- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

توافق مورد ادعای امارات با ایران چیست؟

مقامات اماراتی در اعتراضات خود سخن از توافقی با دولت ایران سخن به میان می آورند که براساس آن دو کشور به سکوت درباره مسئله جزایر سه گانه برای یافتن راه حلی راضی شده بودند. آنها مدعی اند که ایران با سفر اخیر رئیس جمهور ، نقض پیمان کرده است.این در حالی است که موضع اعلامی مقامات ایرانی در داخل همیشه این بوده که موضوع جزایر به عنوان بخشی ازحاک ایران ، اساساً قابل مذاکره نیست.

جزیره ابوموسی
عصر ایران – سفر اخیر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور به جزیره ابوموسی با اعتراض مقامات اماراتی روبه رو شده است.
 
مقامات اماراتی در اعتراضات خود سخن از توافقی با دولت ایران سخن به میان می آورند که براساس آن دو کشور به سکوت درباره مسئله جزایر سه گانه برای یافتن راه حلی راضی شده بودند. آنها مدعی اند که ایران با سفر اخیر رئیس جمهور ، نقض پیمان کرده است.

به عنوان مثال وزیر امور خارجه امارات اخیر گفته بود: امارات و ایران درگذشته توافق کرده بودند تا درباره مسئله جزایر سه گانه، آرامش برقرار شود. میان دو کشور توافقی وجود داشت که دو کشور از صدور بیانیه و موضع گیری درباره جزایر سه گانه خودداری کنند. امارات نیز در همین ارتباط، به سکوت پایبند شد و از طرح موضوع جزایر سه گانه در بیانیه های شورای امنیت و نشست های اتحادیه عرب خودداری کرد. ایران و امارات در مسیر یافتن وسیله و چارچوب مناسبی برای پایان اختلافات میان دو کشور بودند و در این مسیر، گام هایی را نیز برداشتند اما از سفر تحریک آمیز رئیس جمهوری به جزیره اماراتی و اشغال شده ابوموسی، غافلگیر شدیم.

همچنین در یادداشت اعتراض آمیز دولت امارات که تسلیم سفیر ایران در ابوظبی شده آمده بود: سفر احمدی نژاد به ابوموسی ، تلاش های دیپلماتیک دو کشور که برای حل مسالمت آمیز (مسئله جزایر) توافق کرده بودند را ناکام گذاشت. امارات برای ایجاد فضا و زمینه مناسب برای حل مسالمت آمیز و مشترک، به این توافق پایبند بود.

این در حالی است که موضع اعلامی مقامات ایرانی در داخل همیشه این بوده که موضوع جزایر به عنوان بخشی ازحاک ایران ، اساساً قابل مذاکره نیست.

حال مقامات ایرانی و در راس آنها وزارت امورخارجه توضیح دهند که آیا توافق ادعایی طرف اماراتی صحت دارد؟ اگر صحت ندارد ، چرا صراحتاً سخنان آنها را تکذیب نمی کنند و اگر توافقی در میان است مبنا، محتوای و بندهای آن چه بوده است؟ آیا نمایندگان مجلس از چنین توافقنامه ای با خبر هستند؟

البته بدیهی است که هر گونه توافقی هم که از سوی مسوولان ایرانی پذیرفته شده باشد ، معطوف به نادیده انگاری مالکیت ایران بر جزایر نیست چه آن که چنین گمان نادرستی را متوجه مسوولان ایرانی نمی دانیم ولی شفاف سازی ، آن هم در شرایطی که اماراتی ها زمین و زمان را پر کرده اند که ایران “توافق فیمابین” را نقض کرده است ، انتظار بزرگی از مسوولان سیاست خارجی کشور نیست.