- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

آیا لپ‌تاپ دست دوم بخریم؟

این روزها با توجه به رشد قیمت‌ها و کاهش موجودی در بازار، تقاضا برای کالاهای کارکرده در بازار کامپیوتر افزایش یافته است و بسیاری از افرادی که قصد خرید یک دستگاه ارزان قیمت را دارند و آن را نمی‌یابند به ناچار به سمت نمونه‌های کارکرده می‌روند.


 

این روزها با توجه به رشد قیمت‌ها و کاهش موجودی در بازار، تقاضا برای کالاهای کارکرده در بازار کامپیوتر افزایش یافته است و بسیاری از افرادی که قصد خرید یک دستگاه ارزان قیمت را دارند و آن را نمی‌یابند به ناچار به سمت نمونه‌های کارکرده می‌روند.

به گزارش زلال نیوز به نقل از آی تی آنالیز ، به گفته فعالان بازار اما خرید یک دستگاه کارکرده آن هم لپ‌تاپ، نوعی خطر کردن است و بهتر است از این کار خودداری کرد. چرا که خریداران دستگاه‌های کارکرده اکثرا افرادی هستند که اطلاعات فنی بالایی از دستگاه نداشته و از طرفی نمی‌توانند نسبت به ایرادهای واقعی دستگاه اطمینان خاطر داشته باشند. به همین دلیل ممکن است که یک دستگاهی را که ایراد مهم در بخش پردازنده یا مادربورد دارد ولی ظاهری تمیز و سالم دارد با توصیه فروشنده خریداری کند و بعد دچار دردسر شود.

مقبولی، یکی از کسبه بازار می‌گوید: به هیچ وجه خرید یک دستگاه کارکرده را توصیه نمی‌کنیم. چرا که از دستگاه‌های کارکرده معمولا برای تعمیر سایر دستگاه‌ها استفاده می‌شود و این نشان دهنده این است که عمر لپ‌تاپ به پایان رسیده است.

کاشانی یکی دیگر از فعالان بازار هم می‌گوید: عمر متوسط یک لپ‌تاپ ۴ سال است و اکثر لپ‌تاپ‌های کارکرده عمری بالای چهار سال دارند و به همین دلیل اکثرا اوراق می‌شوند و از قطعات آنها برای تعمیر سایر لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شود. از طرفی به دلیل اینکه دستگاه‌های کارکرده گارانتی ندارند بعید نیست برای خریدار مشکلاتی به وجود آورد. به گفته این فعال بازار، پیش آمده است که تعمیرکار لپ‌تاپ یک دستگاه را که دچار ایرادات پردازنده بوده است با ترفندهایی راه انداخته است، ولی بعد از مدت کوتاهی مجددا دچار ایراد می‌شود و باید پردازنده تعویض شود یا اینکه دستگاه اوراق شود.

به گفته وی به همین دلیل هنگام خرید دستگاه کارکرده باید دقت کافی داشت و دانست که خرید لپ‌تاپ کارکرده خالی از دردسر نیست.

محمد کاشفی یکی از دیگر از فعالان بازار هم می‌گوید: از آنجا که نظارت چندانی بر کسب و کار صنف تعمیرکار نمی‌شود آنها هر چه می‌خواهند انجام می‌دهند و نهایتا می‌گویند ما اعلام کرده بودیم که دستگاه فاقد گارانتی است. وی افزود: نداشتن گارانتی دستگاه راه فرار این دسته از تعمیرکاران یا فروشندگان کالاهای کارکرده است.

وی افزود: گاه نیز اتفاق می‌افتد که تعمیرکاران یا فروشندگان کالاهای کارکرده، کالاهای مرجوعی را خریداری کرده و دستی بر آنها کشیده و با قیمت بالاتر از قیمت یک کالای کارکرده به فروش می‌رسانند. گاه نیز اصلا این کالا را به اسم کالای نو می‌فروشند.

این درحالی است که صنف تعمیرکاران لپ‌تاپ می‌گویند، ما تمایل چندانی به فروش لپ‌تاپ‌های کارکرده نداریم و ترجیح می‌دهیم این لپ‌تاپ‌ها را اوراق کرده و از قطعات آنها برای تعمیر استفاده کنیم یا اصلا قطعات را به فروش برسانیم. به گفته آنها ممکن است یک لپ‌تاپ گارانتی‌دار یا لپ‌تاپی که با گارانتی متفرقه به فروش می‌رسد پس از یک روز استفاده دچار ایراد شود. پس نباید گفت تعمیرکاران از قصد کالای مورد دار را موقتا تعمیر می‌کنند و به فروش می‌رسانند.

به گزارش دنیای اقتصاد فعالان بازار چه در صنف فروشگاهی و چه در حوزه تعمیرکاران معتقدند عدم نظارت بر وضعیت بازار باعث بروز این مشکلات در بازار شده است. آنها همچنین به رشد قیمت‌ها طی یک هفته اخیر اشاره کرده و می‌گویند این رشد قیمت باعث بروز تغییرات زیادی در بازار شده است که یکی از تغییرات افزایش توجه به سمت نمونه‌های کارکرده است.