- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

ایجاد نخستین شیمی‌شهر کشور در عسلویه

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، راه‌اندازی شیمی شهرها را یکی از راهکارهای مهم توسعه صنایع تکمیلی خواند و از برنامه‌ریزی برای تشکیل نخستین شیمی شهر کشور در عسلویه خبرداد.

عبدالحسین بیات، با اشاره به راه‌‌اندازی اولین شیمی شهر کشور در عسلویه به خبرنگار شانا [1]، گفت: تعدادی از مجتمع‌های تولیدکننده استایرن در عسلویه گرد هم آمدند و با در اختیار گرفتن زمین در این منطقه، درصدد ساخت پارک استایرن هستند که پیش‌بینی می‌شود مراحل ساخت و راه‌اندازی آن در طول برنامه پنجم انجام شود.

وی تصریح کرد: تشکیل شیمی شهرها به دلیل جذابیت برای سرمایه‌گذاران،‌ افزایش سودآوری، کاهش خطرپذیری و کاهش هزینه‌های ساخت به دلیل زیرساخت‌ها و خدمات مشترک مزیت دارد.

بیات صنایع پایه پتروشیمی را شامل واحدهای بزرگی که محصولات آنها از انجام واکنش‌های شیمیایی روی فرآورده‌های نفت و گاز به دست می‌آید، معرفی کرد و گفت: صنایع تکمیلی، صنایع کوچک و متوسطی هستند که با استفاده از محصولات واحدهای بزرگ، کالاها و محصولات مورد نیاز خانوارها را تولید می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه توسعه صنایع تکمیلی و میان‌دستی یکی از اولویت‌های اصلی امروز صنعت پتروشیمی است، تاکید کرد که یکی از راه‌های تحقق اهداف چشم‌انداز صنعت پتروشیمی توسعه این صنایع در کشور است.

وی ارزش افزوده زیاد، سرعت بالای بازگشت سرمایه و عملیات نصب و راه‌اندازی، حجم بسیار محدود سرویس‌های جانبی و سودآوری بالا را از مزیت‌های توسعه صنایع تکمیلی در کشور اعلام و تصریح کرد: اشتغال‌زایی بالا، نیاز به سرمایه‌گذاری اندک و بازار رو به رشد داخلی، مهم ترین مزیت‌های این گونه صنایع هستند.

بیات درباره الزامات توسعه صنایع تکمیلی و پایین‌دستی پتروشیمی در کشور افزود: مواد اولیه، فناوری، بازار، سرمایه‌، اصلاح قوانین و پشتیبانی‌های هدفمند حاکمیتی، از مهم ترین الزام های برای توسعه صنایع تکمیلی هستند.

وی با تاکید بر اهمیت دستیابی به فناوری‌های نوین در این عرصه گفت: فناوری‌های مورد استفاده در صنعت پتروشیمی عمر کوتاهی دارند؛ از این‌رو باید سعی کنیم با اتکا به دانش متخصصان داخلی، علاوه‌بر خرید دانش یا مشارکت با شرکت‌های پتروشیمی پیشرفته در عرصه تولید دانش و فناوری نیز وارد شویم.