- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

برداشت «به لیمو» در گناوه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناوه از آغاز برداشت گیاه دارویی به لیمو برای نخستین‌بار در گناوه خبر داد.

به گزارش «عسلویه نیوز» به نقل از مهر؛ سید حسن موسوی با اعلام این خبر اظهار داشت: در راستای توسعه گیاهان دارویی، برداشت گیاه دارویی “به لیمو” در سطح یک هکتار مزارع روستای چهار محال درشهرستان گناوه آغاز شد.

وی افزود: این گیاه که بومی امریکای جنوبی بوده به علت خواص دارویی و عطر و طعم مطبوع آن به کشور وارد شده و در مناطق شمالی کشور به صورت محدود کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناوه با اشاره به دیگر نمونه‌های این گیاه، اضافه کرد: گونه‌های بومی این گیاه نیز در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری کشورمان وجود دارد.

وی با اشاره به پیش‌بینی برداشت ۲۵۰ کیلوگرم از این محصول، افزود: برداشت از این گیاه در سه نوبت در سال صورت می‌گیرد که به صورت چیدن برگ‌ها و سرشاخه‌ها است که از هر ۱۰۰ کیلوگرم برگ و شاخه تر آن ۵۱۰ گرم اسانس استخراج می‌شود که در صنایع ساخت عطر و ادکلن کاربرد دارد.

موسوی خاطرنشان ساخت: روش تکثیر این گیاه از دوروش کاشت بذر و بیشتر به صورت ازدیاد بوسیله قلمه چوبی است و این گیاه برای رشد به هوای گرم، نور فراوان و رطوبت بالا نیاز دارد و به سرما حساس است.

وی افزود: برگ‌ها و پیکر رویشی این گیاه حاوی اسانسی است که بوی لیمو می‌دهد و خاصیت درمانی آن برطرف کننده دردهای عصبی، تب بر، مسکن، مقوی معده، ضدتشنج و آرام بخش است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناوه ادامه داد: استفاده از برگ‌های خشک شده این گیاه به عنوان چای سبز فوق العاده آرامش بخش و تسکین دهنده اعصاب است و اسانس آن در صنایع غذایی و در تهیه انواع عطر و ادکلن بسیار