- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

کشف ذخایر عظیم نفت ایران در عسلویه

با حفاری نخستین حلقه چاه اکتشافی و بررسی داده های زمین شناسی و لرزه نگاری، شرکت ملی نفت ایران در اطراف منطقه عسلویه موفق به کشف ذخایر عظیم نفت خام و گازهای همراه نفت شد.

با حفاری نخستین حلقه چاه اکتشافی در شرق منطقه گاز خیز عسلویه، نتایج دادهای زمین شناسی و اکتشافی از کشف ذخایر عظیم نفت خام و گازهای همراه نفت در این منطقه حکایت دارد.

پیگیری خبرنگار مهر از شرکت ملی نفت ایران نشان می دهد حجم ذخایر نفت خام در این حوزه اکتشافی بیش از برآورده های اولیه بوده به طوری که گمانه زنی مسئولان شرکت ملی نفت حاکی از افزایش حدود یک میلیارد بشکه ای ذخایر نفت خام ایران است.

در حال حاضر حجم ذخایر نفت خام و میعانات گازی ایران بالغ بر ۷۰۰ میلیارد بشکه برآورد می شود که با در نظر گرفتن ضریب بازیافت ۲۴ درصد ۱۵۵ میلیارد بشکه از ذخایر نفتی ایران قابل برداشت است.

از سوی دیگر مسئولان شرکت ملی نفت در تشریح جزئیات بیشتر از کشف میدان جدید نفتی در شرق عسلویه، اعلام می کنند: پس از کشف میدان گازی خیام مطالعات نشان داد علاوه بر وجود حدود ۲۶۰ میلیارد متر مکعب (معادل ۹ تریلیون و ۸۰ میلیارد فوت مکعب) ذخایر گاز طبیعی، برای نخستین بار شواهدی مبنی بر وجود ذخایر نفت خام هم مشاهده شد.
بر این اساس حفاری یک حلقه چاه جدید اکتشافی با در نظر گرفتن تمامی معیارهای زیست محیطی در این منطقه گاز خیز در دستور کار شرکت ملی نفت قرار گرفته است که تکمیل حفاری چاه کشف ذخایر نفت خام را در این منطقه نهایی کرده است.
 
از سوی دیگر تاکنون در میدان نفتی خیام سه لایه هیدروکربوری شناسایی شده است که در سازند کنگان ذخایر گاز طبیعی، در سازند دالان پایینی نفت و در سازند بالایی ذخایر گاز شناسایی شده است.
 
سیدمحمود محدث مدیراکتشاف شرکت ملی نفت ایران پیشتر با تاکید بر اینکه کشف نفت در یک میدان گازی تاکنون سابقه نداشته و یک کشف استثنایی به شمار می رود به مهر گفته بود: در ۴۰ تا ۵۰ مخزن هیدروکربوری این منطقه تاکنون فقط گاز طبیعی کشف شده است و بر این اساس یک طرح جدید اکتشافی برای بررسی سازندهای هیدروکربوری در این منطقه تعریف شده است.
 
به گزارش مهر، سال گذشته میدان جدید گازی خیام با حفر یک حلقه چاه اکتشافی در عمق چهار هزار و ۶۶۰ متری در حاشیه خلیج فارس و شرق بندر عسلویه کشف شده بود.
 
ذخایر گاز طبیعی میدان خیام حدود ۲۶۰ میلیارد متر مکعب (معادل ۹ تریلیون و ۸۰ میلیارد فوت مکعب) برآورد می شود و بر اساس مطالعات انجام گرفته حدود ۸۰ درصد ذخایر گاز طبیعی این میدان قابل استحصال است و از این رو ۲۱۰ میلیارد متر مکعب گاز میدان قابل برداشت خواهد بود.
 
حجم ذخایر میعانات گازی میدان خیام را ۲۱۸ میلیون بشکه بوده که حدود یکصد میلیون بشکه از ذخایر میعانات این میدان جدید قابل برداشت خواهد بود.
 
مطابق با اعلام مسئولان شرکت ملی نفت ایران ارزش گاز طبیعی و میعانات گازی میدان خیام بیش از ۵۰ میلیارد دلار برآورد می شود.
 
میدان گازی خیام با حفاری ۱۸ تا ۲۱ حلقه چاه پتانسیل تولید گاز طبیعی حداقل برای یک دوره ۲۵ ساله را دارد،  به طوری که با حفاری چاههای لازم توصیفی و توسعه ای امکان تولید روزانه حدود ۲۴ میلیون متر مکعب (معادل تولید یک فاز پارس جنوبی) گاز طبیعی وجود دارد.
 
وزارت نفت پیشتر اعلام کرده بود با در نظر گرفتن ارزش ۶۰ دلاری برای هر بشکه میعانات گازی و ۲۰ سنتی هر متر مکعب گاز استحصالی، ارزش این اکتشاف جدید را بیش از ۵۰ میلیارد دلار برآورد می شود.