- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

برگشتن ورق بازارطلا وارز با سیاست‌های جدید

در پی نوسان بازار طلا و سپس ارز، فرصتی برای سودجویان در راستای کسب سود زیاد و گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاران خرد تا کلان در این حوزه به‌وجود آورد. با سرازیر شدن سرمایه سرگردان به سمت بازار طلا و سپس ارز، وضعیت این دو بازار بیش از پیش دچار امواج بی‌حساب شد، به‌گونه‌ای که برخی در این بی‌ سود و برخی ضرر کردند. حال پرسش اساسی این است که در برابر این وسوسه چه باید کرد؟
برگشتن ورق بازارطلا وارز با سیاست‌های جدید

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا،‌ در پایان موج گذشته با تلاش دولت برای ترکاندن حباب نرخ سکه و ارز، پس از فرا رسیدن موعد مقرر توزیع سکه‌های پیش‌فروش شده توسط بانک، نرخ سکه در بازار آزاد به حدود ۳۰ هزار تومان پایین‌تر از قیمت تمام شده سکه با احتساب مالیات بر ارزش افزوده برای خریداران سکه از بانک شد، به‌گونه‌ای که به گفته رییس بانک مرکزی حدود چهار میلیون نفر از کسانی که از بانک سکه پیش‌خرید کردند، ترجیح دادند پول خود را به جای سکه دریافت کنند و از خرید خود انصراف دادند.

اما پس از کاهش نرخ سکه و ارز در اوایل خردادماه با افزایش تقاضا، گفتمان‌های تازه سیاسی و تغییر شرایط تورمی کشور، نرخ سکه و ارز باز هم روند صعودی در پیش گرفته و بازار آزاد به دور از هر قید و بندی ساز خود را می‌زند؛ حال باید دید که آیا دولت برای کنترل شرایط اقتصادی در راستای جلوگیری از ایجاد بحران در وضعیت کنونی می‌تواند برای بازار ارز و سکه قید و بند ایجاد کند و دست سوداگران و سفته بازارن را کوتاه سازد.

با توجه به تلاش مسوولان و عدم انکار آنان درمورد وجود بازار سفته‌بازان و سوداگران و بر اساس گفته‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر این‌که دولت هیچگاه اراده‌ای برای افزایش نرخ ارز نداشته، قرار است که حباب‌هایی که مانند علف هرز رشد می‌کنند، در روزهای آتی شکسته و وضعیت این بازار بهبود پیدا کند.

بر اساس گفته‌های وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی، معادله کسانی که با روان‌سازی‌ سرمایه‌هایشان به بازار ارز و سکه درصدد سود زیاد هستند، ممکن است برعکس شود، بنابراین باید با استفاده از خرد و مشورت در این بازارها پا گذاشت.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری مطلوب

جو روانی حاکم بر بازار ارز و طلا که گاه به نظر حساب‌شده می‌آید، خوابی شیرین را برای سرمایه‌گذاران خرد و مردم عادی به ارمغان می‌آورد اما باید توجه کرد که با تکیه بر واقعی نبودن افزایش نرخ‌ها، با کنترل بازار به احتمال زیاد سراب کنونی برای کسانی که با قیمت حبابی و با امید افزایش قطر حباب خرید می‌کنند، تبدیل به کابوس خواهد شد. درواقع در این میان برنده واقعی کسانی هستند که موج هجوم به بازار را با حضور خریداران خرد به‌وجود می‌آورند و سود قطعی خود را می‌برند و دیگر هم در قبال سرنوشت این خریداران مسؤولیتی برعهده نخواهند داشت.

با توجه به وجود سرمایه‌ای سرگردان که میزان آن حتما در روند اقتصادی تاثیرگزار است، در حال حاضر تلاش می‌شود که در بازار سرمایه بهترین شرایط برای سرمایه گذاران خرد و کلان فراهم شود تا با رشد بازار سرمایه، اقتصاد کشور نیز توسعه یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد شرایط بازار ارز و سرمایه با تاکید بر این‌که مجموعه تلاطم‌ها و نوساناتی که طی چند ماه اخیر در بازار اتفاق افتاد دولت را در بر آن داشت که از طریق سازوکارهای موجود و از طریق بانک مرکزی سازوکاری اطمینان بخشی به فعالیت‌های اقتصادی را از لنگر کردن نرخ ارز مرجع ایجاد کند، به مردم عادی و فعالان اقتصادی توصیه می‌کند که سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری مطمئن به سمت ابزارها و اوراق از جمله بورس، فرابورس، اور اق صکوک و مشارکت بروند.

جهت‌گیری دولت ورق را برمی‌گرداند

به گزارش ایسنا، برای سرمایه‌گذاری مطمئن، سخنگوی اقتصادی دولت به مردم بویژه سهامداران خرد توصیه می‌کند که حضور آن‌ها در بازار سرمایه باید حضور مبتنی بر آگاهی و مشورت باشد.

وی با اعلام رویکرد دولت نسبت به چشم‌انداز سرمایه‌گذاری‌ها و رشد توسعه‌ای سرمایه‌های سرگردان، تاکید می‌کند: جهت گیری دولت این است که بازار سرمایه و بازار پول، بازار مطمئن و نقدشونده باشد.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین در راستای آگاه‌سازی مردم اظهار می‌کند: سرمایه گذاران خرد حتما از نهادهایی که در خود بورس هستند مثل کارگزاری‌ها و شرکت‌های مشابه مشورت بگیرند تا مبادا در انتخاب سهام با نوسانات کوتاه تصمیم گرفته شود.

هیجان‌زده‌ها می‌بازند

به گفته وزیر اقتصاد سوداگری و سفته بازی نه تنها به نفع اقتصاد ملی نیست، بلکه منجر می‌شود که غیر حرفه‌ای‌ها در نوسانات شکست بخورند، بنابراین افراد غیر حرفه‌ای و غیر سفته باز تحت تاثیر هیجان وارد بازار نشوند؛ چرا که نوسانات می‌تواند آن‌ها را دچار مشکل کند.

حسینی با تاکید بر لزوم حمایت از اعتماد مردم به بازار سرمایه می گوید: افزایش نرخ ارز در بازار ناشی از پیگیری انتظارات سفته بازی و سوداگری در بازار ارز است؛ باید مردم را آگاه کنیم تا تحت تاثیر رفتارهای هیجانی برخوردها یا تصمیمات کوتاه مدت آنی قرار نگیرند چراکه در نهایت متضرر می‌شوند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در راستای سرمایه‌گذاری مطمئن مردم با تاکید افرادی که اعتماد کردند و وارد بازار سرمایه می‌شوند، مطمئن باشند که در صورت تداوم حضور از این بازار حتما بهره بالا می‌برند، ‌گفت: ممکن است بازار در مقطعی دچار نوسان شود ولی این نوسان به زیان کسانی می‌شود که رفتار هیجانی داشته باشند.