- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

“باراک” های آمریکایی و اسرائیلی به غنی سازی۳٫۵ درصد ایران تن دادند / نتانیاهو : ولی من نمی پذیرم!

روزنامه صهیونیستی هاآرتص از اختلاف شدید میان نخست وزیر و وزیر دفاع این رژیم بر سر مذاکرات ایران و ۱+۵ خبر داد.

به گزارش عصر ایران [1] ، هاآرتص با انتشار مطلبی همچنین از پذیرش غنی سازی اورانیوم سه و نیم درصد در ایران از سوی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و ایهود باراک وزیر دفاع رژیم صهیونیستی خبر داد.

 با این حال بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از پذیرش این موضوع خودداری کرده و گفته است گروه ۱+۵ باید با هر میزان غنی سازی اورانیوم درایران مخالفت کند.

این مسئله باعث شده میان وزیر دفاع و نخست وزیر اسرائیل، اختلاف جدی به وجود بیاید.

قرار است مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در روزهای ۲۵ و ۲۶ فروردین در استانبول ترکیه برگزار شود.

نتانیاهو در حاشیه ملاقات با نخست وزیر ایتالیا که به اسرائیل سفر کرده گفت: سیاست تل آویو در برابر ایران، تغییر نکرده است. می بینیم که مقامات ایران از مذاکرات سوء استفاده می کنند تا موانعی را ایجاد کند.

وی افزود: مذاکرات ایران و ۱+۵ را به طور جدی پیگیری می کنیم. مطالبات بین المللی از ایران باید اینها باشند: خروج تمامی اورانیوم غنی شده از ایران، توقف غنی سازی اورانیوم در ایران و توقف فعالیت و نابودی تاسیسات غنی سازی اورانیوم فردو در ایران.

در گزارش روزنامه هاآرتص آمده است: در حالی که نتانیاهو مخالف باقی ماندن هر میزان اورانیوم غنی شده در ایران است وزیر دفاع اسرائیل موافق آن است که اورانیوم غنی شده به میزان کمتر از ۲۰ درصد در ایران باقی بماند.

این دو مقام اسرائیلی به تازگی دو بیانیه درباره مذاکرات ایران و ۱+۵ منتشر کرده اند که تفاوت های مهمی در محتوای آنها دیده می شود.

در حالی که نتانیاهو بر توقف همه فعالیت های غنی سازی اورانیوم در ایران در هر سطحی مخالفت می کند اما بیانیه باراک خواهان منع ایران از غنی سازی بالای ۲۰ درصد است. وزیر دفاع اسرائیل موافق ادامه غنی سازی اورانیوم سه و نیم درصدی در ایران برای کاربردهای غیرنظامی است.
دعوا در اسرائیل بر سر این که ایران تا چه اندازه حق غنی سازی دارد در حالی است که این موضوع ، اساساً در حوزه کاری مقامات تل آویو قرار ندارد و ایران برای برنامه هسته ای خود از اسرائیلی ها اجازه نمی گیرد.