- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

توسعه کمی بدون توسعه کیفی در دانشگاه پیام نور بوشهر نتیجه نمی دهد

با گذشت بیش از ۶ سال از پذیرش دانشجو در رشته مهندسی کشاورزی دانشگاه پیام نور بوشهر و توسعه شتابان تعداد گرایش ها، کیفیت آموزشی و امکانات این رشته تغییری نکرده است.

به گزارش دانشجو نیوز، سال ۸۶ اولین ورودی های این رشته در گرایشهای اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی-محیط زیست وارد دانشگاه پیام نور بوشهر شدند.

شاید کمتر کسی فکر می کرد در عرض ۵ سال ۸ گرایش دیگر در این دانشگاه به رشته مهندسی کشاورزی افزوده شود اما سوالی که ذهن بنده و تمام دانشجویان این رشته را مشغول خود کرده این است که آیا مسئولین محترم دانشگاه پیام نور کشور به نیاز استان به نیروهای متخصص در این رشته و همچنین امکانات لازم این دانشگاه توجه داشته اند؟

چگونه می شود دانشگاه پیام نور بوشهر در ۱۰ رشته؛ آن هم در رشته ای که بیشترین واحدهای عملی را دارد به راحتی هرچه تمام تر دانشجو بپذیرد؟ در حالیکه هنوز دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر به دلیل هزینه های سنگین رشته کشاورزی جرأت پذیرش دانشجو در این رشته را به خود نداده و درخواستهای دانشگاه خلیج فارس نیز با این همه امکانات جهت افزایش رشته های مقطع کارشناسی این رشته تا کنون بی نتیجه مانده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانشکده فنی مهندسی [1]      دانشکده علوم انسانی [2]      سردر دانشگاه [3]

ده رشته مختلف که هر کدام دریایی از واحدهای عملی کاملا متفاوت دارند. علوم کشاورزی، علوم دامی، صنایع غذایی، محیط زیست، آبادانی روستاها، ترویج و آموزش کشاورزی، آب و خاک، مکانیزاسیون کشاورزی، تکثیر و پرورش آبزیان و اقتصاد کشاورزی…

سوال اینجاست که آیا حداقل ها برای این دانشجویان رعایت شده است؟ برای رشته ای با بیش از ۷۰۰ دانشجو آیا یک آزمایشگاه با گنجایش ۱۵ نفر کفاف می کند؟ رشته ای که با تعدد گرایشهای آن که نیاز به حداقل ۸ آزمایشگاه با کاربری متفاوت، هر باریوم گیاهی، کارگاه های مختلف و زمین زراعی کشاورزی و گلخانه دارد آیا باید بعد از مدت ۶ سال از راه اندازی آن، در وضعیت اولیه خود باشد. رشته ای که حتی در مرکز استان با ۱۰ گرایش حداقل یک هیئت علمی ثابت را به خود ندیده در حالی که در دیگر واحدهای دانشگاه پیام نور استان با تعداد به مراتب کمتر رشته ها هیئت علمی این رشته موجود است.

سیستم دانشگاه پیام نور کشور مرکز محور است و رشته ها را بدون مشورت با مسئولین مراکز و واحدها بر دانشگاه ها تحمیل می کنند اما آیا رواست به صرف اینکه یک رشته بصورت اجباری بر یک دانشگاه تحمیل شده را به حال خود وا داشت؟ آیا صرف مدرک دادن برای دانشجویان کفاف می کند؟

از سال ۱۳۸۸ و پس از افتتاح اولین و آخرین آزمایشگاه کشاورزی نزدیک به ۸ گرایش به رشته مهندسی کشاورزی اضافه گردیده ولی تا کنون پیشرفت چشمگیری در ارتقاء امکانات برای برگزاری حداقل بیش از ۱۳۰ عنوان درس عملی میدانی و آزمایشگاهی دیده نشده است. این در حالی است که دیگر واحدهای دانشگاه پیام نور استان با داشتن تعداد به مراتب کمتر دانشجو و رشته در مقایسه با مرکز بوشهر از امکانات به نسبت مناسب تری برخوردارند.

علی ایحال زحمات دکتر احمدی ریاست استان و دکتر امینی نژاد ریاست مرکز بوشهر در حمایت های بی دریغشان از برگزاری بازدیدهای علمی ، کارگاه های آموزشی و نمایشگاه های برگزار شده توسط دانشجویان رشته مهندسی کشاورزی  را نمی توان نادیده گرفت و از پیگیری های مستمر آنها برای ارتقای جایگاه و امکانات این رشته از سازمان مرکزی، تشکر می کنیم.

اما باید قبول کرد نیاز اولیه دانشجویان ارتقاء سطح کیفی آموزشی، داشتن حداقل یک هیئت علمی ثابت، داشتن یک زمین زراعی و… می باشد و تا وقتی این امور در اولویت قرار نگیرند نمی توان نتیجه قابل قبولی را برای  دانشجویان در نظر گرفت.

امیدواریم با توجه خاص رؤسای محترم دانشگاه پیام نور استان و مرکز بوشهر که خوشبختانه از نیروهای بومی و دلسوز استان هستند شاهد پیشرفت کیفی در تمامی رشته های دایر در دانشگاه پیام نور مرکز بوشهر علی الخصوص رشته بزرگ مهندسی کشاورزی باشیم.

نگارنده: محمود روشن (دانشجوی مهندسی علوم کشاورزی دانشگاه پیام نور بوشهر)