- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

بیانیه ائتلاف جامعه کارگران استان بوشهر

بسمه تعالی

                                     انتخابات مظهر اعلای حماسه سیاسی است .    ( مقام معظم رهبری)

همشهریان گرامی ، هم استانی های محترم  شهرهاو روستا های استان زرخیز بوشهر

 با سلام و درودبر دلیر مردان و شیر زنان

اینک که در برهه ی حساس از حیات اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار گرفته و با توجه به در پیش بودن انتخاباتی سرنوشت ساز و بزرگ ” برخود لازم دانستیم بعنوان فرزندان کوچک این شهر و جمعی از دلسوزانی که در سر سودای سربلندی و آبادانی این دیار را می پرورانند ، نکاتی چند را با شما در میان گذاریم  .                                                                                                  
شوراهای اسلامی شهر و روستا ، بواقع یکی از والاترین و بالاترین مظاهر مردم سالاری دینی در کشور ماست. این مهم با اهتمام بزرگان انقلاب کبیر اسلامی و در راس انها امام خمینی (ره)  در متن قانون اساسی و بعنوان یکی از حقوق اساسی مردم مورد تاکید و تصویب همگان قرار گرفته و امروز در قامت میثاق ملی همه ایرانیان مورد قبول و تایید و تاکید همه آحاد ملت ایران قرار دارد .                                                   .
از طرفی برگزاری منظم و هماهنگ انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور همواره با مشکلات و مسائلی مواجه بود تا سرانجام اولین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۱۴ سال پیش، برگزار و از آن زمان کمابیش با روند و فرآیندی منظم اجرا و برگزار گردیده است.                
اتفاقی بزرگ و مبارک که جلوه ی بی بدیل مردم سالاری دینی و تحقق عینی آیه شریفه “و امرهم شوری بینهم “بوده و هست                                                                                                                                                    
اما این اتفاق بزرگ به مانند هر اقدام دیگر بشری در راه تکوین و بلوغ خود دستخوش فراز و نشیب ها و نقاط ضعف و قوتی بود که لزوم آسیب شناسی آن را در آستانه ی انتخابات چهارمین دوره ی این شوراها به ما گوشزد می کند                                                                                     

به باور ما آسیب های عمده این حوزه عبارتند از:                                                          

سیاست زدگی                                                                                             
شوراهای اسلامی شهر و روستا ، ساحتی مستقل و ماهیتی متفاوت از دیگر مناصب در معرض انتخابات در کشور ما دارد. درست به همین دلیل نیز تبدیل آن به معرکه ای از کشاکش گروه های سیاسی و سهم خواهی های سیاست محورانه درآن ، آسیب بزرگ این عرصه است. تجربه سه دوره انتخابات شوراها در اقصی نقاط کشور مبین آن است که هر جا این عرصه دستخوش تلاطمات سیاسی شده ، از اهداف خود بدور مانده و از کارایی آن به نسبت کاسته شده است و هر جا ماهیتی تخصصی و فارغ از گروه بندی های رایج شده ، توانسته منشاء برکات و مبدأ حرکات پر خیر و برکت برای شهر و شهروندان باشد

تأثیر پذیری از شخصیت های غیر متخصص                                       
از آنجایی که شوراهای اسلامی شهر وروستا ، بعنوان مرجع مهم تصمیم گیری و تصمیم سازی ، در حوزه مدیریت شهری ( که صف اول تعامل کلیه شهروندان با نهادهای حکومتی و مدیریتی است ) ایفاء نقش می کند ، باید از سطح بالای تخصص و تعهد نسبت به شهروندان و شهر برخوردار باشد                                                                                                                                                  به باور ما ، شورای اسلامی شهر ، محلی است برای تصمیمات تخصصی در حوزه مدیریت شهری که البته این تصمیمات برآمده و تجلی دهنده نمایندگان افکار عمومی شهر از اقشار مختلف و اصناف متعدد است . اما با توجه به رشته و رسته کاری و تنها با تکیه بر مشهور بودن، بدون هیچ برنامه و نگاه خاص  در این حوزه پیدا کردن می تواند مضراتی  بیشتر از منافع به دنبال داشته باشد .

عدم نظارت مناسب بر عملکرد شورا                                               
کمیسیون های مختلف شورا و شهرداری  همواره محل مراجعه مردم و اخذ انواع مجوزها و عوارض هاست.عدم ورود فساد به این مقوله و موضوع نیازمند تقوای عقیدتی- سیاسی- اداری مسئولان ، شفافیت قوانین و مقررات و حقوق متقابل شهرداری و شهروندان و نظارت مناسب بر عملکرد کمیسیون های مختلف است .                                                                                                     
شاعبه ی هر کونه فساد در نتیجه سه  امر خطیر است: ۱٫عدم رعایت تقوا ، ۲٫عدم شفافیت و۳٫ عدم نظارت مناسب بر عملکرد کمیسیون های مختلف ، وضعیت آینده  شهرها و مدیریت شهری در شهرهای استان ما نیز در گرو چگونگی و کیفیت  تحقق سه اصل مهم مذکور است.                                         

عدم برنامه محوری در تبلیغات انتخاباتی

عدم ارائه برنامه های راهبردی در راه حل مسائل شهری ، یکی دیگر از آسیب های مهم این حوزه است برنامه هایی که بتواند ضمن شناخت نقاط ضعف و قوت ، فرصتها و تهدیدهای پیش رو را به خوبی تشخیص داده و بر مبنای اتصال درست میان آرمان ها و ارزشها با برنامه های عملیاتی دقیق ، حرکتی نوین را در سطح شهر آغاز کند . پر رنگ شدن مسائل و مباحث حاشیه ای و مجال ارائه این گونه از برنامه ها را از نامزدهای انتخاباتی سلب می کند . چنین فضایی ، سردرگمی روز افزون شهروندان در هنگام اتخاذ تصمیم و نیز عدم تشخیص مناسب رویکرد شورای منتخب را در پی خواهد داشت .

