- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

نگاهی آماری به وضعیت فروش نفت خام ایران در بازارهای جهانی

بر اساس آمارهای موجود در سال ۲۰۱۱ بیش از ۶۲ درصد از نفت خام ایران به کشورهای آسیایی صادر شده و ۳۸ درصد مابقی به دیگر کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی صادر شده است.

ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی به طور میانگین روزانه ۲ میلیون بشکه نفت خام به بازار جهانی صادر کرده است.

به گزارش عصر ایران [1] آمارهای موجود نشان می دهد که وضعیت صادرات نفت خام ایران در سال گذشته میلادی علی رغم اعمال تحریم های نفتی ، مالی و بانکی غرب تغییر محسوسی در مقایسه با سال های گذشته نداشته است.

بر اساس آمارهای موجود در سال ۲۰۱۱ بیش از ۶۲ درصد از نفت خام ایران به کشورهای آسیایی صادر شده و ۳۸ درصد مابقی به دیگر کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی صادر شده است.

عمده خریداران نفت خام ایران در سال ۲۰۱۱ به ترتیب عبارتند از : چین ، هند ، ژاپن و کره جنوبی.

چین در سال ۲۰۱۱ با واردات روزانه ۵۵۷ هزار بشکه نفت خام از ایران بزرگ ترین خریدار نفت خام ایران بود . پکن مخالف فشارهای آمریکا و غرب برای تحریم نفتی ایران است و اعلام کرده است که همچنان به خرید نفت خام از ایران ادامه خواهد داد.

هند دومین بازار نفتی ایران در سال ۲۰۱۱ بود . این کشور در سال ۲۰۱۱ روزانه بیش از ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است . ارزش این حجم از واردات نفت سالانه رقمی بیش از ۱۱ میلیارد دلار است که بر اساس برخی گزارش ها بیش از ۴۰ درصد از این مبلغ از سوی دولت دهلی به صورت روپیه پرداخت می شود.

ایالات متحده آمریکا و دیگر شرکای بین المللی آن امیدوارند با توجه به روابط خاصی که با دولت دهلی دارند به این کشور فشار وارد کنند تا دستکم ۲۵ درصد از واردات نفت خام خود از ایران را بکاهد . هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه هفته جاری برای سفری ۲ روزه وارد دهلی خواهد شد و بر اساس گزارش ها یکی از دستور کارهای وی در این سفر ترغیب مقامات هندی به قطع یا دستکم کاهش واردات نفت خام از ایران است.

ژاپن سومین وارد کننده بزرگ نفت خام ایران است . دولت توکیو در سال ۲۰۱۱ روزانه بیش از ۳۱۳ هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کرده است. اخیرا برخی شرکت های ژاپنی در واکنش به فشارهای آمریکا به دولت توکیو اعلام کرده اند که کاهش یا قطع واردات نفت خام از ایران را در دست بررسی دارند. ژاپن یکی از ۱۱ کشوری است که دولت اوباما آن را از اعمال تحریم های خود علیه ایران استثنا کرده است. ظاهرا فشار شرکت های پالایشی خریدار نفت خام از ایران به دولت توکیو برای امکان پذیر نبودن تغییر نفت وارداتی در بازه زمانی کوتاه مدت یکی از دلایل مستثنی شدن توکیو از اعمال تحریم های آمریکا است.

کره جنوبی چهارمین وارد کننده نفت خام ایران است . این کشوردر سال ۲۰۱۱ روزانه بیش از ۲۳۹ هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کرده است . دولت سئول نیز همچون ژاپن از متحدان بسیار نزدیک آمریکا محسوب می شود که تا کنون در برابر فشارهای واشنگتن برای قطع یا کاهش واردات نفت از ایران مقاومت کرده است اما دولت سئول اعلام کرده است که تا پایان ماه ژوئن سال جاری درباره قطع واردات نفت خام از ایرن تصمیم گیری خواهد کرد.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی دولت کره جنوبی صادرات نفت خام ایران به این کشور در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۲ در مقایسه با سه ماهه نخست سال گذشته  بیش از ۱۷ درصد کاهش یافته است.

از دیگر کشورهای آسیایی وارد کننده نفت خام از ایران می توان به مالزی ، سریلانکا و تایوان اشاره کرد که این سه کشور نیز در مجموع  در سال ۲۰۱۱ روزانه بیش از ۱۳۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده اند.

از این رقم مالزی با واردات روزانه ۷۰ هزار بشکه در جایگاه نخست و سریلانکا و تایوان به ترتیب  با واردات  ۳۱ و ۳۰ هزار بشکه نفت در جایگاه بعدی قرار گرفته اند.