- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

گاف اوباما درباره اردوگاه های نازی و خشم لهستان: اوباما عذرخواهی کند

در مراسم اعطای نشان اوباما در سخنانی به اشتباه به جای کاربرد کلمه ” اردوگاه های نازی ” از عبارت ” اردوگاه های مرگ لهستان” استفاده کرد که این مساله سبب خشم و رنجش دولت لهستان شده است.

اظهارات اوباما در مراسم اعطای نشان آزادی به یان کارسکی رهبر جنبش مقاومت لهستان در زمان جنگ دوم جهانی درباره اردوگاه های نازی ها در لهستان ، جنحال ساز شد.

به گزارش عصر ایران [1] اوباما روز سه شنبه در مراسم اعطای نشان آزادی ( عالی ترین نشان دولتی غیر نظامی آمریکا ) به چند نفر برگزیده در کاخ سفید برگزار شد و اوباما مدال آزادی را به نیابت از کارسکی به آدام دانیل راتفلد وزیر خارجه اسبق لهستان داد. کارسکی که بعدها استاد تاریخ دانشگاه جورج تاون آمریکا نیز شد در سال ۲۰۰۰ و در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

در مراسم اعطای نشان اوباما در سخنانی به اشتباه به جای کاربرد کلمه ” اردوگاه های نازی ” از عبارت ” اردوگاه های مرگ لهستان” استفاده کرد که این مساله سبب خشم و رنجش دولت لهستان شده است.

دونالد تاسک نخست وزیر لهستان روز گذشته با اشاره به اظهارات اوباما و ابراز تاسف سخنگوی کاخ سفید از اینکه اوباما مرتکب اشتباه لفظی شده ، اعلام کرد که این کافی نیست و رییس جمهوری آمریکا باید رسما از مردم لهستان عذرخواهی کند.

گفتنی است اردوگاه های کار اجباری نازی ها در لهستان از مخوف ترین اردوگاه ها بودند که بسیاری از یهودیان دستگیر شده در آنجا مورد شکنجه و آزار قرار گرفته و کشته می شدند .

یکی از معروف ترین این اردوگاه ها اردوگاه ” آشویتس ” بود که به دست کارگران لهستانی ساخته شده ، اما لهستانی ها از اینکه این اردوگاه ها در دنیا با نام “اردوگاه های مرگ لهستان ” شناخته شوند ، بسیار حساس بوده و در قبال این مساله واکنش نشان می دهند.

در  مراسم اعطای نشان آزادی امسال اشخاصی چون  باب دیلن خواننده سبک فولک،  تونی موریسون ، نویسنده و برنده جایزه نوبل و همچنین  مادلین آلبرایت  وزیر  امور خارجه اسبق آمریکا از دست اوباما مدال آزادی دریافت کردند.