- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

آیت الله آملی لاریجانی:پرونده رئیس جمهور شاکی خصوصی داشت

قاضی باید درباره زمان اعلام احضاریه رئیس جمهور تدبیر می کرد تا خوشحالی مردم مکدر نشود، بحث احضار رئیس جمهور بحثی سیاسی نبود و برخی رسانه ها شیطنت کردند درحالیکه رئیس جمهور شاکی خصوصی داشت، البته مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ نیز شکایتی را داشتند نسبت به عملکرد رئیس جمهور اما در درج اسم رئیس مجلس بعنوان شاکی اشتباهی رخ داده بود/هیچ کس حق ندارد به قاضی ای که به پرونده شکایت از رئیس جمهور رسیدگی کرد توهین کند البته به نظر ما بهتر بود که درباره این امر از چارچوب دیگری عمل شود اما نظر قاضی چیز دیگری بود
 شامگاه شنبه و پس از خبر ساعت ۲۱ ، پخش زنده گفتگوی آیت‌الله آملی لاریجانی با مردم از شبکه اول سیما آغاز شد.

به گزارش اعتدال؛ آیت الله آملی لاریجانی شب گذشته بعد از اخبار ۲۱ شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی زنده تلویزیونی سیاست ها، برنامه ها، اهداف، اقدامات و عملکرد یکسال گذشته قوه قضاییه را تشریح می کند.

مهمترین عناوین و محورهای سخنان رئیس دستگاه قضا به شرح زیر است:

** امیدواریم بتوانیم با دولت جدید تعامل خوبی را داشته باشیم و من امید بالایی دارم که در دولت جدید تعامل زیادی برقرار باشد.

** تعامل بین قوا از واجبات است.

** بدنه دستگاه قضایی باید به سمت و سوی قانون اساسی و مطالبات رهبری برود و طی سه سال گذشته حضور بنده بعنوان رئیس قوه قضاییه کارهای خوبی انجام شده است.

** بازسازی نیروی انسانی یکی از مهم ترین کارهایی بود که در سال گذشته صورت گرفت و به نظر من مشکل اساسی در دستگاه قضایی کمبود نیروی انسانی است که بسیار محسوس است و بر حسب قانون برنامه پنجم  قوه قضاییه باید نیروی انسانی را بازسازی کند.

** فعلا تعداد قضات ما ۸هزارنفر است و اگر ۴هزار قاضی بر اساس قانون برنامه  به قوه اضافه شود ما شاهد بهبود عملکرد خواهیم بود.

** استفاده از فناوری های در روند فعالیت های قوه قضاییه از دیگر برنامه ها و اولویت های ما است.

** برخی اوقات روند رسیدگی به یک پرونده اطاله دادرسی نیست و روند بررسی و چارچوب قانون است و قانون سیر خاصی را دیده برای دعاوی کیفری و …

**  بحث نظارت ما در دستگاه قضایی فراتر از بازرس ویژه است و نظارت های عمومی و مستمر وجود دارد در دستگاه قوه قضاییه، برای مثال دادسرای ویژه قضات در تمامی استان ها حضور یافته و بر تمامی آراء قضات و حتی رفتارهای آنان را هم بررسی می کنند و دیوان عالی هم مسئولیت نظارت دارد و قضات قوی دارد که نوبه ای به استان ها سفر می کنند و گزارش های ویژه ای را ارسال می کنند.

** حفاظت از اطلاعات ما هم نظارت دارد و نظارت دستگاه قضا بسیار قوی است و در قوه قضاییه نطارت های جامع و کاملی دارد و ما هم این نظارت ها را تشدید کردیم.

** در سال ۹۰ با فراخوان عمومی بیش از سی و چندهزار نفر ثبت نام کردند و حئوئ ۴ هزار نخبه از دانشگاه و حوزه خواستار همکاری با قوه قضاییه بودند و جذب نخبگان کار را یک قدم جلو می برد؛ در هیج مرحله ای ما بحث آموزش را فراموش نکردم.

** کارنامه قوه قضاییه در برخورد با مفاسد اقتصادی کارنامه خوبی است و بحث فساد ۳هزار میلیاردی فساد بزرگی بود امام مهم درسی است که ما باید فرا بگیریم و من به خاطر دارم که رسانه های بیگانه تبلیغ می کردند که نظام توانایی برخورد با فساد را ندارد که برخی رسانه های داخلی هم آن را ادامه دادند اما قوه قضاییه با دقت بالایی با این فساد برخورد کرد و  رسیدگی به پرونده فساد سه هزار میلیاردی کارنامه درخشانی برای قوه بود.

** ما با تعامل قوا نباید بگذاریم که چنین فساد بزرگی شکل گیرد.

** به لحاظ عملی هم پیشگیری از جرم بهتر و کارآمدتر است، در قانون اساسی هم این امر از وظایف اصلی قوه قضایی است اما تنها قوه نمی تواند این امر را تحقق بخشد و اومری که می تواند در این امر موثر باشد فراتر از یک قوه است و لایحه ای درباره پیشگیری از جرم سال ها است که به در دستورکار است و الان نیز در دستور مجمع قرار دارد و انشاءالله بزودی به سرانجام می رسد اما قوه قضاییه منتظر نمامنده و معاونت پیشگیری از جرم را تشکیل داده است و وطایف خود در این زمینه را دنبال می کند.