عدم تناسب شعارهای انتخاباتی با شرح وظایف و حدود اختیارات شورا
در بعضی از شعارها و برنامه های تبلیغاتی بعضاً جملاتی به گوش می رسد که انجام و عمل به آن بعضاً از حدود اختیارات استانداران نیز خارج و در حوزه وزرا و ریاست محترم  جمهور قرار می گیرد .  شهروندان محترم باید بدانند حدود اختیارات شورا و نیز وظائف آن چیست و در چارچوب همین وظائف و اختیارات به بررسی برنامه های نامزد های این انتخابات بپردازند . ارائه وعده های بزرگ اما بدون ضمانت اجرایی چیزی جز سرخوردگی اجتماعی وسیع در اثر خیانت به احساسات و اعتقاد مردم به دنبال نخواهد داشت  .                                                                                          

قومیت گرایی در ا نتخاب نمایندگان                                                 
قومیت گرایی در انتخابات شورای شهر ، ضمن اینکه نهاد منتخب مردم است و باید جلوه ای از طبقات مختلف قومی و قبیله ای بدون در نظر گرفتن صلاحیت های تخصصی اجتناب کند . بدون شک این گروه از تعصبات و تعلقات قطعاً به نفع شهر و شهروندان نخواهد بود                                                                                                        

وامدار بودن نمایندگان منتخب شورا به افراد و گروههای مختلف                                    
یکی دیگر از مهمترین آسیب های این حوزه وامدار بودن نمایندگان و منتخبان شورا به افراد و گروه های مختلف است . این آسیب ضمن سلب استقلال رأی تخصصی  اعضاء شورا ، مصوبات و ضوابط مدنظر شورا را به سویی می برد که در آن لزوماً منافع قاطبه شهروندان رعایت نمی گردد. این موضوع در بطن خود ضربه عمیقی را به باور و اعتماد شهروندان وارد ساخته که تا حدودزیادی جبران ناپذیر است  .                                                                                                              

همشهریان گرامی ، شهروندان محترم و هم استانی های بزرگوار
ائتلاف جامعه کارگران استان بوشهر، بعنوان صدای برخاسته جمعی از دلسوزان و متخصصان   خدمتگذاران و نمایندگان و نخبگان اصناف کارگری، با شناخت کامل از آسیب های این حوزه و مطالعه دقیق تاریخچه اقدامات و تحولات شورای اسلامی شهروروستا پای در این عرصه گذاشته است  .                                            
اجتناب از نقاط ضعف ذکر شده و تدوین برنامه های پیرو ، موثر، اجرایی و عملیاتی برای این حوزه از اصول اساسی تشکیل این ائتلاف است   .                                                                         
شهروند مداری و شهروند توانمند ، هدف اصلی ما در تشکیل این ائتلاف و به باور ما راهکارهای اساسی حل مسائل شهری است و در راه دستیابی به شهری زیبا ، پاک ، ایمن ، قانونمند ، شاد ، با نشاط ، دانش پایه و پاسدار ارزش های انقلاب اسلامی و ایران ، مهمترین حلقه ی مفقوده شهروندمداری است .رساندن تمامی نتایج توسعه ی شهری به محرومترین نقاط شهر، مهمترین وظیفه این ائتلاف است . تلاش برای حل مسائل ترافیک ، نابسامانی نماهای شهری ،احیای بافت فرسوده، ساماندهی معابر،آزاد سازی اراضی  شهر و ارتقاء بهداشت برای  همه و محافظت سلامت افراد و پرهیز از فساد در ارکان شورا و شهرداری و ارتقاء خدمات شهری و ارزش دهی به کرامت و منزلت شهروندان مخصوصا قشر موثر و زحمتکش کارگر از اهداف اصلی این ائتلاف است  .                                                                  
افق نگاه ما برای بوشهر ، شهرهاوروستا های  متحد ، منسجم ، سالم و شاداب با اقتصادی مرفه و پر رونق ، با حفظ هویت اسلامی و جایگاهی والا در پهنه و عرصه جمهوری اسلامی ایران است .
امروز آمده ایم بدون هیچ ادعایی تنها تلاش کنیم .
تلاش کنیم اعتماد از دست رفته شما را بازگردانیم .

تلاش کنیم شهری بهتر برای شما بسازیم . تلاش کنیم برای کودکان ، نسل فردا ، نسلی که از امروز با نگاه خود دستان امانتدار ما را می نگرد و تلاش می کنیم بخشی از راه حل مسائل باشیم نه قسمتی از مشکل و تلاش می کنیم در کنار شما باشیم . بدون تردید نگاه مهربان خداوند بزرگترین پشتگرمی ما خواهد بود،اگر لبخند همیشه نجیب و هماره خیرخواه شما ، ره توشه ما باشد .                             
امروز آمده ایم با تکیه بر ذات لایزال الهی و تنها با اتکاء به رأی و نظر شما . دستان ما در دست یکدیگر کارهای بزرگ می کند .                                                                            

” وصبح خواهد شد

                      و به این کاسه آب

                                           آسمان رجعت خواهد کرد

             چنین باد    …”یا مهدی(عج)ادرکنی                             من الا…. توفیق

                                              ائتلاف جامعه کارگران استان بوشهر    ajkab