- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

پیام تهدید برای کابینه نامعلوم

بهار: روز تحلیف هرچه نزدیک‌تر می‌شود مخالفت‌ها و سازهای مخالف تندروها بلندتر و شدید‌تر می‌شود. از پیش‌تر معلوم بود که روز تحلیف اعضای کابینه مشخص و معرفی خواهند شد، همین کافی بود تا نگرانی روی کار آمدن اصلاح‌طلبان برای تندرو‌ها جلوتر بیفتد و واکنش‌های آنان را بیشتر عیان کند. برخی که پس از هشت سال چالش با دولت احمدی‌نژاد اعلام کرده بودند قصد تعامل با دولت جدید را دارند حالا امروز مدعی شده‌اند که انتخاب وزیر اصلاح‌طلب به دور از اعتدال است و به آن رای اعتماد نخواهیم داد.

کابینه دولت جایی است که بازگو‌کننده حداقل بخش زیادی از دیدگاه‌ها و گفتمان دولت بر همگان تلقی می‌شود. تنها اندکی پس از اعلام نتایج نهایی یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تک‌تک نامزدهای انتخابات یکی پس از دیگری اعلام همکاری کردند و همچنین مجلسی‌ها که از چالش‌ها و اختلاف‌ها با دولت احمدی‌نژاد جان سالم به در برده بودند، دست همکاری به سوی روحانی دراز کردند. آغاز اعلام همکاری مجلس با دولت منتخب از سوی خود مجلسی‌ها و حتی خیلی پیش‌تر از نتایج نهایی عنوان شده بود ولی واکنش اصولگرایان و رسانه‌های تندرو به حامیان روحانی در انتخابات باعث شد تا افق‌های تعامل مجلس با دولت هنوز بر سر کار نیامده قبل از آن‌که شروع شود، افول کند.

حمایت گسترده اصلاح‌طلبان و طرفداران این گفتمان همچنین اعتدالگرایان و طیف‌های محدودی اصولگرا از روحانی باعث آن شد تا انتخابات ریاست‌جمهوری به یک حماسه بزرگ ملی و سیاسی مبدل شود و یک‌بار دیگر بعد مردمسالاری کشور در عرصه بین‌المللی اثبات شود. اثبات مردمسالاری و حضور پرشور مردم در انتخابات و در راس آن‌ها اعلام همکاری دستگاه‌ها به‌ویژه مجلس و قوه‌قضاییه و همچنین احزاب با دولت تدبیر و امید، نوید ثبات آرامشی را می‌داد که در پی آن رخداد حماسه اقتصادی و رفع مشکلات این حوزه را برخلاف گذشته ممکن و دست‌یافتنی می‌کرد.

پیروزی روحانی در انتخابات با حمایت اصلاح‌طلبان و همچنین پیروزی فهرست این گفتمان در شورای شهر تهران فرض و ادعای احزاب تندرو اصولگرایی مبنی بر این‌که گفتمان دوم خرداد و اصلاح‌طلبی به پایان راه رسیده است را بی‌اثر و هیچ کرد. نمایندگان اصولگرای مجلس و احزاب اصولگرا که در ابتدا تعامل با دولت را وعده داده بودند در گام اول حامیان روحانی در انتخابات را مورد انتقاد قرار دادند تا جایی که یکی از اصولگرایان تندرو اعلام کرد که «اگر روحانی از هاشمی در دولت خود مشورت بگیرد به خیابان‌ها خواهیم رفت.» این ادعا در همان مرحله اول با واکنش بسیاری از اعتدالگرایان روبه‌رو شد؛ آنان معتقد بودند که وقت آزمون و خطا آن هم در این تنگنای اقتصادی گذشته است و حال زمان آن فرارسیده تا دولت با استفاده از نظر بزرگان نظام و افراد مجرب، خود را تا حد ممکن از مشکلات و اشتباهات دور کند؛ کاری که در دوره قبل عملی نشد.

جبهه‌گیری احزاب تندرو با اصلاح‌طلبان به عنوان حامیان روحانی این‌بار سر از مجلس درآورد و خود را در آنجا عیان کرد؛ جایی که تمامی اهالی آن اعتدال روحانی را مورد تحسین قرار داده بودند و این شعار روحانی را برگ برنده او عنوان کردند. تعریف‌های متفاوت و برداشت‌های شخصی از اعتدال توسط بعضی نمایندگان مجلس به جایی رسید که حدادعادل اعتدال را اصولگرایی تعریف کند و به نوعی نبود اصلاحات را به معنای رعایت این اصل برشمرد یا جایی دیگر فاطمه آلیا، نماینده تهران، اعلام کند که «اصلاح‌طلبان به دنبال سهم‌خواهی از روحانی هستند و اعتدال او را می‌خواهند به نفع خود مصادره کنند.» و در ادامه تاکید می‌کند که مجلس به وزرای سهمیه‌ای رای نخواهد داد. ادعای آلیا در حالی مطرح شد که خیلی قبل‌تر از آن خاتمی عنوان کرده بود که اصلاح‌طلبان به دنبال سهم‌خواهی از دولت نیستند و حمایت آنان از روحانی برای حضور پرشور مردم در انتخابات بوده است.

