- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

گزارش تصویری از ارتش ایران ؛ از کشتی پرسپولیس دوران قاجاریه تا اقتدار امروز

چه بسیار ارتشیانی بودند که در آن دوران افتخار آفریدند ولی کسی نامی از آنها نبرد، کسی فیلمی از آنها نساخت، خیابانی به نام آنها ثبت نشد و پای خاطره گویی های اغراق آمیز ننشستند… .

امروز ۲۹ فروردین به نام روز ارتش نامگذاری شده تا یادی از رشادت های مردانی شود که به معنای واقعی بی ادعا بودند و هستند.

حدود۲۴ سال از زمان پایان جنگ تحمیلی عراق بر ایران می گذرد اما چه بسیار ارتشیانی بودند که در آن دوران افتخار آفریدند گرچه کسی نامی از آنها نبرد، گرچه کسی فیلمی از آنها نساخت، گرچه خیابانی به نام آنها ، ثبت نشد گرچه پای خاطره گویی های اغراق آمیز ننشستند گرچه از امتیازات و مواهب مادی استفاده نکردند اما هم اکنون پس از گذشت این همه سال حداقل در مقابل وجدان خود شرمنده نیستند.

گرچه۲۴ سال از آن دوران می گذرد اما فراموش نکنیم آنهایی را که دیروز در خط دفاع از وطن، رشادت ها آفریدند، از جان خود گذشتند و امروز در پیچ و خم روزمره زندگی به کناری رفته اند.
فراموش نکنیم آنهایی را که امروز در گوشه و کنار آسایشگاه ها و بیمارستان ها با یادگاری های آن دوران، دست و پنجه نرم می کنند.

ما تک تک آنها را فراموش نمی کنیم. آنهایی که بی ادعا در حمایت از آب و خاک این سرزمین جنگیدند و امروز پس از گذشت این همه سال نه تنها منتی بر سرکسی ندارند بلکه حتی لکه کوچک مادی گرایی و دنیاطلبی، دامن سفید آنها را تیره نکرده است.
درود بر آنهایی که برای تقدیم جانشان برای حفظ این آب و خاک ذره ای تردید نکردند و امروز هم اگر دوباره دشمنی گام در راه تجاوز به این آب و خاک نهد، این ارتشیان هستند که دوباره به دفاع خواهند پرداخت.

 به پاسداشت تمام کسانی که با لباس ارتشی از سرباز تا امیر برای ایران جنگیدند و برای ایرانیان امنیت آوردند ، مروری داریم بر تصاویر ارتش ایران در دوران معاصر تا امروز تا ضمن یادآوری رشادت ها و جانفشانی های تک تک اعضای ارتش ایران در برابر بیگانگان ، صمیمانه این روز را به آنها تبریک بگوییم.

در این عکس ها، بخشی از تجهیزات نظامی ارتش ایران در ابتدای مدرنیزه شدن و در وضعیت فعلی، به نمایش درآمده است.

کشتی جنگی پرسپولیس  – دوره ناصرالدین شاه
[1]


ناو جنگی هما – از جمله اولین کشتی های جنگی نیروی دریایی ارتش ایران

هواپیمای اداکس – از جمله اولین هواپیماهای نیروی هوایی ایران

نخستین هواپیمای جنگی ایران

هواپیمای برگه – ۱۴ ،  از جمله اولین هواپیماهای نیروی هوایی ایران


فرمانده پرسپولیس ناخدا عباس دریانورد( دریابیگی:حاکم بوشهر)


[1]


ارتش


[1]
عصر ایران