- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

اینجا تهران است/این بیلبوردهای تبلیغاتی از کدام تولید حمایت می‌کنند؟

گزارش میدانی فارس این سوال اساسی را در ذهن متبادر می کند که در سال تولید ملی ، بیلبورد تبلیغات کالاهای خارجی از کدام تولید حمایت می کند؟

خبرگزاری فارس: اینجا تهران است/این بیلبوردهای تبلیغاتی از کدام تولید حمایت می‌کنند؟

حمایت از تولید داخلی نه به عنوان یک وظیفه سازمانی و تنها در یک ارگان بلکه به عنوان یک وظیفه ملی باید با هماهنگی و هارمونی مناسب در همه ارکان نظام دنبال شود.

در بحران اخیر مالی در اروپا و آمریکا ، کشورهایی همچون آمریکا و اروپا  نیز تلاش کردند تا با حمایت از تولیدات داخلی خود اقتصاد را از بحران خارج کنند و این نشان دهنده آن است که حتی در اقتصاد های باز جهان نیز حمایت از تولید داخلی یک راه حل مهم و اساسی برای برون رفت از بحران و تقویت بدنه اقتصادی کشور محسوب می شود که این مهم در نامگذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری لحاظ شده است.

نکته بسیار مهم دیگر در این نامگذاری آن است که مقام معظم رهبری سال ۹۱ را سال تولید ملی اعلام کرده اند اما در کنار آن از دو شاخص بسیار مهم نام برده اند یکی کار و دیگری سرمایه ایرانی چرا که هر یک از این دو عامل بدون دیگری بی معنا هستند و با در نظر گرفتن این دو در کنار هم است که به رشد اقتصادی و تولید داخلی می توان رسید.

از نظر اقتصاددان های بزرگ برای رسیدن به رشد اقتصادی و قرار گرفتن در مسیر حمایت از تولید داخلی توجه به دو شاخص مهم کار و سرمایه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

چگونگی حمایت از تولیدات داخلی بحث دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد بطوریکه آیا حمایت باید در حدی باشد که بخش خصوصی همواره به دولت و حمایت های آن وابسته باشد؟ که این موضوع با اصل ۴۴ قانون اساسی در مغایرت کامل است. یا اینکه حمایت های دولتی باید بصورت کامل قطع شود تا هیچ گونه وابستگی وجود نداشته باشد؟ که این موضوع هم قابل قبول نیست چرا که رها کردن تولیدکنندگان باعث ضربه اساسی به بدنه اقتصادی کشور می شود.

لذا تنها راه حل ممکن این است که حمایت های دولتی ار بخش تولیدی کشور نه بصورت کامل و نه بصورت رهایی باشد بلکه دولتمردان با سیاستگذاری و برنامه ریزی های طولانی مدت و فارغ از سیاسی کاری سناریویی طراحی کنند که بدنه تولیدی کشور بصورت قابل اطمینانی و با حفظ قدرت رقابت در بازرهای داخلی و جهانی به حرکت خود ادامه دهد که این موضوع نیازمند تدبیر است.

بارها و بارها پس از نامگذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری همایش ها و کنفرانس های مختلفی در این خصوص تشکیل شده است و بارها ایشان تاکید کرده اند که نباید با نامگذاری سال جدید برخورد شعاری کرد لذا لازم است تا اهداف این نامگذاری ها مشخص شود و برنامه اجرایی و عملیاتی مناسبی برای آن طراحی شود که این مهم باید توسط بدنه اجرایی کشور صورت گیرد و در تمام ارکان نظام نیز این  هماهنگی بوجود بیاید اما آیا به راستی چنین اتفاقی رخ داده است؟ با این سوال اساسی و با گذشت ۴۰ روز از سال ۹۱ به همراه عکاس خبرگزاری فارس به خیابان های پایتخت سری می زنیم تا مصادیق حمایت از تولید داخلی را بهتر و بیشتر درک کنیم اما آنچه دیده شد نه یک عزم ملی بلکه ادامه راه سالهای پیشین بوده است.

