- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

افزایش صادرات میعانات گازی پایانه عسلویه به ۱٫۲ میلیون بشکه در روز

عسلویه نیوز: مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران از افزایش صادرات میعانات گازی پایانه عسلویه به ۱٫۲ میلیون بشکه در روز خبر داد.

خبرگزاری فارس: افزایش صادرات میعانات گازی پایانه عسلویه به 1.2 میلیون بشکه در روز

به گزارش” عسلویه نیوز” به نقل از روابط عمومی نفت و گاز پارس، سید پیروز موسوی اظهار داشت: ظرفیت صادرات میعانات گازی در پایانه عسلویه همزمان با بهره‌برداری از ۱۴ فاز جدید در پارس جنوبی و منطقه کنگان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

وی افزود: با هدف صادرات میعانات تولیدی در فازهای قدیمی پارس جنوبی دو واحد میترینگ در حال فعالیت است که با تکمیل دستگاه‌های میترینگ فازهای جدید و استقرار دو دستگاه گوی شناور (اس. پی. ام) توان بارگیری روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در پایانه عسلویه ایجاد می‌شود.

این مسئول یادآور شد: صادرات میعانات گازی تولیدی فازهای پارس جنوبی در سال ۹۰ در مقایسه با سال ۸۹ رشد ۲۵ درصدی داشته است.

موسوی اضافه کرد: سال گذشته صادرات میعانات گازی با میانگین روزانه حدود ۴۵۸ هزار بشکه به ۱۶۵ میلیون بشکه رسید.

وی با بیان اینکه دو گوی شناور برای انتقال میعانات گازی به کشتی‌ها در پایانه عسلویه فعال است گفت: بر اساس برنامه دو گوی شناور دیگر و دو سامانه میترینگ در منطقه کنگان (پارس دو) برای صادرات میعانات فازهای جدید از جمله، ۲۲ تا ۲۴، ۱۲،۱۴ و ۱۹ پارس جنوبی مستقر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران عنوان داشت: سامانه اندازه‌گیری و مخازن این پایانه از سوی شرکت بهره‌بردار (شرکت نفت و گاز پارس) در دست ساخت است و حداکثر ظرفیت پذیرش نفتکش در گوی شناور یک،۳۰۰ هزار تن و در گوی شناور دو، ۳۲۰ هزار تن و شدت جریان بارگیری نفتکش ۵ هزار و ۲۰۰ مترمکعب در ساعت است.

وی بیان کرد: همزمان با افزایش ظرفیت تولید میعانات گازی و توسعه فازهای جدید در پارس جنوبی پروژه افزایش ظرفیت پایانه صادراتی عسلویه تا پایان سال ۹۳ تکمیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ادامه داد: در پایانه صادراتی عسلویه از سیستم‌های نوین رایانه‌ای و آخرین روش‌های تکنولوژی اندازه‌گیری حجمی میعانات گازی و سیستم‌های انتقال دیجیتال رایانه‌ای با هدف صادرات میعانات گازی استفاده می‌شود.

وی افزود: همچنین اندازه‌گیری میعانات گازی در این پایانه به وسیله پنج دستگاه اندازه‌گیر نفت خام با حداکثر اندازه‌گیری ۶ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ساعت انجام می‌شود.