- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

تولید گاز و میعانات گازی در فازهای ۴ و ۵ پارس جنوبی افزایش یافت

تولید گاز و میعانات گازی در فازهای ۴ و ۵ پارس جنوبی افزایش یافتپالایش [1]

مسئول پالایش پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی از افزایش تولید گاز و میعانات گازی در فازهای ۴ و ۵ پارس جنوبی خبر داد.

به گزارش ” عسلویه نیوز” زهرا خرمی در بازدید از پالایشگاه سوم اظهار داشت: مجتمع گازی پارس جنوبی با تولید ۴۳ درصد از گاز کشور نقش مهمی در تامین سبد انرژی کشور دارد.

وی از افزایش تولید گاز و میعانات گازی پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی خبر داد.

مسئول پالایش پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی خاطر نشان کرد: در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ تولید گاز و میعانات گازی این پالایشگاه به ترتیب ۸/۷ درصد و ۶/۱ درصد بیش از حالت طراحی بوده است.

خرمی افزود: علاوه بر آن، بررسی‌ها و مقایسه‌های انجام شده پیرامون میزان تولید محصولات مختلف پالایشگاه، میزان مصرف مواد شیمیایی و حامل‌های انرژی در سال ۱۳۹۱ نسبت به سال قبل از آن نشان می‌دهد که تولید گاز و گوگرد پالایشگاه سوم افزایش و مصرف مواد شیمیایی اصلی و حامل‌های انرژی کاهش یافته است.

وی با اشاره به افزایش میزان تولید محصولات پالایشگاه در سال گذشته گفت: میزان تولید گاز صادراتی و گوگرد در سال ۹۱ نسبت به سال پیش از آن به ترتیب یک درصد و چهار درصد افزایش یافته است.

خرمی در ارتباط با موارد کاهش میزان مصرف حامل‌های انرژی و مواد شیمیائی در سال گذشته نیز بیان داشت: در سال ۹۱ میزان مصرف گاز سوختی ۲۰ هزار تن معادل ۲٫۹ درصد، مصرف برق از نیروگاه ۲۱۰ مگاوات ساعت معادل ۱٫۲ درصد و مصرف بخار ۱۶۲ هزار تن معادل ۵٫۲ درصد کاهش یافته است.

مسئول پالایش پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی، ادامه داد: به دلیل عدم تعویض آمین‌های مورد استفاده در پالایشگاه سوم، مصرف آنها کاهشی بیش از ۶۵ درصد نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد، همچنین با توجه به بهینه‌سازی تزریق ضد کف، مصرف آن نسبت به سال قبل از آن، ۶/۲۲ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: به دلیل تغییرات اعمال شده در شرایط عملیاتی واحد احیاء گلایکول و جلوگیری از هدررفت آن، مصرف این ماده شیمیایی نیز کاهش ۵/۶۱ درصد نسبت به سال ۹۰ را نشان می‌دهد. همچنین مصرف سود سوزآور در سال ۹۱ به نسبت سال قبل آن با کاهش ۵/۲۲ درصد روبرو بوده است.