نگاهی به بیلبوردهای شهری که با مجوز شهرداری تهران نصب شده است مبین این موضوع است نه تنها عزمی برای حمایت از تولید ملی وجود ندارد بلکه همچنان تبلیغات کالاهای خارجی درو ودیوار این شهر را مزین کرده است. ظاهرا اراده ای وجود دارد تا مردم برای خرید کالاهای خارجی ترغیب کند.

مگر مقام معظم رهبری بارها تاکید نکرده اند که باید فرهنگ سازی مناسبی برای خرید کالاهای ساخت داخل صورت گیرد آیا این فرهنگ سازی باید با تبلیغات کالاهای خارجی به نفع تولید کننده خارجی تمام شود؟

آیا حمایت از تولید داخلی باید به همین همایش ها و سخنرانی ها و نطق های پر طمطراق ختم شود؟  مگر با گذشت ۴۰ روز از سال جدید برنامه ریزی های بدنه اجرایی کشور به پایان نرسیده است؟ شهرداری با استناد به کدام بخشنامه یا دستوری مجوز نصب بیلبوردهای تبلیغ کالای خارجی را می دهد؟ تا کی باید در ورطه شعار بمانیم؟

تاکید مقام معظم رهبری در ۴ سال گذشته به شاخص های مختلف اقتصادی مگر مبین این امر مهم نیست که در بدنه اقتصادی کشور دچار ضعف هستیم و باید تلاش بیشتر و وحدت ملی در این خصوص صورت بگیرد؟

به نظر می رسد مسئولان کشور هم وقتی در ردیف عقب خودروهای سازمانی خود تکیه داده و به سمتی حرکت می کنند هم باید نگاهی به بیلبوردهای شهری بیاندازند و قدری رهنمودهای مقام معظم رهبری را در ذهن خود دوره کنند.

نگاهی به این بیلبوردها می تواند تلنگر بزرگی برای مسئولان اجرایی کشور باشد.

 

صنایع ما در زمینه تولید لوازم خانگی برندهای خوبی داشته است و حتی تا همین چند دهه پیش یکی از صادرکنندگان بزرگ لوازم خانگی به کشورهای همسایه بوده ایم. نام ارج و آزمایش این روزها کمتر بر زبان جاری می شود، امروز برندهای کره ای و چینی در خانه های ما ایرانی هاست.

تولیدکنندگان داخلی پوشاک با وضعیتی که هر روز شاهد ورشکستگی بیشتر واحد های نساجی هستیم چه باید بکنند وقتی برندهایی نظیر مانگو، بنتون، نایکی، آدیداس و  … در بازار پوشاک تهران یکه تازی می کنند؟ باید واردکنندگان رسمی و غیر رسمی مجال نفس کشیدن به تولید کننده داخلی را هم بدهند.

درست است که کشور ما تولید قابل توجهی در ساعت های مچی و کالاهای لوکسی از این قبیل ندارد اما این نمی تواند دستاویز مناسبی باشد برای آنکه خیابان های پایتخت جولانگاه تبلیغ کالاهای لوکس خارجی باشد.

چاقوی زنجان کجا و این چاقوهایی که معلوم نیست مبدا تولید آنها چین و ماچین و کشورهایی از این دست هستند، درست که نمی توانیم ساعت مچی لوکس تولید کنیم، اما چاقوی زنجان ما که شهرت جهانی دارد.

به نظر می رسد با سرمایه گذاری مشترک و همچنین دعوت از تکنولوژی های نوین و بزرگ جهان در صنایعی که بصورت های‌تک کار می کنند و یا در صنایع دیجیتال می توان از اشتغال داخلی حمایت کرد و این فرصت را به تولیدکنندگان داخلی داد تا از صنایع نوین الگو برداری صحیحی بکنند.

داستان واردات یا قاچاق گوشی تلفن همراه داستان تازه ای نیست اما برای حمایت از تولید داخل در این زمینه و یا ساخت برندهای خارجی در داخل کشور با سرمایه های داخلی و خارجی چه اقدام جدی صورتا گرفته است؟

این تصاویر گوشه ای از بیلبوردهای پایتختی است که قرار است امسال از تولید ملی حمایت کند.

*‌ رضا کیمیایی