- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

تولید روزانه‌ ۱۵۸ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ در فازهای ۶ و ۷ و ۸

“عسلویه نیوز” کارشناس اتاق کنترل فازهای ۶ و ۷ و ۸ پارس جنوبی از تولید روزانه‌ ۱۵۸ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ در فازهای ۶ و ۷ و ۸ خبر داد.

خبرگزاری فارس: تولید روزانه‌ 158 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ در فازهای 6 و 7 و 8

به گزارش “عسلویه نیوز” محمد سحابی در بازدید جمعی از مدیران روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت از فازهای ۶ و ۷ و ۸ پارس جنوبی اظهار داشت: پارس جنوبی از مناطق مهم و ارزشمند صنعت نفت و گاز کشور است و در سال تولید ملی جایگاه این منطقه بسیار مهم و تعیین‌کننده است.

وی افزود: رشد بهره‌وری و افزایش ظرفیت تولید از فازهای مختلف در سال تولید ملی مورد توجه مسئولان قرار دارد و به فضل خدا به اهداف مورد نظر برسیم.

کارشناس اتاق کنترل فازهای ۶ و ۷ و ۸ پارس جنوبی از فرآوری روزانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز در فازهای ۶ و ۷ و ۸ خبر داد و با اشاره به وضعیت پالایشگاه چهارم خاطرنشان کرد: پالایشگاه چهارم مجتمع گاز پارس جنوبی، شامل دو بخش دریایی و خشکی است و در سه فاز با ظرفیت برداشت و فرآوری ۱۱۰ میلیون مترمکعب و برای هر فاز ۷/۳۶ میلیون مترمکعب طراحی شده است.

سحابی تصریح کرد: بخش دریایی این پالایشگاه متشکل از سه سکوی مستقل سرچاهی شامل ۱۰ چاه برای هر سکو است که توسط سه خط لوله دریایی ۳۲ اینچ به طول ۱۰۵ کیلومتر، گاز ترش و میعانات گازی و محلول گلایکول را به پالایشگاه ساحلی انتقال می‌دهند.

وی از پالایشگاه چهارم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های گازی خاورمیانه اشاره کرد و افزود: تاسیسات بخش خشکی که یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های گاز خاورمیانه است، شامل شش ردیف نم‌زدایی و تنظیم نقطه شبنم به ظرفیت اسمی هرکدام ۴/۱۸ میلیون مترکعب گاز ترش در روز و سه واحد تثبیت میعانات گازی و سه واحد تولید پروپان و بوتان به همراه تاسیسات جانبی است.

سحابی از تولید روزانه‌ ۱۵۸ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ در فازهای ۶ و ۷ و ۸ خبر داد و گفت: تولید سالیانه‌ ۱٫۶ میلیون‌ تن‌ گاز مایع‌ (پروپان‌ و بوتان)‌ برای‌ صادرات نیز از تولیدات مهم این فاز است.‌

وی بیان کرد: گاز ترش‌ تولیدی‌ از این‌ فازها از طریق‌ یک‌ خط‌ لوله‌ ۵۱۲ کیلومتری‌ به‌ میدان‌ نفتی‌ آغاجاری‌ در خوزستان‌ انتقال‌ و به‌ منظور ازدیاد ضریب‌ برداشت‌ نفت‌ از مخزن‌ به‌ این‌ میادین‌ تزریق‌ می‌شود.

این مسئول اذعان داشت: کنترل پالایشگاه چهارم پارس جنوبی نیز از طریق سیستم کنترل پیشرفته DCS صورت می‌گیرد.

/فارس