با وجود سخنان رهبر اصلاحات همچنان واکنش اصولگرایان به‌ویژه تندرویان ادامه دارد و هرچه به روز تحلیف ریاست‌جمهوری نزدیک‌تر می‌شویم این رفتار‌ها پیچیده‌تر و شدیدتر می‌شود زیرا روحانی پیش‌تر گفته بود در این روز اعضای کابینه خود را اعلام خواهم کرد. کابینه دولت حالا به بهانه حمایت خاتمی و هاشمی از روحانی و همچنین گمانه‌زنی‌های مختلف به یک سیبل تیراندازی مبدل شده که هر روز مورد نظر و انتقاد مجلسی‌ها قرار گرفته است. یکی از گمانه‌زنی‌های کابینه روحانی که امروز بازار داغی فراهم کرده وزارت علوم و نگاه به چهره‌هایی چون جعفر توفیقی است.

روزنامه کیهان حضور اصلاح‌طلبان در وزارت علوم را عامل ضعف و ناتوانی این وزارتخانه در آینده دانسته و می‌نویسد که «می‌خواهند با تنش‌آفرینی خط علم کشور را کور کنند!» دیگر گمانه‌زنی‌ کابینه روحانی که باعث شده برخی به تکاپو افتند به وزارت اطلاعات و یونسی بازمی‌گردد. بسیاری اشکال انتخاب یونسی را در این می‌بینند که کارنامه خوبی از یونسی در وزارت اطلاعات دوره خاتمی برجای نمانده و نباید این کارنامه مردود را دوباره تکرار کنیم. روزنامه تهران امروز مدعی شده است که انتخاب یونسی برای وزارت اطلاعات صرفا یک تسویه‌حساب هشت‌ساله با اصولگرایان است که اصلاح‌طلبان به دنبال آن هستند و این انتخاب فقط یک عمل سیاسی است. فشارهای نمایندگان مجلس از دید فعالان سیاسی به‌ویژه نمایندگان ادوار سابق ایلام مردود است و آن را دخالت در کار دولت عنوان کرده‌اند.

چندی پیش قنبری، نماینده سابق ایلام، عنوان کرده بود که چرا نمایندگان مجلس به یکباره اینچنین واکنش‌هایی برای انتخاب کابینه دولت از خود نشان داده‌اند و دست به چنین رفتارهایی می‌زنند؟ این رفتار به اعتقاد قنبری چیزی جز دخالت در کار دولت و رفتارهای جناحی و حزبی از سوی مجلسی‌ها نیست. معلوم نیست مجلس‌هایی که دست رفاقت داده‌اند تا کجای راه با دولت همراه می‌مانند؟ آن هم در روزهایی که کمیته تعاملی دولت و مجلس گام‌به‌گام برای تشکیل جلسه عقب‌نشینی می‌کند.

اهالی بهارستان می‌توانند حسن‌نیت خود را روز رای اعتماد به دولت و مردمی که با امید به بهبود شرایط پای صندوق رای آمدند اثبات کنند. «خلق حماسه اقتصادی بدون همکاری قوای سه‌گانه میسر نخواهد بود.» این سخن بسیاری از سران قوا بود که وعده همکاری را به روحانی قول داده بودند.

لغو چندباره نشست کارگروه‌های تعامل مجلس و دولت

جلسات کارگروه‌های هفت‌گانه‌ تعامل مجلس با دولت یازدهم با وجود عضویت ۲۰۰نماینده در آن هنوز برگزار نشده است و جلسه دیروز نیز لغو و به زمان دیگری موکول شد. پیش از این اسماعیل جلیلی، عضو هیات‌رییسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، از عضویت بیش از ۲۰۰ نماینده در کارگروه‌های هفت‌گانه‌ تعامل مجلس و دولت یازدهم خبر داد. این کارگروه‌ها به‌منظور هم‌اندیشی و تبادل نظر بین نمایندگان مجلس و نمایندگانی از سوی روحانی با مسئولیت نوبخت، عضو نمایندگان ادوار مجلس، برای تعامل بین قوه‌مقننه با دولت آینده تشکیل شده‌ بود.

اسماعیل جلیلی چندی پیش اعلام کرد بود که این جلسه قرار است روز چهارشنبه، هفته گذشته ، اولین جلسه تخصصی کارگروه‌های خود را برگزار کند و دستور‌کار آن نیز انتخاب هیات‌رییسه کارگروه‌ها بود. وی همچنین تاکید کرده بود در جلساتی که قرار بود چهارشنبه هفته گذشته تشکیل شود، کارگروه‌ها، برنامه‌ها و پیشنهادها درباره دولت آینده و رویکردهای کلی ارائه شده و درباره آن‌ها بحث و بررسی صورت بگیرد اما این جلسه در زمان تعیین‌شده برگزار نشد و جلیلی با اشاره به لغو برگزاری اولین جلسه کارگروه‌های تخصصی تعامل مجلس و دولت، گفت: اولین جلسه تخصصی کارگروه‌ها به روز یکشنبه(دیروز) منتقل شده است. طبق گفته او، بنا بود دیروز یکشنبه جلسه هفت کارگروه‌ تعامل مجلس و دولت برگزار شود که این امر نیز تحقق نیافت.

جلیلی درباره چرایی عدم برگزاری این نشست گفت: با توجه به برگزاری جلسه علنی مجلس در عصر دیروز و همچنین دیدار نمایندگان با مقام معظم رهبری، برگزاری جلسه کارگروه‌های تعامل دولت و مجلس به زمان دیگری موکول شد. وی البته توضیح نداد که چرا با وجود عضویت ۲۰۰نماینده در این کارگروه‌ها که مدت زمان بسیاری هم از تشکیل آن‌ها می‌گذرد، تاکنون هیچ جلسه‌ای نداشته‌اند؟!