- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

دام دستگاه امنیتی انگلیس برای اقتصاددانان ایران

بعد از برگزاری ناموفق کنفرانس ایران‌شناسی در تابستان سال گذشته در استانبول، این بار قرار است کنفرانسی دیگر با موضوع اقتصاد ایران، تابستان امسال در استانبول برگزار شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق، برگزارکننده این کنفرانس موسسه مشکوک مطالعات خاورمیانه و آفریقایی موسوم به سوآز (SOAS)  است. سوآز پیش از این برگزار کننده کنفرانس‌های متعدد به ظاهر علمی‌ با موضوعات مختلف همانند حقوق بشر، فمینیسم و… با مشارکت افرادی همچون شیرین عبادی بوده است.

از سوآز در محافل سیاسی به محفلی به ظاهر علمی ‌برای جذب دانشجویان ایرانی یاد می‌شود که تلاش دارد با فریب یا همکاری برخی چهره‌های اقتصادی داخلی، “مرکزیت مطالعات اقتصاد ایران را از داخل به بیرون کشور منتقل کند”.

سوآز نقطه تمرکز خود را بر دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار داده و تلاش می‌کند با جذب و هدایت این چهره‌ها، به محفلی برای انحراف “نسل آتی” اقتصاددانان ایرانی از علایق اسلامی ‌و ایرانی تبدیل شود.

شناسایی دانشجویان برگزیده اقتصاد در این کنفرانس‌ها و ارائه بورس تحصیلی توسط موسساتی مانند بنیاد هند HAND به آنها و و وابسته کردن این افراد که در واقع نسل‌های آتی مدیران و اقتصاددانان ایرانی به شمار خواهند رفت، از جمله اهداف این محفل شناخته می‌شود.

به دلیل عدم آشنایی نسبت به ماهیت و اهداف این شبکه، بسیاری از اقتصاددانان و دانشجویان ایرانی که از اهداف پشت پرده این کنفرانس و کنفرانس‌های مشابه آشنا نیستند، به دعوت این محفل پاسخ مثبت داده‌اند.

طبق اعلام سایت برگزاری این کنفرانس، از اساتید داخلی افرادی به نام مهدی برکچیان از دانشگاه شریف، ناصر خیابانی از موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، داوود سوری موسسه عالی بانکداری، در این کنفرانس ثبت‌نام کرده‌اند. این کنفرانس در ۲۴ و ۲۵ ژوئن سال جاری میلادی (سوم و چهارم تیرماه)  در استانبول برگزار خواهد شد. [1]

این موسسه همچنین قرار است طی هفته‌های آتی دو کنفرانس دیگر در موضوعات جنجالی همچون اختلافات مذهبی و جنبش فمینیستی در ایران برگزار کند که موضوعات انتخابی، اهداف پشت پرده این موسسه را نشان می‌دهد.

سال گذشته هم تعدادی از اساتید دانشگاه‌های کشور جهت حضور در  نهمین «کنفرانس دو سالانه مطالعات ایران‌شناسی» ثبت‌نام کرده بودند که با روشنگری رسانه‌ها از حضور در این کنفرانس خودداری کردند.

ریاست کنفرانس سال گذشته با «تورج اتابکی» از فعالان سلطنت طلب در «بنیاد اشرف پهلوی» بود که با «محمد توکلی طرقی» (سردبیر فصلنامه سلطنت طلب «ایران نامه» و از مبلغان سرسخت فرقه ضاله بهائیت) همکاری نزدیک دارد. در این کنفرانس، «اورلی رحیمیان» که استاد دانشگاه اسرائیلی «گیو» می باشد برای مدعوان ایرانی و دیگر حاضران درباره چگونگی ایجاد رابطه میان ایران و اسرائیل سخنرانی کرد!

دانشگاه SOAS کجاست؟

دانشگاه سواز که با عنوان “مرکز عالی مطالعات شرقی- آفریقایی دانشگاه لندن” فعالیت می کند بیشتر کارکردی استعماری در کشور انگلستان دارد و همچنین محلی است برای تربیت دیپلمات ها و نیروهای امنیتی انگلیسی در حوزه های فرهنگ، زبان، سیاست و تاریخ کشورهای مستعمره انگلستان، که رابطه پنهانی با نهاد های امنیتی انگلستان بالاخص MI6 دارد.

