- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

صرفه‌جویی ۲ میلیون دلاری در فازهای ۴ و ۵ پارس جنوبی

مسئول عملیات احیای گاز پالایشگاه سوم از صرفه‌جویی ۲ میلیون دلاری در فازهای ۴ و ۵ پارس جنوبی خبر دادپارس حنوبی4 [1]

به گزارش “عسلویه نیوز” مهدی قادرپناه در نشست مسئولان اظهار داشت: مجتمع گاز پارس جنوبی در تأمین گاز کشور نقش اساسی دارد.

وی افزود: تلاش برای افزایش بهره‌وری و استفاده حداکثری از امکانات موجود امری مهم و مورد تأکید مسئولان این مجتمع است.

مسئول عملیات احیای گاز و مایعات پالایشگاه سوم از صرفه‌جویی ۲ میلیون دلاری در فاز ۴ و ۵ پارس جنوبی خبر داد و خاطرنشان کرد: بهبود ایمنی، محیط زیست، تسریع تعمیرات اساسی و ۲ میلیون دلار صرفه‌جویی نتیجه گرمایش طبیعی کلدباکس در تعمیرات اساسی ۹۲ است.

قادرپناه ابراز داشت: با تلاش صورت گرفته، به دمای محیط رساندن کلدباکس فاز ۴ پالایشگاه سوم با استفاده از روش طبیعی گرم شدن، منجر به تحویل زودهنگام ۱۲ ساعته واحدها به گروه تعمیرات اساسی شد.

وی تصریح کرد: این امر علاوه بر تسریع اتمام تعمیرات اساسی این فاز از به مشعل فرستاده شدن ۷۲۰۰ تن گاز، معادل ۱۰ میلیون متر مکعب، از هدر رفت گاز به ارزش ۲ میلیون دلار جلوگیری و تبعات زیست محیطی سوزاندن گاز را مرتفع کرد.

قادرپناه در خصوص مراحل گرمایش طبیعی کلدباکس گفت: یکی از مراحل آماده‌سازی واحد اتان، ریکاوری برای تعمیرات اساسی، افزایش دما از منفی ۸۵ درجه در بالای برج دی‌متانایزر به دمای ۳۰ درجه سانتیگراد است که برای انجام این کار نیاز به ۱۵۰ تن در ساعت خوراک برای هر ردیف گازی از سکو است که جمعاً معادل ۳۰۰ تن در ساعت است.

وی اضافه کرد: در طول عملیات گرمایش که حداقل ۱۲ ساعت است، به علت در سرویس بودن سکو، باید تعدادی از واحدها نیز در سرویس باقی بماند، با توجه به این‌که در برنامه تعمیرات اساسی فقط به منظور تمیز کردن صافی‌های کلدباکس نیاز به آماده‌سازی آن برای تعمیرات بود و زمان کافی نیز برای انجام این کار وجود داشت، بنابراین از گرمایش کلدباکس و برج متانزدا در فاز ۵ صرف نظر کرده و این کار به صورت گرمایش طبیعی انجام گرفت.

قادرپناه اظهار داشت: این عملیات نتایج ارزش‌مندی در پی داشت که می‌توان به توقف کامل سکو در آغاز تعمیرات اساسی و کاهش فلرینگ به میزان ۶۰۰ تن بر ساعت گاز به‌مدت ۱۲ ساعت، امکان جداسازی واحدهای ۱۰۱، ۱۰۴و ۱۱۱ از واحد ۱۰۵ و تسریع در آماده‌سازی آن‌ها برای تعمیرات و توقف کامل واحدهای ۱۰۳و۱۰۷ در ابتدای شروع تعمیرات اساسی و آماده‌سازی واحدها ۱۲ ساعت زودتر از برنامه تعمیرات اشاره کرد.

مسئول عملیات احیای گاز و مایعات پالایشگاه سوم ابراز داشت: واحد مذکور ۴۸ ساعت پس از توقف به روش گرمایش طبیعی آماده انجام کارهای تعمیراتی شد.