** معطل ماندن لوایحی که به دولت و مجلس می رود از مشکلات است که ما در برخی موارد دچار خلاء قانونی داریم، برای مثال بحث پلیس قضایی در دولت مانده است و ما نیاز داریم که این افراد آموزش های ویژه ای ببیند و شنیده ام که این لایحه را دولت از به عنوان اینکه خلاف قانون اساسی است از دستورکار خارج کرده است.

** امیدواریم در دولت آینده تعامل بین قوه قضاییه و قوه مجریه بیشتر شود و لوایح به روشنی به مجلس ارسال شود تا بعد از تصویب شورای نگهبان درباره تطابق آن با قانون اساسی اظهارنظر کند.

** قاضی در دستگاه ما بر اساس قانون عمل می کند اما شما ببینید که چه تعداد افراد نیروهای کارآمد ما به مواد مخدر  رو می آورند و چقدر از خانمان ها از بین رفته و چه تعداد افراد مرده اند و از نظر من اگر بخواهیم مصلحت نظام را هم در نظر بگیریم باید ما قاچاقچیان برخوردی قاطع و شدید صورت گیرد.

** ما باید علاوه بر عمل به قانون مصالح کشور را نیز رعایت کنیم و ایجاد آرامش و امنیت در جامعه نیز از مصالح مهم است.

** بحث حقوق بشر بحث بسیار مهمی است، الان حقوق بشر در دست جریان سلطه یک ابزار است؛ برای ثال انتخابات نشان داد که نظام حافظ آراء مردم است و ملت نیز با اعتماد به این امر پای صندوق ها رفتند درحالیکه در غرب این چنین اموری وجود ندارد.

** ستاد حقوق بشر در چند سال اخیر فعالیت های خوبی داشته و بحث مبانی حقوق بشر بحث مهمی است که ما باید از نظر اسلام و عقلانی آن را تبین کنیم. غرب می خواهد تفکر لیبرال-دموکراسی را با پیش فرض های خودش به همه دنیا مسلط کند که این خود خلاف حقوق بشر است.

** مبانی حقوق بشر باید با پشتوانه های خود دیده شود و نه اینکه لیبرال-دموکراسی غربی آن را به همه دنیا تحمیل کند و بحث همجنسگرایی و … از این دست است.

** کار خوبی که در دستگاه قضا صورت گرفته توسعه کیفی و کمی استفاده از فناوری بوده است و سیستم مدیریت پرونده قضایی است که نیازمند زیرساخت قوی است که ۹۸ درصد کل کشور زیر پوشش این سیستم قرار گرفته و با این شبکه پرونده های قضایی مدیریت می شود.

** بحث اصل ثبت درخواست ها، ابلاغیه ها و … را با استفاده از سیستم فناوری های نوین صورت دهیم که در حال حاضر در تهران بصورت آزمایشی در حال اجرا است که در صورت اجرای آن بطور کلی سبب حذف بسیاری از واسطه ها می شود.

** مسئله بودجه در قوه قضاییه مشکل است، سازمان بازرسی، سازمان زندان ها، پزشکی قانونی و …. زیر مجموعه قوه قضاییه است و بخش زندان ها برای بهبود نیازمند کمک بودجه ای است، ما توقع زیادی نداریم ما انتظار ما است که عنایت خاصی به بودجه قوه قضاییه و سازمان های زیر مجموعه آن شود تا ما بتوانیم توقع مردم و انتظارات را رفع کنیم.

** تمام تلاش ما این است که کمتر از مجازات زندان استفاده شود و ما از مجازات های بدیل استفاده کنیم. توجه دقیق به بحث اعسار و … ایجاد دستورالعملی درباره تعریف اعسار سبب شد ۷ هزار زندانی آزاد شود چراکه ما مطرح کردیم که باید اصل را بر معسر بودم بگذاریم البته بجز افراد کلاهبرداران.

** طی چند روز گذشته هم دستورالعملی برای کاهش جمعیت کیفری زندان ها تهیه شد

** قاضی باید درباره زمان اعلام احضاریه رئیس جمهور تدبیر می کرد تا خوشحالی مردم مکدر نشود، بحث احضار رئیس جمهور بحثی سیاسی نبود و برخی رسانه ها شیطنت کردند درحالیکه رئیس جمهور شاکی خصوصی داشت، البته مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ نیز شکایتی را داشتند نسبت به عملکرد رئیس جمهور اما در درج اسم رئیس مجلس بعنوان شاکی اشتباهی رخ داده بود.

** طبق قانون اساسی تخلفات عادی رئیس جمهور باید بر با اطلاع مجلس به دادگاه برود و درباره تخلافاتی که عادی نسیت به دیوان عالی ارجاع می شود، البته ما درباره عدم اطلاع مجلس درباره این شکایت نیز بحث داریم.

**هیچ کس حق ندارد به قاضی ای که به پرونده شکایت از رئیس جمهور رسیدگی کرد توهین کند البته به نظر ما بهتر بود که درباره این امر از چارچوب دیگری عمل شود اما نظر قاضی چیز دیگری بود که مغایر با قانون نیست و من همیشه از استقلال دستگاه قضا و هم استقلال قاضی دفاع می کنم که این به نفع همه است البته اگر قاضی تخلف کند بر اساس قانون به آن رسیدگی می شود.

** به نظر من کفایت وضعیت معیشتی کارکنان قوه قضاییه بسیار ضروری است و به سلامت قوه هم کمک می کند و من فکر می کنم می شود این را جبران کرد.پ

** آرمان های نظام درباره قوه قضا، آرمان های بسیار بلندی است