- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

روحانی؛ نقطه تفاهم بومی‌های عسلویه و نفتی‌ها

13920314000020_PhotoA [1]بنا بر اعلام مراجع رسمی و نیز آمار منتشره در خصوص تعداد آرای هر کدام از کاندیداهای انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، بالاترین درصد آرای مردم شهرستان‌های استان بوشهر به دکترحسن‌روحانی مربوط به شهرستان عسلویه اعلام شده است. رئیس جمهور منتخب موفق شده است در این شهرستان بیش از ۲۰هزار رأی معادل بیش از ۷۱درصد آرای دو بخش مرکزی و چاه‌مبارک در شهرستان عسلویه را از آن خود کند. ضمناً درصد آرای کسب شده توسط دکترحسن‌روحانی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری بیش از ۵۰درصد آرا و در استان بوشهر نیز بیش از ۵۲درصد اعلام شده است.

در شهرستان عسلویه اما میزان درصد آرای اخذ شده بنام دکترروحانی از متوسط استانی نیز بسیار بیشتر است. این میزان بالای رأی دکترروحانی در شهرستان عسلویه از دو عامل کلیدی ناشی شده است. نخست ساکنین بومی منطقه است که اکثریت مطلق آنان دارای مذهب تسنن هستند و به برنامه‌های دکترروحانی برای رفع بی‌عدالتی و تبعیض و محدودیت‌ها نسبت به اقوام و مذاهب و اقلیت‌های رأی داده‌اند. ضمن آنکه کارنامه طیف سیاسی حامی دکترروحانی نشان دهنده نگاه مثبت‌تر آنان به مناطق محروم بویژه مناطق محل زندگی اهل سنت می‌باشد. هر چند ضروری است یادآوری شود شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، مدیر حوزه علمیه دارالعلوم و امام جمعه اهل سنت زاهدان که به عنوان رهبر مذهبی اهل سنت ایران شناخته می‌شود، در پی دیدار با رئیس جمهور منتخب گفته‌اند توجه روحانی به اقلیت‌ها و مسئله اقوام و مذاهب بیش از حد انتظار بود. از این رو به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از رأی دکترروحانی در منطقه عسلویه توسط اهل سنت بنام وی در صندوق آرا ریخته شده است.

 اما بپردازیم به عامل کلیدی دوم. با عنایت به استقرار قطب انرژی ایران در منطقه عسلویه و حضور گسترده نیروی انسانی غیر بومی شاغل در صنعت نفت که همین حضور گسترده نیز میزان مشارکت در انتخابات را در شهرستان‌های کنگان و عسلویه از میزان صددرصد نیز بسی فراتر برده، تصور می‌شود عامل دیگر اختصاص درصد بالای آرای منطقه عسلویه به دکترروحانی از مشارکت گسترده شاغلین صنعت نفت در انتخابات و انداختن آرای خود در صندوق‌ها بنام وی ناشی شده باشد. بررسی آرای شمارش شده از صندوق‌های سیار و ثابت در محل صنایع نفتی نیز مؤید همین مطلب است. البته با توجه به رفتار اصولگرایان با صنعت نفت و آنچه شخم‌زدن صنعت نفت توسط احمدی‌نژاد نامیده شد و نیز مشی اعتدالی شاغلین صنعت نفت تصور می‌شد آنان علاقه‌مند به پیروزی دکترروحانی در انتخابات باشند.

اما درصد بالای آرای دکتر روحانی در منطقه عسلویه واقعاً شگفت‌انگیز شد. نکته اصلی این یادداشت اما مقوله دیگری است.  شاید نقطه تفاهم اهل سنت ساکن منطقه عسلویه و نیروهای شاغل در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی پارس جنوبی نگاه مشترک آنها به کاندیدای خاصی در این انتخابات باشد. چرا که همواره مردم مناطق عسلویه از مجموعه صنعت نفت به دلیل عدم توجه به نیازمندی‌ها و شرایط زیست محیطی خود ناراضی بوده‌اند اما در این انتخابات، این دو نیروی عظیم برای یک هدف و مهم‌تر از آن یک نتیجه واحد همگرا شده‌اند. فصل مشترکی که حاصل آن پیروزی مطلق دکترحسن‌روحانی در منطقه عسلویه و سراسر کشور شده است.

پس از چندین سال کش‌وقوس فراوان و نارضایتی اهالی عسلویه از مجموعه صنعت نفت، به نظر می‌رسد این فصل مشترک می‌تواند نقطه مناسبی برای شروع تعامل منطقی و پایدار میان این دو عامل شگفتی‌ساز در انتخابات اخیر باشد. فراموش نکنیم که توسعه صنعت نفت بدون توجه به مناطق پیرامونی و رفع محرومیت‌ها از اهالی بومی منطقه عسلویه پایدار نخواهد بود و توسعه شهرها و روستاهای عسلویه نیز بدون مشارکت صنعت نفت راه به جایی نخواهد برد. از این رو باید نگاه مشترک اهالی بومی عسلویه و شاغلین صنعت نفت برای انتخاب کاندیدای اعتدالیون را به فال نیک گرفت و به دکتر روحانی، مردم منطقه عسلویه و شاغلین صنعت نفت برای این انتخاب بهینه تبریک گفت.

نسم جنوب/ابوالحسن گنخکی