در این دانشگاه امنیتی چه می گذرد؟

این دانشگاه امنیتی که تحت نظر مدیران ارشد انگلیسی و اروپایی قرار دارد، اکثر دانشجویان خود را از موسسات دولتی اروپایی و آمریکایی انتخاب می کند و کم تر دیده می شود که افرادی از آسیا و همچنین کشورهای آفریقایی وارد این دانشگاه شوند و زیر نظر اساتید این دانشگاه تحصیلات خود را ادامه دهند.

این دانشگاه که بخشی اعظمی از بودجه خود را از سازمان های دولتی انگلیسی ارتزاق می کند، سال گذشته با انتشار اطلاعیه ای در دانشگاه سواز از دانشجویانی که به زبان های عربی، فارسی، چینی و اردو مسلط هستند خواسته بود که برای فعالیت در دستگاه امنیتی انگلیس موسوم به MI6 خود را به مرز آمادگی های لازم برسانند.

به گفته دانشجویان و افراد حاضر در این دانشگاه شرایط و شبکه اجتماعی برای آشنایی دانشجویان با سرویس های اطلاعاتی برای ورود به این نهادهای امنیتی کاملا فراهم است.

بر اساس این گزارش تا کنون خبرنگاران و افرادی چون حسین درخشان، مسیح علی نژاد، پرستو دوکوهکی و  لیلا خدا بخشی از ایران در این دانشگاه تحصیل کرده اند.

این دانشگاه دارای یک دپارتمان رسانه به نام دانشکده مطالعات شرق‌شناسی و آفریقا شناسی است که ایرانیان مرتبط با این دانشگاه در این دانشکده آموزش‌های لازم را می‌بینند.

رئیس گروه رسانه این دانشگاه خانم “آنابل سر برنی” است که فعال ترین عضو این دانشگاه در حوزه “ایران” نیز محسوب می شود. وی دارای تابعیت ایرانی _ انگلیسی می باشد و همسر ایرانی او در حال حاضر مشغول تدریس در دانشکده های علوم ارتباطات ایران است.

اکثر دانشجویانی که در گروه “رسانه” خانم سربرنی مشغول فعالیت اند ایرانی هستند که خرج تحصیل و زندگی آنها را تماماً دولت انگلیس از طریق BRITISH COUNCIL (بخش فرهنگی وزارت امورخارجه انگلیس) تقبل می نماید.

آنابل سربرنی نیز برای شرکت در همایش ها و برگزاری کلاسهای آموزشی سفر های متعددی به ایران داشته است.
حسین درخشان که از وی به عنوان بنیانگذار سایت های مستهجن و ضد امنیتی ایران نام برده می شود، با توصیه نامه گری سیک – عضو شورای امنیت ملی آمریکا – در این دانشگاه پذیرفته و مشغول به تحصیل شد.

بسیاری ازفارغ التحصیلان سواز در NGO های حقوق بشری و یا رسانه ای استخدام می شوند و تبدیل می شوند به عوامل غیرمستقیم انگلیس در کشورهای استعماری و مورد هدف خودشان و این کاری است که کل نظام آموزشی اروپا و آمریکا می کند.

چند تن از اساتید ایرانی مقیم در معرفی دانشجویان و خبرنگاران به این دانشگاه فعال هستند.

در دانشگاه سواز اساتیدی چون نیما مینا (مدرس زبان ادبیات فارسی)، الهه رستمی پور(استاد گروه توسعه و متخصص جامعه مدنی و فعال در گروه ضد جنگ کمپین ایران که با شرین عبادی و ملی مذهبی ها از جمله پیمان و مرضیه مرتاضی لنگرودی رابطه نزدیکی دارد)، مسعود کارشناس (استاد اقتصاد)، افشین ادیب مقدم (گروه خاورمیانه)، لاله خلیلی (مدرس گروه رسانه ها و سینما)، زیبا میر حسینی، معصومه طرفه و نرگس فرزاد مشغول به تدریس هستند.

عناصر بهایی مقیم انگلیس، نفوذ ویژه ای در جذب اساتید و دانشجویان این دانشگاه دارند.