- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

اعلام تعرفه‌های برق برای ۹ ماه نخست امسال در استان بوشهر‌

به گزارش “عسلویه نیوز” عابد بهزادی ‌پور یکشنبه شب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به دسته‌بندی انجام شده، استان بوشهر به عنوان یکی از مناطق گرم یک لحاظ شده و الگوی مصرف در این مناطق در بخش خانگی ماهانه ۳ هزار کیلووات ساعت در ۹ ماهه گرم سال از اول فرودین تا پایان آذر ماه در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه تعرفه‌های برق در بوشهر در بخش خانگی در ۷ پله مصرف لحاظ شده است، ادامه داد: برای مصارف صفر تا هزار کیلووات ساعت ، ۱۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت در ماه‌، مازاد به هزار تا ۲ هزار کیلووات به ازای هر کیلووات ساعت ۱۱ تومان‌، مازاد بر ۲ هزار تا ۳ هزار کیلووات به ازای هر کیلووات ساعت ۱۲ تومان‌، مازاد بر ۳ هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ کیلووات به ازای هر کیلووات ساعت ۵۰ تومان‌، مازاد بر ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰ کیلووات ساعت به ازای هر کیلووات ساعت ۹۵ تومان، مازاد بر ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار کیلووات ساعت به ازای هر کیلووات ساعت ۱۱۵ تومان و مازاد بر ۶ هزار کیلووات ساعت به ازای هر کیلووات ساعت ۱۳۵ تومان در دوره ماهیانه در نظر گرفته شده است، ضمن اینکه حداکثر بهای انرژی به ازای هر کیلووات ساعت به طور متوسط در ماه‌های گرم از ۱۱۰ تومان در دوره تجاوز نمی‌کند.
وی تصریح کرد: مکانیزم اعمال شده در بخش خانگی طوری است که اگر هر مشترک با احتساب همه وسایل برقی متعارف در منزل،‌ شامل جاروبرقی، اتو، ماشین لباسشویی، سیستم صوتی و تصویری، سیستم سرمایشی و گرمایشی و روشنایی‌ مصرف خود را مدیریت کند در یک دوره ۲ ماهه از ۴ هزار کیلووات ساعت تجاوز نمی‌کند که طبق تعرفه فصل گرم به طور متوسط ۴۰ هزار تومان هزینه صورتحساب مشترک می‌شود.
وی اضافه کرد: در استان بوشهر ۳۱۰ هزار مشترک برق وجود دارد که از این شمار ۲۵۵ هزار مشترک مربوط به بخش خانگی بوده و عمده مصرف برق استان مربوط به این بخش است.
بهزادی‌پور گفت: در حال حاضر برای مشترکان جدید برق در استان کنتور چند تعرفه دیجیتالی نصب و براساس برنامه زمان‌بندی تلاش می‌شود تا دو سال آینده همه کنتورهای مکانیکی به دیجیتالی نصب شود.
وی عنوان داشت: با نصب کنتورهای دیجیتالی، مشترکان برق می‌توانند مصرف خود را با تعرفه زمان‌های کم بار، میان بار و اوج بار مدیریت کنند و برای کاهش هزینه برق مصرفی، استفاده از وسایل پرمصرف خود را از زمان پرباری (‌ساعات ۱۳ الی ۱۷ و ۲۰ الی ۲۴‌) به زمان کم‌باری (‌۲۴ الی ۸ صبح‌) منتقل کنند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: آن دسته از مشترکانی که کنتورهای سه تعرفه دارند به منظور تشویق آنان برای جا‌به‌جایی مصرف از ساعات اوج بار به ساعات کم باری، پس از محاسبه بهای برق مصرفی براساس نرخ‌‌های اعلام شده، کل مصرف دوره ضرب در ۳۰ تومان به عنوان اضافه پرداختی مصارف اوج بار و همچنین کل مصرف دوره ضرب در ۱۵ تومان به عنوان تخفیف مصارف غیر اوج بار لحاظ می‌شود.
وی ادامه داد: چنانچه مشترک مصرف خود را بر این اساس مدیریت کند تاثیر بسزایی در کاهش هزینه برق مصرفی خود دارد.
