- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

سرقت در طایفه ما رایج است/کف‌زنی اولین حرفه‌ای بود که یاد می‌گرفتیم

خبرگزاری فارس: یک دزد بین‌المللی که در حال حاضر در زندان‌های ایران است گفت: دزدی در طایفه ما سنت است، ما به دزدی و کف‌زنی مشهور هستیم. نخستین شگردی که یاد می‌گرفتیم کف‌زنی بود.

خبرگزاری فارس: سرقت در طایفه ما رایج است/کف‌زنی اولین حرفه‌ای بود که یاد می‌گرفتیم

به گزارش خبرنگار حوادث فارس، این زندانی ۶۰ ساله که دزدی را از بستگانش آموزش دیده و پسرانش را آموزش داده است، ۴۶ سال از عمرش را در دنیای تبهکاران و پشت میله‌های زندان گذرانده اما باز خونسردانه می‌گوید که دزدی شغل فامیلی آنان است.

سرقت‌های سریالی

از چندی پیش گزارش‌های متفاوت از تبهکاری‌های بعضی از اعضای طایفه فیوج در اختیار پلیس قرار گرفت و کارآگاهان همچنان در تعقیب سایر اعضای این طایفه هستند.

سارقان فیوج تحت تعقیت پلیس کشور

در چند روز گذشته پلیس آگاهی اصفهان موفق شد ۸ تن از اعضای تبهکاران را که در شهر‌های شمالی کشور به ویژه رشت به طعمه‌های خود دستبرد می‌زدند دستگیر کنند، البته دزدی‌ها و همدستی‌های ۸ دزد حرفه‌ای به اینجا ختم نمی‌شود، آنها تحت تعقیب پلیس آگاهی استان‌های دیگر به ویژه پلیس پایتخت نیز بوده‌اند.

در بررسی‌های گسترده پلیس مشخص شد ۸ تبهکار حرفه‌ای با باند ۱۲ نفره‌ای که پلیس تهران دستگیر کرده است همکاری نزدیکی دارند و در بسیاری از دزدی‌های کف‌زنی و تحت عنوان پلیس همدستی کرده‌اند. 

ناصر؛ پیشانی سفید سارقان فیوج

یکی از سرشناس‌ترین تبهکاران این طایفه «ناصر» نام دارد. ناصر از ۴۶ سال پیش پای در دنیای تبهکاران گذاشته و پس از گذشت ۵ دهه از دزدی‌هایش همچنان دست از سرقت نمی‌کشد. این دزد ۶۰ ساله سابقه دزدی در کشور‌های اروپایی و آسیایی را نیز در کارنامه سوابق تبهکارانه‌اش دارد و در حال حاضر به همراه ۳ پسرش در پلیس آگاهی تهران بازداشت است و سعی می‌کند خود و پسرانش را بی‌گناه جلوه دهد.

این متهم در گفت‌وگویی که در سایت سازمان زندان‌ها [1] منتشر شده است درباره خود گفت: از طایفه بداقی فیوج هستم و ۱۴ یا ۱۵ فروردین ماه شمال بودم که به همراه خانواده‌ام به جرم کف‌زنی و سرقت در پوشش پلیس دستگیر شدم.

حساب سرقت‌ها و سابقه‌ام از دستم در رفته است

ناصر درباره اینکه چند سابقه سرقت داری گفت:راستش خودم هم نمی‌دانم، در برگه‌های تشخیصت هویت ۱۶ سابقه با عناوینی مانند کف‌زنی، سرقت، دزدی با لباس پلیس، ورود و خروج غیر قانونی، جعل، کلاهبرداری و درگیری برایم ثبت شده است.

وی درباره اولین سرقتی که انجام داده گفت: فکر کنم ۱۳ سالگی‌ام بود که دست به دزدی زدم و برای نخستین بار به خاطر دزدی در شهر نیشابور دستگیر شدم.

دزدی در طایفه ما سنت است/ کف‌زنی اولین حرفه‌ای بود که یاد می‌گرفتیم

ناصر با بیان اینکه دزدی را از پسر‌خاله و پسر عمویم یاد گرفتم افزود: دزدی در طایفه ما یک کار و سنت است، ما به دزدی و کف‌زنی مشهور هستیم. آن زمان نخستین شگردی که از بزرگتر‌ها یاد می‌گرفتیم کف‌زنی بود.

