- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

نزاع ۲ خرس منجر به مرگ یکی از آنها شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: در نزاع و درگیری خونین بین دو خرس در منطقه بلوکات شهرستان رودبار، یک خرس به شدت زخمی و کشته شد.

خبرگزاری فارس: نزاع 2 خرس منجر به مرگ یکی از آنها شد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت،امیر عبدوس صبح امروز در جلسه حفاظت محیط زیست گیلان از درگیری و کشته شدن یک قلاده خرس در منطقه بلوکات رودبار خبر داد.

وی در تشریح حادثه مذکور اظهار کرد: طبق گزارش مردمی مبنی بر اینکه حادثه درگیری دو خرس در ارتفاعات روستاهای جنگلی «برا گور» از توابع بخش بلوکات رودبار در دامنه‌های قله درفک رخ داد، کارشناسان حوزه محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان با اعزام به منطقه به بررسی ابعاد این حادثه پرداختند.

وی ادامه داد: در این بررسی‌ها مشخص شد که به دلایل نامعلوم دو خرس در داخل جنگل درگیر شدند و به طول یک کیلومتر در داخل جنگل این درگیری خونین ادامه پیدا کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان افزود: در مسیر این درگیری یک قطعه درخت راش و تعدادی درختچه‌های دیگر شکست که حکایت از شدت تنش بین دو خرس خشمگین بوده و پس از کشیده شدن این درگیری به داخل جنگل و بعد از خونریزی شدید یکی از این خرس‌ها جان خود را از دست داده است.

وی با بیان اینکه مجموع بررسی‌ها احتمال درگیری بین دو خرس را بیشتر تایید می‌کند، اذعان کرد: طبق این بررسی‌ها آثار حضور حیوان گوشتخوار دیگری جز خرس در منطقه مشاهده نشده است.

عبدوس اضافه کرد: کارشناسان محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان بر آن شدند تصمیم گرفتند که از دوربین‌های تله‌ای در محل حادثه استفاده کنند و در مدت ۷۲ ساعت تصویر دومین خرس ثبت و مشخص شد که این خرس پس از نزاع نسبت به از بین بردن و خوردن خرس دیگر اقدام کرده و حتی استخوان‌های آن را پخش کرده است.

وی با اشاره به اینکه از نظر رفتارشناسی حیوانات، همجنس‌خواری در خرس‌ها رفتاری بسیار نادر بوده است، تصریح کرد: تاکنون گزارشی از این نوع رفتار در گیلان وجود نداشته و به همین دلیل ابعاد دیگر این نزاع از جمله جنسیت دو خرس و دلایل رفتاری بی‌سابقه در دست بررسی بیشتری قرار دارد.

به گفته این مسئول، خرس قهوه‌ای یکی از پستانداران مهم استان است که در حفاظت از قلمرو خود بسیار حساس بوده و به همین دلیل می‌تواند نزاع‌هایی نیز بین همنوعان خود ایجاد کند.

وی افزود: خرس قهوه‌ای یک نوع خرس بزرگ است که در بیشتر جنگل‌های گیلان به ویژه در جنگل‌های حاشیه درفک یافت می‌شود و از جانواران حفاظت شده است.

عبدوس با بیان اینکه خرس حیوانی همه چیز خوار است، یادآور شد: خرس در لانه یا غار به مدت هفت ماه زمستان خوابی دارد که برای مدت زمستانی خوابی باید در فصل پاییز ۱۸۰ کیلوگرم چربی در بدن خود ذخیره کند.

وی، وزن خرس قهوه‌ای را بین ۹۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم اعلام کرد.