- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

واگذاری ۴ میلیون کارت خرید اعتباری به کارگران در مرحله اول

یک عضو شورای عالی کار با بیان اینکه دستورالعمل و نیز سامانه ثبت‌نام کارت اعتباری خرید کارگران مشخص‌ نشده گفت:‌ در مرحله اول ۴ میلیون کارگر از این کارت بهره‌مند خواهند شد.

با بیان اینکه بانک عامل برای واگذاری کارت خرید اعتباری ۱٫۵میلیون تومان برای کارگران بانک رفاه کارگران است، اظهار داشت: در دهه اول قرار است ۴ میلیون کارگر این کارت اعتباری را دریافت کنند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بانک رفاه کارگران متعلق به جامعه کارگری است امیدواریم کل کارت‌ها برای کارگران از طریق این بانک انجام شود.
این عضو شورای عالی اشتغال در خصوص جزئیات ثبت نام کارگران برای دریافت کارت خرید اعتباری بیان داشت: دستورالعمل این موضوع هنوز از سوی وزارت کار ابلاغ و نیز سامانه ثبت نام معرفی نشده است.
وی تاکید کرد: بحث ضمانت باز پرداخت اقساط باید توسط کارفرما انجام خواهد شد چون در غیر این صورت کارگران اگر به صورت انفرادی برای دریافت این کارت اقدام کنند باید مانند گرفتن تسهیلات بانکی ضوابط موجود را عملیاتی کنند که نیاز به دو ضامن دارد.
به گفته این فعال کارگری، اکنون کارگران منتظر اعلام سامانه ثبت نام هستند و در ۱۱ اردیبهشت به صورت نمادین کارگران ذغال سنگ کرمان این کارت را دریافت کردند.
وی با بیان اینکه بانک رفاه کارگران باید اعتبار مورد نیاز این طرح را پیش بینی کند، تصریح کرد: نزدیک به ۹ میلیون نفر بیمه شده تامین اجتماعی وجود دارند و برخی نیز به صورت فصلی و ساختمانی هستند که در نهایت ۱۲میلیون برآورد تعداد کارگران است.
این عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار اجرای واگذاری کارت اعتباری خرید را به صورت پلکانی دانست و عنوان کرد: در مرحله اول کارگرانی که در واحدهای تولیدی دارای کارگاه و کارفرما هستند و بعد کارگران فصلی، ساختمانی می‌توانند از آن استفاده کنند.
وی تاکید کرد: درصورت تکمیل مراحل اولیه ثبت نام از سوی وزارت کار، اطلاع رسانی از سوی شوراهای اسلامی و رسانه‌ها در کشور صورت خواهد گرفت تا همه کارگران برای ثبت نام اقدام کنند.
روحی افزود: سعی شوراها اسلامی کار بر این است کارگرانی که صورت انفرادی برای دریافت کارت خرید اعتباری اقدام می‌کنند به جای آوردن دو ضامن به بانک از آنها سفته و برات دریافت کنند که البته هنوز نهایی نشده است.