به نظر می رسد کلیات بودجه سال ۹۱ علی رغم تمام انتقاداتی که به آن وارد می شود با کداخدامنشی و ریش گرو گذاشتن رئیس مجلس در سومین رای گیری به تصویب رسیده است.

این در حالی است که اگر کلیات بودجه در آخرین رای گیری تلفیق نیز با رای منفی اعضای آن مواجه می شد، طبق قانون باید به دولت بازگردانده می‌شد و دولت لایحه بودجه جدیدی به مجلس ارائه می کرد.

حال آنکه که دخل خرج‌های دولت هم اکنون نیز با مجوز بودجه دو دوازدهم و تنخواه ۲۲ هزار میلیارد تومانی در حال انجام است و بازگرداندن لایحه بودجه به معنای تاخیر بیشتر تصویب بودجه سالانه کشور و انجام امور کشور بدون قانون و مجوز مصوب سالانه بود.

با تصویب کلیات بودجه امروز  تلفیق باید وارد بررسی جزئیات شود، اما با نقدهای مطرح به نظر نمی رسد اعضای تلفیق و دولتی‌ها روزهای آرامی را برای تصویب بودجه سپری کنند.