- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

بزرگترین گامی که نصوری برداشت

عسلویه نیوز: مدیر کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه پارس از وصول هشت میلیارد تومان خسارت کارگران از شرکت های نفتی منطقه خبر داد.

به گزارش “عسلویه نیوز [1]” حجت الاسلام عبداله حاجیانی افزود: در سال ۹۰ بیش از دو هزار پرونده مربوط به کارگرانی که حقوقشان توسط کارفرماها تضییع شده بود مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته که بیش از هشت میلیارد تومان به نفع کارگران وصول و به آنان برگردانده شد.

وی با اشاره به حضور مهندس نصوری در منطقه ویژه اظهار داشت: یکی از مهم ترین دستوراتی که در این مدت صادر شده است راه اندازی واحد آموزش فنی و حرفه ای نفت بوده که سال های زیادی مسکوت مانده بود.

حاجیانی راه اندازی این واحد آموزشی را از بزرگترین و ضروری ترین گام هایی دانست که جهت آموزش و به کارگیری نیروهای بومی در منطقه ویژه برداشته شده است.

بزرگترین بانک اطلاعاتی کشور در منطقه ویژه

مدیر کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه در بخش دیگری از گفتگوی خود با “بوشهرنیوز” به بانک اطلاعاتی این اداره اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر بانک اطلاعاتی مدیریت کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه در کشور اول بوده و تا پایان سال ۹۰ بیش از ۷۰ هزار نفر در آن ثبت نام کرده اند.

وی تعداد ثبت نام کنندگان نیروهای بومی در این بانک اطلاعاتی را حدود ۱۹ هزار نفر عنوان کرد.

نظارت بر اتباع خارجی

حاجیانی نظارت بر اتباع خارجی شاغل در منطقه ویژه را از وظایف اداره متبوع عنوان و ابراز داشت: در صورتی که شرکت های حاضر در منطقه نیاز به تخصصی داشته که در داخل کشور موجود نباشد با مراجعه به این اداره و دریافت مجوز نسبت به بکارگیری نیروی متخصص خارجی اقدام می کنند.

وی استفاده این شرکت ها از نیروهای خارجی را بسیار محدود و مدت زمان آن را از سه ماه تا حداکثر یکسال دانست و به “بوشهرنیوز” گفت: یکی از شروطی که در به کارگیری این نیروها مطرح است آموزش فنی سه نیروی داخلی در این مدت بوده که اتباع خارجی می بایست نسبت به انجام آن اقدام کنند.

کاریابی و پیگیری امور اشتغال

حاجیانی کاریابی را یکی دیگر از وظایف مدیریت کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه عنوان کرد و گفت: در این اداره از طریق اطلاعات دریافتی از شرکت ها نسبت به معرفی نیروی کار به آنان اقدام می شود.

این مقام مسئول با اشاره به نقش مهم اداره بازرسی در مدیریت کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه اظهار داشت: بازرسان این اداره با بررسی ها و پیگیری های متعدد به دنبال تحقق مصوبه دولت مبنی بر به کارگیری ۵۰ درصد نیروهای بومی در شرکت های حاضر در منطقه ویژه بوده و تاکنون برای اجرایی شدن این مصوبه گام های بسیار ارزشمندی برداشته شده است.

وی همچنین نظارت بر حوادث، تخلفات کارفرما، پیگیری دیه کارگران، سلامت کارکنان حاضر در شرکت های منطقه ویژه، اسکان، امنیت شغلی و بررسی نواقص و کمبودها را از دیگر وظایف اداره بازرسی این مدیریت عنوان کرد.

حاجیانی با اشاره به تشکیل اداره روابط کار در مدیریت کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه افزود: وظیفه این اداره پیگیری مسایل مربوط به بیمه بیکاری و سایر مسایل مربوطه می باشد.

جای خالی نیروهای بومی در مشاغل موجود

وی در بخش دیگری از گفتگوی خود با “بوشهرنیوز” با اشاره به نیاز منطقه به حدود دو هزار نیروی متخصص آرماتوربند و داربست بند اظهار داشت: در حال حاضر منطقه نیاز به حدود دو هزار آرماتوربند و داربست بند داشته که متأسفانه بومی ها مراجعه نکرده اند.

