- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

پلاک گذاری چند قطعه لاکپشت در پارک دریایی نایبند

رییس اداره حفاظت محیط زیست پارک ملی دریایی نایبند استان بوشهر گفت: چند قطعه لاکپشت دریایی در سواحل این پارک پلاک گذاری و رهاسازی شدند.لاکپشت [1]

به گزارش”عسلویه نیوز” روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استا ن بوشهر، روز یکشنه به نقل از مصطفی موذنی افزود: نایبند به عنوان نخستین پارک ملی دریایی ایران بواسطه در بر داشتن زیستگاه های دریایی مناسب مانند اجتماعات مرجانی و بستر های علف های دریایی مکانی مناسب برای تغذیه لاکپشت های دریایی ایت.

وی اضافه کرد: وجود سواحل ماسه ای بکر در مجاورت محل تغذیه، نایبند را تبدیل به یکی از نقاط مهم ساحلی برای تخم گذاری و لانه گزینی این موجودات در معرض خطر انقراض کرده است.

موذنی ادامه داد: تاکنون تخم گذاری سه گونه لاکپشت دریایی سبز، نوک عقابی و زیتونی در سواحل پارک ملی دریایی نایبند ثبت شده است که یک گونه بیشتر از لاکپشت های دیگر سواحل استان بوشهر را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به این که لاکپشت های دریایی از سواحل منطقه نایبند و عسلویه برای تغذیه و تولید مثل استفاده می کنند اظهارکرد: در سال های اخیر با توجه به توسعه صنعتی در منطقه عسلویه و احداث آبگیر های صنعتی در منطقه، این موجودات منحصر به فرد با خطر انقراض مواجه شده اند.

رییس محیط زیست نای بند ادامه داد: این واحد با همکاری واحد های صنعتی اقدام به نجات لاک پشت ها از آبگیر ها کرده و پس از پلاک گذاری و بیومتری، آنها را در مکانی دور از آبگیر های مجتمع های صنعتی رها سازی می کند.

پارک ملی دریایی نای بند با مساحت ۴۹ هزار و ۸۱۵ هکتار در دو استان بوشهر (بخش عسلویه شهرستان کنگان) و هرمزگان (شهرستان پارسیان بخش کوشکنار) قرار دارد.

مجموعه پارک ملی دریایی زیر نظر اداره کل محیط زیست شهرستان کنگان استد که حدود ۲۷ هزار هکتار این منطقه دریایی و بقیه خشکی است.

بخش شمال غربی پارک دریایی نای بند محدود به شهر ˈبیدخونˈ و تاسیسات عسلویه است و بخش شرقی آن در قسمت خشکی ˈکوشکنارˈ و در قسمت خشکی–آبی جنوب بندر ˈتِبن است.