- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

استیضاح و تعقیب قضایی منتفی شد؛ رؤسای جمهور بعدی هم می توانند با مجلس شوخی کنند

عصرایران – نمایندگان مجلس شورای اسلامی که روز گذشته دو فوریت طرح اصلاح نحوه سوال از تصویب کرده بودند ، در کمتراز ۲۴ ساعت ، به اصل طرح رأی منفی دادند!

روز گذشته ، مجلس دو فوریت طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن ، اگر رئیس جمهور به سوالات مجلس پاسخ قانع کننده ای ندهد ، به دستگاه قضایی معرفی می شود و اگر مجلس از ۶ جواب رئیس جمهور قانع نشود ، استیضاح وی در دستور کار قرار می گیرد.احمدی نژاد در جلسه سوال از رئیس جمهور

طراحان این طرح معتقد بودند که نحوه پاسخگویی احمدی نژاد به سوالات مجلس که آن را به شوخی و خنده برگزار کرد و در واقع به آنها جواب نداد ، نشان داد که قانون سوال از رئیس جمهور نیاز به اصلاح و ضمانت اجرا دارد تا از این پس هیچ رئیس جمهوری نتواند سوال مجلس را شوخی بگیرد و بی اهمیت بشمارد.

با این حال ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) با کلیات طرح دو‌فوریتی اصلاح ماده ۱۹۷ آئین‌نامه داخلی و الحاق ۲ تبصره به آن مخالفت کردند و  با ۱۳۰ رای موافق، ۱۷ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از ۱۹۸ نماینده حاضر در جلسه به کلیات طرح دوفوریتی مذکور رای ندادند.

این طرح که به امضای ۴۱ نفر از نمایندگان مجلس رسیده بود، به دلیل تغییر آئین‌نامه داخلی، نیازمند دو‌سوم آرای مثبت تعداد نمایندگان حاضر در صحنه علنی بود که به مخالفت نمایندگان ملت مواجه شد.

با توجه به این که هیچ‌ مخالفی درباره این طرح در صحن علنی سخنرانی نکرد موافقان نیز سخن نگفتند.

بدین ترتیب و با اوضاع کنونی ، اگر مجلس صدبار هم از رئیس جمهور سوال کند ، تنها کاری که رئیس جمهور باید انجام دهد ، سخنرانی یک ساعته در مجلس است و در این سخنرانی هم هر چه بگوید ، تکلیف قانونی اش را انجام داده است ولو آن که شوخی کند و به هیچ سوالی پاسخ ندهد!
مجلسیان در حالی با این طرح مخالفت کردند که تا دیروز ، قریب به اتفاق آنها از این که احمدی نژاد در جلسه سوال ، شأن مجلس را زیر سوال برد و به پرسش های نمایندگان ملت جواب نداد ، گلایه ها می کردند! اما امروز وقتی پای قانونگذاری برای جلوگیری از تکرار این مساله پیش آمد ، ترجیح دادند با اصلاح وضع موجود مخالفت کنند تا برگ زرین دیگری در دفتر عملکرد مجلس هشتم برجای بگذارند و مردم را به یاد جمله احمدی نژاد در جلسه سوال بیندازند که خطاب به نمایندگان گفته بود که با توجه به اتمام دورخ کنونی مجلس بسیاری از شما در آینده نزدیک همکار ما در دولت خواهید بود!