- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی تا پایان امسال

عسلویه نیوز: مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی تا پایان امسال خبر داد.

خبرگزاری فارس: تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی تا پایان امسال

به گزارش عسلویه نیوز  به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، موسی سوری اظهار داشت: پارس جنوبی در مسیر رشد و شکوفایی در حرکت است و به فضل خدا روز به روز به موفقیت‌های بیشتری می‌رسیم.

وی از تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی تا پایان امسال خبر داد و افزود: با استقرار دو دکل حفاری در بخش‌های مشترک و غیرمشترک لایه نفتی پارس جنوبی در دو ماه نخست امسال تولید نفت از این لایه نفتی تا پیش از پایان امسال آغاز می‌شود.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۰۵ میلادی بخش غیرمشترک این لایه نفتی (A2) به شرکت پتروایران واگذار شد و جکت این ناحیه نصب و عملیات سکوی این لایه نیز در حال تکمیل است.

سوری اضافه کرد: دکل حفاری برای بخش غیرمشترک این لایه نفتی به سمت آب‌های خلیج فارس در حرکت است و بزودی در فروردین ماه جاری در محل حفاری چاه‌ها مستقر خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین به صورت همزمان اجاره کشتی FPSO نیز در دست پیگیری است که با اجاره این شناور تولید از لایه نفتی پارس جنوبی آغاز و پس از حفاری و اتصال شناور به سکو، نفت دریافتی بوسیله این کشتی دریافت و ذخیره‌سازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اظهار داشت: ۱۴ کیلومتر حفاری چاه‌های لایه A2 روی هفت حلقه چاه انجام شده و حفاری هفت کیلومتر دیگر نیز تا هشت ماه آینده انجام می‌شود که با حفاری چاه‌های باقی مانده و نصب سکو، پیش‌بینی می‌شود در ۲۲ بهمن و یا تا پیش از پایان امسال بخش غیرمشترک این لایه نفتی به تولید برسد.

سوری گفت: هدف‌گذاری اولیه برای تولید از لایه نفتی در پارس جنوبی ۳۵ هزار بشکه نفت است و این هدف تاکنون تغییر نکرده است و در صورت بدست آمدن اطلاعات جدید پس از تولید تصمیم‌گیری دقیق‌تری گرفته خواهد شد.

بر اساس این گزارش، شرکت نفت و گاز پارس با هدف صیانت از منافع جمهوری اسلامی ایران و پیرو دستور وزیر نفت، پس از اجرای مرحله نخست توسعه این لایه نفتی در ناحیه موسوم به A2، هم اکنون مرحله دوم توسعه برداشت از این میدان را هدف‌گذاری کرده است.

قرارداد حفاری دو حلقه چاه توصیفی، توسعه‌ای و ارزیابی توان تولید لایه‌های نفتی میدان پارس جنوبی در دی ماه سال گذشته بین شرکت نفت و گاز پارس و شرکت گلوبال پتروتک به امضا رسید.

هدف از اجرای این پروژه، اهمیت لایه‌های نفتی میدان پارس جنوبی به دلیل مشترک بودن ذخایر هیدروکربوری موجود در این لایه‌ها با کشور قطر است.