این زندانی در پاسخ به این سوال که یعنی همه فیوج‌ها دزدی می‌کنند گفت: نه همه، بیشتر‌شان؛ آدم حسابی هم داریم. مهندس، دکتر، کارمند که فیوجی هستند اما دزدی نمی‌کنند و راهشان را جدا کرده‌اند.

سابقه سرقت‌های بین‌المللی

این سارق بین‌المللی درباره سرقت‌های خارج از کشور گفت: اوایل جوانی به عنوان تبعه ترکیه‌ای یا عربستانی به شهر بلگراد یوگسلاوی رفتیم و آنجا اسکناس‌های یک صد دلاری جعلی را به فروشگاه‌داران یا مردم آنجا می‌دادیم و جای آن ۱۰ دلاری یا ۵۰ دلاری می‌گرفتم و گاهی نیز کف‌زنی، اما چند ماه بعد دستگیر شدیم و ۲ ماهی آنجا بازداشت بودیم و توسط پلیس اینترپل به ایران بازگردانده شدیم

یک بار نیز توسط پلیس صوفیه بلغارستان هنگام کف‌زنی دستگیر شدم و ۶ ماه آنجا زندانی بودم و چندین بار نیز در دمشق، مسکو، آنکارا و استانبول دستگیر شده‌ام.

ایران بهترین زندان‌ها را دارد

وی در پاسخ به این سوال که در زندان کدام کشور انسانی‌تر با زندانیان برخورد می‌شود گفت: ایران بهترین زندان‌ها را دارد، همه شهر‌هایش را می‌گویم، زندان مسکو وحشت‌آور است، بلگراد همینطور بعد آنکارا.

ناصر درباره چگونگی خروج غیرقانونی از کشور گفت:‌با استفاده از گذر‌نامه‌های جعلی و گاهی اوقات نیز قاچاقی از مرز خارج می‌شدم و پس از چندین سرقت دوباره به کشور باز می‌گشتم.

آزادی از زندان با سپردن وثیقه جعلی

وی درباره اینکه چطور به سرعت از زندان آزاد می‌شدی گفت: اقوام و فامیل با سپردن اسناد مالکیت جعلی مرا از زندان آزاد می‌کردند و من نیز سریع آدرس خانه‌ام را تغییر می‌دادم تا پلیس نتواند ما را دستگیر کند و پول را به صورت مساوی با یکدیگر تقسیم می‌کردیم.

پسر کو ندارد نشان از پدر…

وی درباره شغل فرزندانش و اینکه آیا آنها هم سارق هستند گفت: بله، من ۴ پسر دارم که یکی از آنها به خاطر دزدی در زندان است و ۳ پسر دیگر نیز همراه خودم دستگیر شدند. پسرانم نیز همراه خودم دست به دزدی می‌زنند. آنها هم سرقت را از من و دیگر اقوام یاد گرفتند.

نقش همسران در تسهیل سرقت‌ها

ناصر با بیان اینکه همسران ما هم در این کار با ما شریک بودند گفت: زن‌های ما در دزدی‌ها نقش زاغ‌زن را دارند. به طور مستقیم وارد دزدی نمی‌شوند. همسر من در دزدی‌ها نقش نداشته است ولی شاید در چند دزدی زاغ‌زنی کرده باشد. 

وقتی سرقت در بیشتر شهرهای ایران را تجربه کردیم به فکر کشورهای دیگر افتادیم

ناصر با بیان اینکه هر کجا که بشود دزدی می‌کنیم گفت: در بیشتر شهر‌های کشور دست به دزدی زده‌ایم. به خارج از کشور یا شهر‌های دور و نزدیک برای دزدی می‌رویم. البته این شهر و آن شهر برای این است که شناسایی نشویم. فیوج‌ها بیشتر کشور‌های اروپایی را برای سرقت انتخاب می‌کنند البته کشور‌های عربی و کشور‌های جنوب شرق آسیا نیز می‌روند.

دزدی جزئی از زندگی ماست

وی در پاسخ به این سوال که آیا از اینکه با پسرانت در زندان هستی ناراحت نیستی گفت: بالاخره هیچ‌چیز آزادی نمی‌شود ولی دزدی نیز جزئی از زندگی ماست.