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان بوشهر با بیان اینکه ۴ درصد مالیات بر ارزش افزوده به سرجمع بهای برق مصرفی مشترکان اضافه می‌شود، گفت: در تعرفه جدید برای مشترکان بخش خانگی (آپارتمان‌ها، مجتمع‌های مسکونی‌) هزینه قدرت انشعاب حذف شده است.
وی در ارتباط با تعرفه بخش تجاری اظهار داشت: بخش تجاری نیز به دو دسته با قدرت انشعاب بیش از ۳۰ کیلووات و با قدرت ۳۰ کیلووات و کمتر تقسیم شده است که متوسط بهای انرژی برای آن دسته از مشترکان بخش تجاری که قدرت انشعاب آن‌ها بیشتر از ۳۰ کیلووات است، ۱۱۰ تومان در دوره زمانی اول اردیبهشت تا پایان مهر ماه در نظر گرفته شده است.
بهزادی‌پور همچنین خاطرنشان کرد: تعرفه مشترکان تجاری با قدرت ۳۰ کیلووات و کمتر برای ماه‌های گرم در ۷ پله مصرف از اول اردیبهشت تا پایان مهر لحاظ شده است که پله اول مصرف از ۰ تا هزار و ۵۰۰ کیلووات ساعت در ماه به ازای هر کیلووات ساعت ۶۰ تومان و پله آخر مازاد بر ۵ هزار کیلووات ساعت به ازای هر کیلووات ساعت ۱۵۰ تومان در نظر گرفته شده است.
وی افزود‌: برای مشترکان با قدرت ۳۰ کیلووات و کمتر، حداکثر بهای انرژی به ازای هر کیلووات ساعت به طور متوسط در ماه‌های گرم ۱۱۰ تومان است.
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر عنوان داشت: مشترکان بخش تجاری می‌توانند با جا‌به‌جایی مصرف از ساعات اوج بار (‌۲۰ الی ۲۴‌) به ساعات غیر اوج بار علاوه بر تخفیف ساعات غیر اوج بار، نقش چشمگیری در کاهش هزینه برق مصرفی خود داشته باشند.
بهزادی‌پور گفت: تعرفه جدید بخش عمومی نیز در ۲ کد تعرفه اعمال می‌شود که از اول فروردین ماه اجرایی شده است.
وی ادامه داد: کد اول شامل دو بخش است که بخش اول شامل تمام دستگاه‌های اجرایی دولتی با میانگین هزینه برق مصرفی به ازای هر کیلووات ساعت ۱۳۰ تومان و بخش دوم شامل تمام مراکز پژوهشی، بهداشتی، درمانی، نیکوکاری و عام‌المنفعه که متوسط بهای انرژی هر کیلووات ساعت ۴۴ تومان محاسبه می‌شود.
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر گفت: کد دوم بخش عمومی نیز شامل همه مراکز فرهنگی، آموزشی، پرورشی، ورزشی، مذهبی و نظامی است که متوسط بهای انرژی مربوط به این بخش به ازای هر کیلووات ساعت ۲۴ تومان اعمال می‌شود.
بهزادی‌پور با بیان اینکه تعرفه برق بخش کشاورزی از کمترین رشد هزینه برق مصرفی برخوردار بوده است، عنوان داشت: بخش کشاورزی در قالب ۳ کد تقسیم‌بندی شده است که کد اول شامل پمپاژ آب و آبیاری کشاورزی، دامداری، باغبانی و تکثیر آبزیان است که متوسط بهای انرژی مصرفی به ازای هر کیلووات ساعت در این کد ۸ تومان است.
وی کد دوم را شامل شیلات، زنبورداری و تصفیه خانه آب دانست که متوسط بهای انرژی به ازای هر کیلووات ساعت ۱۹ تومان اعمال می‌شود.
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در ادامه افزود: کد سوم مربوط به بخش کشاورزی شامل مصارف غیرپمپاژ مثل سردخانه‌ها، واحدهای تولید گل و گیاه و قارچ است که متوسط بهای انرژی مصرفی در این کد به ازای هر کیلووات ساعت ۳۰ تومان درنظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: متوسط بهای انرژی مصرفی در بخش صنعت نیز متناسب با وضعیت قدرت انشعاب آنها لحاظ می‌شود که به ازای هر کیلووات ساعت از ۲۰ تا ۴۵ تومان متغیر است.