- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

میلیونها لیتر سهمیه بنزینی که به حساب مردم نمی آید

عسلویه نیوز“موضوع مهمتری که راننده گان در هنگام استفاده از کارتشان برای دریافت بنزین می بایست به آن توجه جدی داشته باشند ، یاداشت کردن مقدار باقی مانده و مقدار مصرف شده بنزین می باشد که در صورت استمرار این کار بسیاری متوجه خواهند شد مقدار باقی مانده از شارژ بنزین در زمان بعدی استفاده از کارت کمی پایین تر از مقدار یادداشت شده است! و در واقع مقداری دیگر از سهمیه بنزینشان بی هیچ دلیل منطقی از حساب کارتشان کسر شده است .

به هنگام استفاده از سهمیه بنزین حدود یک لیتر از سهمیه عملا قابل استفاده نیست و عملا ۵۹ یا ۵۸٫۵ لیتر امکان استفاده وجود دارد . جالب این است که این یک لیتر به حساب سهمیه بعدی نیز منتقل نمی شود. نکته دیگر این است که بعد از ۵۴ لیتر به تدریج سرعت سوخت گیری کم می شود واز لیتر ۵۵ و ۵۶ سرعت به حدی کم می شود که راننده احساس می کند سوخت گیری قطع شده و دیگر امکان تداوم ندارد. براین اساس، راننده ها حدود یک تا ۳ لیتر از سهمیه را با مشکل استفاده می کنند و روی مانیتور پمپ بنزین نیز از ۶۰ لیتر حدود ۵۸ تا ۵۸٫۵ لیتر قابل استفاده است.

دولت بعد از تصویب مجلس برای سهمیه بندی بنزین در نیمه اول سال ۸۷ با عرضه کارتهای سوخت از اول خرداد عملا سهمیه بندی بنزین را آغاز کرد و یادمان نرفته که یکی از دلایل اصلی سهمیه بندی بنزین خروج بیش از چند میلیارد دلار از بودجه کشور برای خرید بنزین و ارائه قیمت پایین تر آن در بازار بود و در این میان با توجه به اینکه قیمت سوخت در کشورهای همسایه بسیار بالاتر از ایران بود قاچاق سوخت از ایران به مقصد این کشورها صورت می گرفت و البته بعد از سهمیه بندی بنزین و در ادامه مواد سوختی دیگر عملا قاچاق بنزین و دیگر مواد سوختی در سطح کلان از بین رفت و اگر قاچاقی هم وجود داشت توسط خرده فروشهای مرزی صورت می گرفت و شاید همین الان هم صورت بپذیرد .

مطلب بسیار مهمی که در حال اتفاق افتادن است و تقریبا از دید بسیاری از رسانه ها مغفول مانده و هنوز کسی به آن نپرداخته پایمال شدن حقوق مردم در سهمیه بنزینی می باشد که توسط دولت و ستاد حمل و نقل و سوخت کشور به کارتهای سوختشان هر ماهه شارژ می گردد اما تمام این میزان را دریافت نمی کنند و هر بار حدود یک لیتر هدر می رود.

سهمیه ۵۹ لیتری بجای ۶۰ لیتر

[1]

حقیقت این است که سهمیه بنزین هر ماهه ۶۰ لیتر اعلام می شود اما مردم عملا کمی کمتر از ۵۹ لیتر بنزین را می توانند از جایگاههای بنزین دریافت کنند !. علت این است که کارتهای شارژ نمی توانند صفر شوند اما سوال این است چرا این مقدار به کارت بعدی انتقال پیدا نمی کند که فقط برای یک بار در کارت کسر شود و یا اینکه اگر اجباری برای این کارهست چرا دولت معادل همان مقداری که در کارت سوخت می بایست باقی بماند به مقدار سوخت شارژ شده اضافه نمی کند که حقی از مردم از بین نرود.

البته یک لیتر از ۶۰ لیتر شاید برای هر فرد صاحب خودرو چیزی نباشد اما اگر ما یک حساب سرانگشتی از تعداد خودروها و سهمیه آنها داشته باشیم متوجه می شویم چه مقداری از حقوق مردم به آنها داده نمی شود . یعنی حدود ۸ تا ۱۰ میلیون لیتر هر ماهه هدر می رود.

روشهای مختلف کسر شارژ بنزین از کارتهای سوخت

موضوع مهمتری که راننده گان در هنگام استفاده  از کارتشان برای دریافت بنزین می بایست  به آن توجه جدی داشته باشند ،  یاداشت کردن مقدار باقی مانده و مقدار مصرف شده  بنزین می باشد که در صورت استمرار این کار بسیاری متوجه خواهند شد مقدار باقی مانده از شارژ بنزین در زمان بعدی استفاده از کارت کمی پایین تر از مقدار یادداشت شده است!  و در واقع مقداری دیگر از سهمیه بنزینشان بی هیچ دلیل منطقی  از حساب کارتشان کسر شده است .

این مورد را بسیاری اصلا متوجه نمی شوند و اگر هم کسی متوجه شود دو حالت دارد یا اینکه فکر می کند شاید اشتباه از طرف خودش باشد! یا در صورت یقین به اینکه مقداری از سهمیه بنزینش بناحق کسر شده ،  بی خیال از پیگیری آن به خاطر اینکه هم مقدارش به ظاهر کم است و هم اینکه امیدی به پاسخگویی مسئولین ندارد از کنار آن عبور می کند!.

چیزی که در این اتقاف ما می بینیم ، در واقع مردم همواره چیزی کمتر از سهمیه ای که بر اساس قانون می بایست در اختیار آنها قرار بگیرد در اختیارشان قرار می گیرد و این مورد یکی از همان مقوله های پیگیری مطالبات مردمی بر اساس آرمان عدالتخواهی می باشد که رهبر معظم انقلاب بدان در سخنرانی های مختلف پرداخته است.

لازم بذکر است ایران دارای مردمی بسیار نجیب و صبور می باشد مردمی که عاشقانه و مخلصانه برای حفظ اصول و ارزشهای انقلاب حاضر به فداکاری هستند و خدمتگذاری به این مردم برای هرکسی موجب افتخار می باشد و مسئولینی که خدای ناکرده در این خدمتگذاری کوتاهی می کنند و یا از اجحاف در حق مردم به سادگی عبور می کنند نه تنها نمی توانند از لحاظ فرهنگی و اعتقادی بردی در جامعه داشته باشند بلکه در فردای روز جزا می بایست جوابگوی حق الناسهایی باشند که برگردن دارند .