- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

غالب قندیل: آمریکا مسئول اصلی جنایت کشتار الحوله سوریه است

تحلیلگر لبنانی با بیان اینکه فرقی نمی‌کند چه کسی مجری کشتار فجیع الحوله سوریه است، تاکید کرد که مسئول آن آمریکاست زیرا چند هفته پیش یک دستگاه اطلاعاتی اروپایی از فاجعه جدیدی در سوریه خبر داده بود.

خبرگزاری فارس: غالب قندیل: آمریکا مسئول  اصلی جنایت کشتار الحوله سوریه است

به گزارش فارس، غالب قندیل در گفت‌وگویی با شبکه الدنیا سوریه، به تحلیل اوضاع کنونی سوریه پرداخت و اطلاعات نادری در اختیار بینندگان سوری قرار داد.

غالب قندیل فاش کرد که چند هفته پیش یک دستگاه اطلاعاتی اروپایی به دستگاه اطلاعاتی لبنان اعلام کرد که قرار است فاجعه بزرگی در سوریه رخ بدهد که موج بزرگی در صحنه بین‌المللی ایجاد خواهد کرد.

قندیل ادامه داد: زمانیکه این خبر به سران سوریه رسید، مسئولان گمان کردند که قرار است انفجار بزرگ جدیدی رخ بدهد یا اینکه حملات شدیدی از سوی گروه‌های مسلح صورت بگیرد برای همین تمام تلاش خود را کردند تا مانع چنین اتفاقی بشوند اما سرانجام کشتار الحوله رخ داد و مسئولان دانستند که این کشتار همان فاجعه بود.

این تحلیلگر لبنانی تاکید کرد: فرقی نمی‌کند چه کسی مجری کشتار الحوله باشد، چه گروه‌های تکفیری چه گروه‌های مسلح چه و چه و چه، هیچ فرقی نمی‌کند، مهم این است که مسئولیت اصلی این کشتار بر عهده آمریکاست.

غالب قندیل همچنین فاش کرد که حدود ۵ تا ۶ ماه گذشته دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا به سران این کشور اعلام کردند که به هیچ وجه نمی‌توان موضع سرسختانه روسیه و چین را تغییر داد مگر از طریق ایجاد حوادث خونین در سوریه.

قندیل افزود: تلاششان این است که با ایجاد چنین حوادثی، از لحاظ روانی روسیه و چین را وادار به تغییر موضع خود کنند اما آنچه روشن است این است که روز چهارشنبه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بیانیه‌ای صادر کرد و گفت موضع روسیه در قبال سوریه بر اساس منطقی درست استوار است و تغییر نمی‌کند.

قندیل همچنین به چین و روسیه نیز اشاره کرد و تاکید کرد:‌ روسیه و چین می‌دانند که منافع راهبردی آنان از طریق سوریه باثبات و قوی تامین می‌شود و می‌دانند زمانیکه آمریکا در سال ۲۰۰۳ به عراق حمله کرد و نیم میلیون نیرو در مرز سوریه داشت، کالین پاول (وزیر خارجه وقت)‌را به سوریه فرستاد و بشار اسد تنها کسی بود که در مقابل آمریکا ایستاد و تمام شروط آنان را رد کرد و روسیه و چین می‌دانند که توازنات جدید منطقه فقط از طریق ثبات سوریه امکان‌پذیر است.

این تحلیلگر سوری تاکید کرد: پوتین با قدرت وارد صحنه شده است. بی‌شک پوتین در دوره آینده وارد جنگی سخت با ناتو وارد خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه که سوال کرد این جنگ رسانه‌ای است یا نظامی یا سیاسی تاکید کرد: نه نظامی نیست. کشمکشی درباره سپر موشکی می‌بینید از همین نوع است.

قندیل افزود: روسیه از زمانیکه مقاومت دولت و مردم سوریه را دید تصمیم گرفت که بشدت در کنار آن بایستد.

قندیل با اشاره به کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه اعلام کرد که وی را آنگونه که شایسته است بی‌طرف نمی‌داند. دولت سوریه به تعهدات خود درباره طرح عنان عمل کرد اما گروه‌های مسلح، گروه‌های مخالف و حامیان آنان چه کردند؟ هنوز سلاح ارسال می‌کنند؟ جریان المستقبل سوریه به ریاست سعد الحریری چه می‌کند؟ دیگر در این صورت چه چیزی از طرح عنان باقی مانده است؟

قندیل انتقاد از عنان را ادامه داد و گفت: کوفی عنان باید به شورای امنیت اعلام کند که گروه‌های مسلح از مرز لبنان وارد سوریه می‌شوند و سلاح نیز از مرز این کشور به سوریه قاچاق می‌شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به موضع سوریه در حمایت از مقاوم اشاره کرد و با اشاره به جنگ ۳۳ روزه اعلام کرد: در این جنگ سوریه یکی از طرف‌های درگیری بود. سران سوریه تصمیم گرفتند که در یکی از سه حالت زیر عملا وارد جنگ با رژیم صهیونیستی شوند: ۱- اگر دشمن به سوی جولان حرکت کرد. ۲- اگر دمشق به سوی بقاع شمالی حرکت کرد چون این امر دمشق را تهدید می‌کرد و سران سوریه بیانیه‌ای دادند و دشمن را از چنین کاری بر حذر داشتند و ۳- اگر سران مقاومت لبنان از سران سوریه درخواست کمک می‌کردند.