حاجیانی با بیان این که مسئولین استان به طور جدی باید وارد عرصه شوند، ابراز داشت: نباید انتظار داشت هر نیرویی که به منطقه ویژه معرفی شد، مشغول به کار گردد زیرا اشتغال در منطقه ویژه نیازمند داشتن برخی تخصص هاست.

هزینه کرد ۶ میلیارد تومان جهت آموزش نیروهای بومی

وی با اشاره به هزینه کرد مبلغ شش میلیارد تومان توسط وزارت نفت در استان بوشهر ابراز داشت: یکی از کارهایی که تاکنون وزارت نفت در استان انجام داده، اختصاص شش میلیارد تومان جهت آموزش نیروهای بومی برای جذب در شرکت های منطقه ویژه بوده است.

حاجیانی با اشاره به اختصاص این مبالغ به فنی و حرفه ای استان و برگزاری برخی کلاس های آموزشی در بعضی شهرهای استان بوشهر افزود: پس از انجام آموزش های لازم و فراگیری آرماتوربندی و داربست بندی متأسفانه این نیروها از حضور در عسلویه خودداری کرده و در شهرهای مرکزی استان مشغول به کار شدند.

بهانه نیروهای بومی از حضور در عسلویه

مدیر کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه با بیان این که نیروهای بومی به بهانه گرما از حضور در عسلویه خودداری می کنند، ابراز داشت: این در حالیست که هم اکنون بسیاری از نیروهای جوشکار، آرماتوربند و داربست بند شاغل در این منطقه از استان های خوزستان، لرستان و از سایر استان های کشور مشغول به کار بوده و درآمد بالایی نیز دارند.

وی از مسئولین استان، رسانه ها و سایر تریبون ها خواست فرهنگ کار ایجاد کرده و مردم استان را به مهارت آموزی و انجام کارهای فنی تشویق کنند.

حاجیانی با بیان این که گاهاً با هزاران زحمت از ورود نیروهای غیربومی به منطقه جلوگیری می کنیم، افزود: متأسفانه نیروهای بومی به بهانه گرمی هوا از حضور در عسلویه خودداری کرده و این درحالیست که غیربومی ها با ناله و خواهش خواستار اشتغال در این منطقه هستند.

وی با اشاره به معرفی ۱۴۰ نفر از نیروهای بومی استان جهت جوشکاری در یکی از پروژه های فنی منطقه به “بوشهرنیوز” گفت: از این تعداد تنها ۱۴ نفر حاضر به ادامه کار در منطقه شدند و مابقی به بهانه گرما از کار خودداری کردند و این در حالیست که در یکی از مخزن هایی که به اندازه زمین فوتبال در یکی از شرکت ها در حال احداث بود، تعداد ۵۰ نیروی غیربومی در مردادماه سال گذشته به جوشکاری مشغول بودند.

تلاش وزارت نفت، کاهش جویندگان کار در استان

مدیر کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه در پاسخ به این سئوال که چه اهرمی جهت به کارگیری نیروهای آموزش دیده استان در منطقه ویژه دارید، افزود: به طور کلی هدف وزارت نفت از هزینه کرد شش میلیارد تومان ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری در استان و به طور کلی جذب بومی ها در بازار کار بوده است.

مشکلات عمده استان از دیدگاه مدیر کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه

وی یکی از مشکلات عمده استان را عدم تناسب آموزش ها عنوان کرد و گفت: متأسفانه آموزش در مدارس و دانشگاه های استان متناسب با نیازهای منطقه نبوده و به همین دلیل بسیاری از نیروهای بومی استان بوشهر موفق به اشتغال در این منطقه نمی شوند.

حاجیانی از مسئولین استان خواستار تربیت نیروهای متخصص متناسب با نیاز منطقه شد و افزود: هم اکنون برخی شرکت های حاضر در منطقه ویژه نیازمند ۵۰ جوشکار، ۴۰ برق کار و ۴۰ مکانیک بوده در حالی که این میزان متخصص بومی تاکنون به ما مراجعه نکرده اند.

