- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

آمار چاقی در زنان تهرانی

چاقی در خانم های جوانتر با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک همراه است که می‌تواند یکی از دلایل نازایی یا کم‌زایی محسوب شود افزود: نخستین توصیه هر متخصص زنان به هر بیمار مراجعه‌کننده در سنین باروری، کاهش وزن است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، معاون مرکز تحقیقات جراحی های کم‌تهاجمی دانشگاه علوم پزشکی ایران معتقد است که آمار اضافه وزن و چاقی براساس بررسیهای پژوهشی در بین خانمهای شهر تهران از ۲۷ و در برخی مناطق تا ۶۳ درصد متغیر است که این وضعیت از نظر پزشکی و سلامت باید جدی گرفته شود.

دکتر شهلا چایچیان  با بیان اینکه بیشتر این افراد در سنین میانسالی هستند و چاقی در خانم های جوانتر با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک همراه است که می‌تواند یکی از دلایل نازایی یا کم‌زایی محسوب شود افزود: نخستین توصیه هر متخصص زنان به هر بیمار مراجعه‌کننده در سنین باروری، کاهش وزن است.

وی گفت: بر اساس تحقیقات انجام‌شده، امروزه تأثیر چاقی در بروز سرطان‌های زنان از جمله آندومتر (رحم)، تخمدان‌ و پستان ثابت شده و حتی سرطان کولون نیز در این زنان از شیوع بالاتری برخوردار است.

مسئول علمی دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران گفت: بی‌شک با انجام جراحی‌های درمان چاقی به روشهای جدید لاپاروسکوپی، میزان این مشکلات و سرطانها کاهش یافته درحالی که با استفاده از روشهای غیرعلمی و بی‌مورد تحریک تخمک‌گذاری توسط غیر متخصصین ممکن است گاهی در برخی موارد میزان ابتلا به سرطانها افزایش یابد.

وی در خصوص درمان سندروم تخمدان پلی‌کیستیک افزود: درمانهای معمول از جمله استفاده از قرصهای ضدبارداری و در موارد نازایی استفاده از  داروهای تحریک‌کننده تخمک‌گذاری و در مراحل بعد انجام (ART) یا درمانهای نوین ناباروری و در صورت نبود پاسخ مناسب به این درمانها، سوزاندن عمقی تخمدان در چند نقطه از طریق عمل جراحی لاپاروسکوپی مطرح می‌شود. که با این اقدام سطح آندروژن‌های تخمدان (هورمون‌های مردانه) کاهش یافته، مقاومت به انسولین کم شده و در نهایت تخمک‌گذاری تحریک شده و ایجاد می شود.

چایچیان گفت: از دهه ۵۰ میلادی پزشکان به فکر روشهای جدید جراحی برای کاهش سطح جذب لوله‌های گوارش بودند که امروزه در آخرین پیشنهادهای علمی برای این روشها، این اقدامات را به‌عنوان جراحیهای متابولیک و نه‌تنها بازدارنده و پیشگیری‌کننده می‌شناسند .

وی یادآور شد: با توجه به اهمیت این موضوع و سایر مسائل مهم و مبتلا به جامعه همچنین گسترش علم و دانش تخصصی زنان، زایمان و نازایی، دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران، با حضور بیش از ۲۵۰۰ نفر از متخصصان، پژوهشگران، استادان، ماماها و پرستاران کشورمان و ۳۰ میهمان خارجی به همت انجمن متخصصین زنان و زایمان و مامایی ایران و همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران و انجمن علمی مامایی، چهارم تا هفتم مهرماه ۹۲ در مرکز همایشهای رازی برگزار می‌شود.

چایچیان با اعلام اینکه سخنرانان و دستیاران تخصصی زنان و زایمان رایگان ثبت‌نام می‌شوند، گفت: امسال میهمانان خارجی از کشورهای آمریکا، آلمان، انگلستان، هندوستان، مصر، پاکستان، افغانستان،استرالیا، فرانسه و ایتالیا در بخشهای مختلف کنگره حضور خواهند داشت.