- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

دبکا مدعی شد: توافق ۸ ماده ای ایران و آمریکا

 سایت دبکا  با انتشار خبری مدعی شد که ایران و ایالات متحده آمریکا بر سر ادامه برنامه هسته ای به توافق رسیده اند و یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در سفر غیرمنتظره روز یکشنبه خود به تهران متن توافق هشت بندی مورد گفتگوی ایران و آمریکا را نهایی خواهد کرد.
ایران  امریکا
به گزارش عصر ایران این وب سایت امنیتی – اطلاعاتی اسراییل با ادعای اینکه به متنی هشت بندی از توافق احتمالی ایران و آمریکا دست یافته است ، مفاد هشت توافق بین ایران و آمریکا بر سر بحث هسته ای را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش مسوولان ایران با قبول این توافق با آمریکا در صدد به انزوا بردن رژیم تل آویو هستند چرا که به خوبی می دانند بندهایی از این توافق مورد موافقت اسراییل نیست و در عین حال از دستور کار خارج شدن بحث حمله به ایران و تشدید اختلاف در موضع دولت اوباما با رژیم نتانیاهو مطلوب دولتمردان جمهوری اسلامی است که با رسیدن به این توافق حاصل خواهد شد.

در مقابل بنا بر این گزارش ، آمریکا نیز از بازی دو گانه خود و اسراییل (سیاست چماق و هویج) در برابر ایران منفعت می برد چرا که ترکیب تهدید اسراییل به حمله نظامی به ایران با تلاش های دولت اوباما برای حل مساله از راه دیپلماتیک شرایطی را فراهم می کند که دولتمردان ایران برای گریز از جنگ به رویکرد دیپلماتیک روی آورند و با غرب بر سر مساله هسته ای به توافق برسند.

دبکا فایل در ادامه هشت بند ادعایی خود درباره توافق ایران و آمریکا را چنین بر می شمرد:

۱- ایران و آمریکا توافق می کنند که با توجه به عدم انعطاف پذیری در بعضی مواضع شان این توافق به صورت محرمانه بین دو کشور باشد و در نتیجه این توافق ، هم دولت ایران بتواند ادعا کند که به خواست های هسته ای خود رسیده هم دولت آمریکا بتواند در برابر افکار عمومی و جامعه جهانی این ادعا را مطرح سازد که جلوی تهدید اتمی ایران را گرفته است.

۲- ایران غنی سازی بیست درصدی را متوقف می کند اما فعالیت سایت هسته ای فردو را بر خلاف خواست اسراییل متوقف نمی کند.

۳- ایران ۱۱۰ کیلو اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی اش را به یک کشور ثالث صادر می کند و در عوض میله های سوخت تحویل می گیرد.

۴- هیچ حد نصابی برای تولید اورانیوم با غنای ۳٫۵ تا ۵ درصد برای ایران تعیین نمی شود .( ایران تا هر میزان می تواند در این غنا اورانیوم داشته باشد)

۵- ایران پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا می کند و
با این کار فعالیت بازرسان آژانس در ایران گسترش می یابد.

۶- سایت های مخفیانه هسته ای ایران که واشنگتن هیچ اطلاعی از آنها ندارد کاملا خارج از دید ناظران بین المللی قرار می گیرد.

۷- آمریکا واروپا مرحله به مرحله تحریم ها علیه ایران را کاهش می دهند و اجازه می دهند کشورهایی چون چین ، روسیه و ترکیه به همکاری های مالی و بانکی خود با ایران ادامه دهند.

۸- آمریکا و اروپا تحریم نفتی را که قرار بوده از اول جولای سال جاری میلادی علیه ایران اعمال شود ، لغو می کنند.

گفتنی است دبیر شورای عالی امنیت ملی اخیراً تصریح کرده است که ایران در مذاکرات هسته ای ذره ای از حقوق خویش کوتاه نخواهد آمد و غربی ها در این باره دچار اشتباه محاسباتی نشوند.
هنوز مقامات تهران به ادعاهای فوق که در آستانه سفر آمانو به ایران و مذاکرات بغداد مطرح شده و بازتاب جهانی فراوانی داشته ، واکنشی نشان نداده اند.

عصرایران