- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

سناریوهای سعودی علیه ایران

عربستان سعودی و متحدانش برای مقابله با ایران در پی باز کردن جبهه‌ای مخفی با انجام اقدامات خرابکارانه پنهانی و به‌اصطلاح «Proxy War» هستند.

اگرچه به اعتقاد تحلیلگران تحولات اخیر در خاورمیانه و شمال آفریقا موجب اتحاد میان جریان مخالف مقاومت در برابر این انقلاب‌ها شده است اما به نظر می‌رسد زنجیره همپیمانان آمریکا در منطقه این روزها نگران تکرار سناریوی مصر و بی‌اعتنایی آمریکا نسبت به آنها هستند.

آل‌سعود که پس از ماجرای۱۱ سپتامبر تغییر روابط با آمریکا را در سطحی از مناسبات تجربه کرده بود، این روزها نگران تکرار سناریوی مبارک برای ملک‌عبدالله است.
«نواف عبید» تحلیلگر مسائل منطقه و مشاور مقامات امنیتی آل‌سعود اخیرا گفت‌وگویی با واشنگتن‌پست انجام داده و بخشی از این نگرانی‌ها بویژه هراس آل‌سعود از رویارویی مستقیم با ایران را فاش کرده است. عبید به سناریوی آل‌سعود علیه ایران در این کارزار نیز اشاره کرده است. به اعتقاد نواف عبید، اقدامات آمریکا در منطقه که بیشتر به بی‎ثباتی و به‎خطر افتادن حکومت‎های همپیمان با خود منجر شده، باعث ناامیدی عربستان و تلاش این کشور برای ایجاد ائتلافی برای مقابله با ایران شده است. وی معتقد است یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات آمریکا در خاورمیانه حمله به عراق بود که به ایران فرصت داد نفوذش را در منطقه گسترش دهد. به اعتقاد عبید «پیش‌زمینه این تغییر افزایش نفوذ ایران در منطقه سیاست‌های آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر است که به وخیم‌تر شدن وضعیت برای عربستان منجر شده‌ است. شاید بزرگ‌ترین اشتباه آمریکا در منطقه حمله به عراق باشد که باعث کشته شدن تعداد بی‌شماری از مردم این کشور شد و به ایران فرصت داد تا نفوذش را در منطقه گسترش دهد.
سال‌هاست که مسوولان ایران به دنبال ایجاد اختلاف در منطقه و پیشبرد اهداف ژئوپلتیکی خود هستند. مدت‌هاست تهران نیازهای مالی حماس و حزب‌الله را تامین می‌کند؛ اخیرا نیز این کشور تا دخالت در امور کشورهای عرب از یمن تا مراکش پیش رفته است». سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در همین‌ماه دخالت عربستان در بحرین را بشدت محکوم کرد و گفت که این عمل موجب به وجود آمدن قیام‌های وسیع داخلی در عربستان خواهد شد.

این مشاور امنیتی سعودی‌ها در ادامه ایران را متهم به دخالت در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس کرده و مدعی شد: «ایران از تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی در همسایگانش خسته نمی‌شود. در حالی که ریاض درگیر جنگ سرد با تهران است، اقدامات واشنگتن در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که آمریکا در رابطه با این تهدید بی‌تفاوت و غیرقابل اعتماد است. واقعیت سیاسی که در حال ظهور است به وجود آمدن جهان عربی به رهبری عربستان است که مستقیما با ایران و گروه‌های طرفدار آن مقابله خواهد کرد.»وی تصریح کرد: عربستان سعودی اجازه نخواهد داد تا ناآرامی‌های به وجود آمده در منطقه به بی‌ثباتی نظام‌های پادشاهی عربی‌کشورهای حوزه خلیج‌فارس، اردن و مراکش بینجامد.
مقامات عربستان سعودی در تلاش هستند تا در حکومت یمن یک جابه‌جایی هدفمند قدرت رخ دهد و علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور این کشور، با احترام از یمن خارج شود؛ اتفاقی که با وجود سال‌ها همکاری قوی رئیس‌جمهور مصر با آمریکا درباره حسنی مبارک نیفتاد. ریاض برای کمک به این جابه‌جایی قدرت با حمایت۵کشور دیگرعضو شورای همکاری خلیج‌فارس در حال انجام یک دسته اقدامات دیپلماتیک است. عربستان بنا دارد موضع تغییرناپذیری را در مقابل دولت نوری مالکی در عراق اتخاد کند دولتی که از دیدگاه عربستان تنها عروسکی است که ایران آن را بازی می‌دهد. مقامات عربستانی به دنبال جلوگیری از رشد حزب‌الله و تسلط سیاسی این گروه طرفدار ایران بر لبنان هستند. با توجه به ناآرامی‌های گسترده در سوریه، عربستان تلاش خواهد کرد باعث شود انتقال احتمالی قدرت به دولت بعد از بشار اسد تا جایی که ممکن است مسالمت‌آمیز و از نفوذ ایران به دور باشد.

خرابکاری پنهانی در ایران

اگرچه نواف عبید بخشی از سناریوی ضد ایرانی آل‌سعود را فاش کرد اما یک روزنامه آمریکایی‌عنوان کرد که ریاض در تلاش جهت تفرقه‌افکنی در شهرهای جنوبی ایران و سرمایه‌گذاری در عملیات خرابکارانه است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، روزنامه نیویورک‌پست در خبری نوشت که ریاض سعی در ایجاد ناآرامی در یکی از شهرهای جنوبی ایران (اهواز) داشت. به نوشته این پایگاه خبری، در یکی از شهرهای جنوبی ایران سعودی‌ها با صرف هزینه‌های زیاد سعی در ایجاد تفرقه با حربه اختلاف بین شیعه و سنی دارند. «نیویورک‌پست» سپس نوشت: عربستان سعودی و متحدانش برای مقابله با ایران در پی باز کردن جبهه‌ای مخفی با انجام اقدامات خرابکارانه پنهانی و به‌اصطلاح «Proxy War» هستند