- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

صندوق توسعه ملی ؛ اندک اندک جمع گردد وانگهی بر باد رود؟

عصرایران – ابتدا این خبر را از “ایلنا” بخوانید: موسی الرضا ثروتی،نماینده مجلس نهم، از برداشت پنج میلیارد دلاری دولت از منابع صندوق توسعه ملی خبر داد که این امر بر خلاف اساسنامه صندوق است و گفت: متأسفانه خبردار شده‌ایم که دولت طی روز‌های گذشته حدود پنج میلیارد دلار بر خلاف قانون از محل این صندوق برداشت کرده است.

این خبر هنگامی معنا دار می شود که بدانیم اخیراً رئیس جمهور رئیس صندوق توسعه ملی ( محل تجمیع ذخایر ارزی و پس انداز ملی) را تغییر داده و با کنار گذاشتن رحیم قربانی ، محمدرضا فرزین را به جای وی برگزیده است.
پیش از این ، گفته می شد که رحیم قربانی در برابر فشارهای دولت مبنی بر برداشت از این صندوق ، مقاومت می کرده است.

اما فرزین که در سمت دبیری ستاد هدفمندی یارانه‌ها همکاری نزدیکی با دولت داشته ، در این مدت ثابت کرده است فردی نیست که در برابر حکم مافوقی به نام رئیس جمهور ” ان قلت” بیاورد و مقاومت کند.

هم از این روست که این سوالات پیش می آید که آیا برکناری قربانی و جایگزینی فرزین در جایی که ذخیره ارزی مملکت در آن متمرکز است ، علتی جز این داشته که رئیس دولت بتواند با دستانی باز ، از این صندوق برداشت کند؟ و نیز ماجرای برداشت اخیر ۵ میلیارد دلاری چیست؟

وضعیت هنگامی نگران کننده می شود که به یاد بیاوریم از زمان اجرای طرح هدفمندی ، دولت از طرق مختلف مانند پیش فروش سکه ، تفاوت قیمت ارز ، فروش ساختمان های اداری ، برداشت شبانه از حساب بانک ها و … کوشیده است به هر نحو ممکن پول یارانه سر برج را “جور” کند و اینک ، بیم آن می رود که این روند در شرایط جدید به صندوق توسعه ملی هم سرایت بکند و دار و ندار ملت ، در سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ، صرف چیزهایی شود که نباید!

منابع خبری اعلام کرده اند که این صندوق ، ۳۵ میلیارد دلار موجودی دارد. حتی بخش اندکی از این رقم نیز می تواند در صورتی که بدون نظارت سختگیرانه خرج شود ، در سرنوشت انتخابات موثر باشد. این ، البته اتهام نیست بلکه صرفاً یک نگرانی است که با توجه به شرایط موجود ، باید از سوی نهادهای نظارتی و مشخصاً قوه قضاییه جدی گرفته شود.

موجودی صندوق توسعه ملی ، ذخیره روز مبادای ملت ایران است و روا نیست که اندک اندک جمع شود و ناگهان بر باد رود.