- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

شمارش معکوس برای آزمونی که بد سابقه است

هنوز جامعه پزشکی خاطره تلخ ابطال آزمون دستیاری سال‌های ۸۲ و ۸۸ را از یاد نبرده‌اند آزمونی که تعیین کننده سرنوشت بیش از ۱۵ هزار پزشک عمومی در کشور است اما امسال و ۲ روز مانده به سی و نهمین دوره آزمون دستیاری مسئولان وزارت بهداشت از امنیت کامل و سلامت برگزاری آزمون خبر می‌دهند.

خبرگزاری فارس: شمارش معکوس برای آزمونی که بد سابقه است

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، همه تعطیلات نوروز خود را به امید ۳۱ فروردین سپری کرده‌اند با هزار دغدغه و این امید که سال آینده این موقع رزیدنت کدام بیمارستان هستنند. دلشوره این را دارند که نکند همان همکلاسی که همیشه و همه جا در حال پیچاندن بود با خریدن سوال‌ها جای او را بگیرد.

دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی خیال همه را راحت می‌کند از او در مورد نحوه برگزاری سی و نهمین دوره آزمون دستیاری و رعایت نکات امنیتی می‌پرسیم امیر محسن ضیایی می‌گوید: سی‌ونهمین آزمون پذیرش دستیاری تخصصی رشته‌های بالینی در یک زمان در ۱۹ حوزه (علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران) و ۱۸ شهر کشور صبح روز پنج‌شنبه سی‌و یکم فروردین برگزار می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: ۱۴ هزار و ۸۵۰ نفر در این آزمون شرکت می‌کنند و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر برای ۲۵ رشته تخصصی دستیاری پذیرفته می‌شوند. تعداد ۲۰۰ سوال تستی ۴ جوابی در ۱۷ سرفصل ارائه می‌شود.

ضیایی در مورد میزان سختی سوالات می‌گوید: آزمون دستیاری آزمونی رقابتی است. رفرنس‌ها از مدت‌ها قبل هم اعلام شده و سوالات در سطح دانسته‌های پزشک عمومی است اما از طرفی طبیعی است سطح آزمون برای اینکه بتواند تمایز ایجاد کند خیلی ساده نخواهد بود ولی سعی کرده‌ایم گزینه اشتباه یا عدم تناسب یا بدون رفرانس نداشته باشیم.

دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی می افزاید: بسیاری از سؤالات این آزمون سناریوهای واقعی هستند و فردی می‌تواند در آزمون موفق شود که ضمن اینکه منابع را مطالعه کرده در موقعیت بالینی هم حضور داشته است.

ضیایی از راهکارهای امنیتی می‌گوید: برای جلوگیری از تقلب یا بدون حاشیه برگزار شدن آزمون پیوست امنیتی حفاظتی شدیدی اعمال شده است.

وی می‌افزاید: سؤالات را از منابع مختلف و بانک‌های مختلف داشتیم که تبدیل به یکسری سؤالات واحد شده و از مجموعه بزرگی سوالات انتخاب شده که تمام اساتید سراسر کشور در طرح سوال دخیل بوده‌‌اند. هیچ کس از سوالات نهایی اطلاع ندارد و از بانک سوالات انتخاب می‌شود و نکات امنیتی کاملاً اجرا شده است.

وی در مورد اعلام نتایج آزمون دستیاری تصریح می‌کند: نتایج اولیه را تا اواخر اردیبهشت اعلام کنیم که داوطلبان انتخاب محل و رشته می‌کنند و اوایل تیر نتایج نهایی آزمون دستیاری اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار فارس، طی ۸ سال گذشته سایه تقلب و تخلف همواره بر سر آزمون دستیاری بوده تا اینکه سرانجام در سال ۸۸ وزیر بهداشت حکم به ابطال آزمون داد.

شاید اولین بار سی‌و یکمین دوره آزمون دستیاری در سال ۸۲ و در دوران وزارت مسعود پزشکیان بود که مسئله تخلف در آزمون دستیاری و فروش سوالات آن به طور جدی مطرح شد که البته آقای وزیر تا آخرین روز وزارتش هم وقوع این تخلفات را نپذیرفت اما پرونده قضایی مفصلی در دادستانی تهران تشکیل شد که البته نتایج برخورد با متخلفان نیز به روشنی اعلام نشد.

 

اما در سال ۸۸ بود که مرضیه وحید دسجردی پس از روشن شدن ابعاد تخلف و فروش سوالات درست روز پس از آزمون طی یک نامه رسمی آزمون دستیاری را با اشاره به مستندات تخلفات باطل اعلام کرد و حتی برخی مدیران و کارکنان برگزار کننده این آزمون را عزل کرد.

 

آزمون دستیاری تخصصی آ‌زمونی است که طی آن پزشکان عمومی وارد یکی از دوره های ۲۵ گانه تخصص پزشکی می‌شوند و با توجه به اینکه برخی از این رشته ها مانند رشته های جراحی پر درآمد هستند، همواره این امکان وجود دارد که برخی از این داوطلبان با خرج هزینه های میلیونی به سؤالات این آزمون دست پیدا کنند و از این طریق آینده زندگی خود را تضمین کنند.