- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

اختتامیه جشنواره شعر پلاک عاشقی برگزار شد/معرفی ۲۵ اثر برتر

“عسلویه نیوز” مراسم اختتامیه جشنواره شعر پلاک عاشقی در عسلویه برگزار شد و ۲۵ اثر برتر معرفی شدند.شعر انقلاب [1]

به گزارش “عسلویه نیوز” مراسم اختتامیه چهارمین گردهمایی ایثارگران منطقه ویژه پارس و جشنواره شعر دفاع مقدس با حضور مدیران، کارکنان و ایثارگران منطقه ویژه پارس و جمعی از خانواده شهدا و هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره شعر پلاک عاشقی در مرکز همایش‌های خلیج فارس برگزار شد.

مسئول روابط عمومی پارس جنوبی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: گسترش فرهنگ اصیل اسلامی در جامعه امری لازم است و همه باید در این مسیر اهتمام ورزیم.

حسین قربانی افزود: این جشنواره با کیفیت مطلوبی برگزار شد و نسبت به دوره‌های گذشته شاهد استقبال بیشتر مردم و مسئولان بودیم.

وی اضافه کرد: سومین جشنواره شعر پلاک عاشقی پس از اعلام فراخوان با استقبال بیش از ۴۰۰ شاعر استانی همراه بود که پس از انجام فعالیت‌های داوری آثار از سوی هیئت داوران ۲۵ اثر به عنوان اثر برتر معرفی و از برگزیدگان دو بخش آزاد و شاغلان در شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه پارس در این مراسم با اهدای لوح و هدایایی تجلیل به‌عمل آمد.

در این مراسم که خیل عظیمی از ایثارگران و خانواده‌های معظم شاهد نیز حضور داشتند، گروه تواشیح قمربنی هاشم(ع) متشکل از تعدادی از جانبازان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس به اجرای برنامه پرداختند.

بیان خاطرات تلخ و شیرین هشت سال دفاع مقدس توسط فرماندهان و رزمندگان از دیگر برنامه‌های جذاب و مخاطب‌پسند این گردهمایی عظیم بود که فضای خاصی را در مرکز همایش‌های خلیج فارس به‌وجود آورده بود.

پخش کلیپ آزادسازی خرمشهر، اجرای نماهنگ زنده ((وطنم )) توسط هنرمندان نمایش استان، سخنرانی مدیرکل بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس نیز از دیگر برنامه‌های اجراشده در این گردهمایی بود.

اختتامیه سومین جشنواره شعر استانی دفاع مقدس (پلاک عاشقی) و تجلیل از برگزیدگان این جشنواره نیز از برنامه‌های اجرا شده در این گردهمایی بود.

همچنین در این مراسم، بیانیه هیئت داوران جشنواره نیز قرائت شد.

هیئت داوران سومین جشنواره شعر استانی دفاع مقدس (پلاک عاشقی) در بیانیه پایانی خود آورده است: از حمایت‌های بی‌دریغ سازمان منطقه ویژه پارس از فعالیت‌های فرهنگی به ویژه هنر و ادبیات دفاع مقدس که سعی در پاسخگویی به نیاز جامعه کنونی و آیندگان را دارد، تقدیر و تشکر به‌عمل می‌آوریم.

در بخش دیگر این بیانیه آمده است: بی‌گمان نبرد و مقاومت در راه دین و وطن، از افتخارات هر ملتی است و درود خدا بر مردانی که به این پاک‌ترین مردان روزگار، اقتدا کرده و تداوم حیاتشان را مدیون مظلومیت‌ها، رنج‌ها، شب بیداری‌ها و جانبازی‌ها و مرارت بی شمار اسارت‌ها می‌دانند.

در این بیانیه تصریح شده است: لازم می‌دانیم که ضمن احترام به همه جریانات شعری، علائق و سلایق، مواردی را از دل نگرانی و امیدواری‌های خویش برای وصول به اهداف نهایی این جشنواره اعلام داریم.

نخست اینکه روایت تصویری از حماسه دفاع مقدس، گذشته از ضرورت درک عمیق معانی و آرمان‌های مقدس، تسلط روزافزون بر شیوه‌ها و تکنیک‌های مختلف بیانی را الزام می‌کند، تقدس و پیچیدگی دفاع مقدس که موفقیت در این عرصه شگفت، در گرو تکاپوی اندیشه‌های بلند خواهد بود.

دوم اینکه پرداختن به یکی از دو وجه بیرونی و درونی بدون درنظر گرفتن دیگری، راوی تمامی فعل و انفعالات جبهه‌ها نخواهد بود، براین اساس هیئت داوران به شاعران جوان توصیه می‌کند که جستجوی معانی اصیل و رایج ایام نبرد را در کنار کشف شیوه‌های بیانی متناسب، فرصتی مغتنم بدانند.

سوم اینکه هر قالب بیانی، امکانات و محدودیت‌هایی را دربر دارد؛ بر هنرمند است که متناسب با احوال و اقتضائات زمانه، در کنار پیش چشم داشتن آثار گذشتگان همواره شیوه‌های تازه را نیز تجربه کنند.