مدیر کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه با اشاره به امنیت شغلی نیروهای متخصص ابراز داشت: ماندگاری متخصصین در این منطقه علاوه بر افزایش حقوق، امنیت شغلی آنان را نیز در پی دارد در حالی که اکثر نیروهای معرفی شده بومی به منطقه درصدد جذب در کارهایی از قبیل حراست و یا خدمات هستند.

فرهنگ کار فنی در استان نهادینه شود

حاجیانی با بیان این که تمام استان باید جهت نهادینه کردن فرهنگ کار فنی وارد عرصه شوند، افزود: نباید دست روی دست گذاشت و شاهد هدررفت موقعیت های شغلی بی نظیر در منطقه برای جوانان استان بود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار “بوشهرنیوز” درخصوص میزان اشتغال نیروهای بومی در منطقه ویژه گفت: هم اکنون حدود ۲۵ هزار نفر از ۷۰ هزار نیروی شاغل در منطقه از بومی های استان بوشهر هستند.

این مقام مسئول در واکنش به این سئوال که آیا نیروهای شهرهای استان های همجوار استان بوشهر نیز بومی محسوب می شوند، گفت: بر اساس مصوبه هیأت وزیران، فقط استان بوشهری ها بومی محسوب می شوند اما پس از بومی های بوشهر به دلیل تأثیرات مناطقی مانند مهر، لامرد و گله دار در استان فارس و همچنین پارسیان در استان هرمزگان از آلودگی های منطقه اولویت با نیروهای این مناطق است.

بالاترین میزان تولید و درآمد کشور در عسلویه

حاجیانی در بخش دیگری از گفتگوی خود با “بوشهرنیوز” به سفر سال گذشته مقام معظم رهبری به عسلویه اشاره کرد و گفت: این سفر تاریخی معنای بسیار زیادی برای کشور داشت زیرا معظم له عملاً به وزارت نفت اثبات کردند که به دلیل تولید بسیار بالای محصولات، اولویت با عسلویه است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال “تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی” افزود: هم اکنون بالاترین تولید و درآمد کشور در این منطقه صورت می گیرد و بنابراین باید از رونق این تولیدات برای رونق اشتغال نیز بهره ببریم.

حاجیانی در پاسخ به سئوال خبرنگار “بوشهرنیوز” درخصوص مشکلاتی که برای جوانان استان در آزمون گذشته نفتی ها ایجاد شده است، گفت: این آزمون ارتباطی به مدیریت کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه نداشته بلکه مستقیماً زیرنظر معاونت منابع انسانی وزارت نفت بوده است.

گلایه مدیر کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه از صدا و سیمای مرکز استان

وی با گلایه از برخی رسانه ها به خصوص صدا و سیمای مرکز استان از محکوم کردن مدیریت کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه افزود: وظیفه این اداره فقط نظارت بر شرکت ها و پیمانکاران خصوصی و پیگیری حقوق کارگران و کارکنان آن هاست و مسایل مربوط به استخدام های رسمی و شبه رسمی به ما ارتباطی ندارد.

مدیر کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه با تأکید بر لزوم ارتباط رسانه های استان با این مدیریت ابراز داشت: تاکنون از شبکه یک سیما چندین بار برای تهیه گزارش به این مدیریت مراجعه کردند اما صدا و سیمای مرکز استان حتی یکبار هم برای تهیه گزارش و خبر در این مدیریت حضور نیافت.

حاجیانی با اشاره به اشتغال حدود ۲۵ هزار نفر از نیروهای استان در منطقه ویژه اظهار داشت: پیامم به مسئولین استان و همچنین رسانه ها این است که نگاه بیشتری به این منطقه داشته باشند.

وی از پایگاه های خبری استان نیز خواستار ایجاد لینکی برای اطلاع رسانی بیشتر به مردم شد و تصریح کرد: به سایت های استان بوشهر پیشنهاد می کنم به دنبال حل قضایا بوده و از نگاه سیاسی به مسایل منطقه ویژه خودداری کنند زیرا اشتغال موضوعی عمومی بوده و تمام گروه های سیاسی نیز بدان نیاز دارند و بنابراین همه باید جهت رفع مشکلات کمک کنند.